Att ge barnen vad de vill ha

Startat av JonasBååth, 2010-03-15 11:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvasthilda

Citat från: Andreas skrivet 2010-03-23 13:36
Men är tvång ett så självklart ord, visst, tvångsmatning är definitivt tvång, men är alla överens om vilka av nedanstående punkter som kan upplevas som tvång? Vad är OK och inte?
a) Övertalning med milda handgripligheter (att till exempel greppa ganska hårt om en arm)
b) Att säga "Om du inte äter är du dålig och gör oss och gud ledsna och farmor och hela släkten får skämmas för dig"
c) Att säga "Om du inte äter förlorar du förmåner" (läsk/efterrätt/lördagsgodis/aktiviteter)
d) Att säga "Om du äter detta får du nya förmåner"
e) Att inte erbjuda några alternativ - dvs mer eller mindre underförstått "ät detta eller somna hungrig"


Jag brukar "hota" med att dom kanske missar nåt gott om dom inte smakar.  :)
Det gör inget om det är enkelt.

Ringo

Citat från: Filippa
Är det inte bättre att gilla lever än sponken ;-) ?

Abslout
Citat från: Filippa
Jag tycker din jämförelse med säljare och tysta vackra män haltar

Men om man vänder på det, om du som säljer bjuder en kund på lunch och du bjuder kunden på något den inte äter, så är det ju fortfarande ditt problem som säljare. Du kan ju inte som säljare säga att det inte gör dig något om din kund inte känner sig socialt accepterad på din lunch. Jag tror om en kund kommer till ditt företag för en mång miljard order och han enbart äter köttbullar, så kommer du ju inte säga "köttbullar? här äter vi testiklar" han kommer väl få de finnast köttbulla som du som säljare kan uppbringa? Kommer du som säljare till ett företag och det är testiklar som bjuds så får du väl äta testiklar.

Har det inte på det visat mer med "status" att göra vem som bestämmer vad som är socialt accepterat? (Och ja,visst det kanske samma för svärmor/svärdotter i status, att mor kan bjuda på lever första gången, men att dottern inte kan servera grisfötter första middagen för svärföräldrar och anse att de ska äta det). Det var min mening med att det var anorlunda med säljare iallafall jämfört med dina vänner.

Citat från: Filippa
barn fått speciell mat alltid, aldrig lärt dig att vidga dina matvyer, aldrig lärt dig prova ny mat

Detta förstår jag inte riktigt, eftersom du skrev att du åt när du väl "behövde" äta lever? Det var ju inte så att det absolut inte gick för att du aldrig ätit det, du åt ju! Då är detta väl inget problem? Eller vad missar jag?

Citat från: Filippa
Jag skriver inte att muslimer som inte äter fläsk inte är välkomna....Gör dig inte dummare...

Du missförstod mig, dina tankar om muslimer är jag inte intresserad av, då jag inte utgick från annat än att du tyckte gott om personer. Vad jag undrade vad om du gjorde skillnad i om personen inte åt det av religös skäl eller för att de inte tyckte om det? Säg vegan istället för muslim då om det inte känns lika laddat för dig eller gör mig mindre dum eller så?!
Eller om svärdottern inte äter foi gras för att hon inte gillar lever eller för att hon tycker de produceras på ett vidrigt sätt är lika oaccpterad hos dig? Eller gör ett bra skäl skillnad hos dig? Annat skäl än allergi då, som jag förståt är okey. Eller är allting lika jävligt irriterande bara de inte äter din mat?

Citat från: Filippa
....hos chefen för säkerhetspolisen......har blivit trevligare sedan dess.

Jag förstår det som att du menar att om han hade velat binda fast mig i sin säng, så hade det blivit så också likaväl som jag skulle ätit vad som bjöds? Jag förstår dock inte din poäng med det?

Filippa

Ringo, vi enas om att vi har olika syn på saken.

Och chefen för säkerhetspolisen i Bagdad var nog inte intressarad av att binda någon i sängen. Det förstår jag inte vad det kom ifrån. Han var nog mer intresserad av att slänga ut de otrogna ur landet utan större ceremonier med ett mellanspel i fängelse. Däremot blev han imponerad när vi var civiliserade nog att äta hans mat på hans villkor med hans traditioner och hans intryck av oss blev så positivt att vi fick tid att samla ihop oss innan vi blev utslängda i samband med kriget.

Andreas

Citat från: Ringo skrivet 2010-03-25 10:46
Jag tycker det är enorm skillnad mellan att säga "ät eller var utan" eller bara "ät!"! Men jag uppfattar det till att du vill "dämpa" diskutionen, så visst,släpper det.


Nej ville inte dämpa er, vad jag önskade var att ni skulle bli tydligare då jag upplevde att ingen av er riktigt förklarade vad ni menade.

Citat från: Kvasthilda skrivet 2010-03-26 11:15
Jag brukar "hota" med att dom kanske missar nåt gott om dom inte smakar.  :)


Syftar du då på att det goda är själva maten eller syftar du på nån mutefterrättsgodbit?
Den som inte frågar får inga svar.

Kvasthilda

Citat från: Andreas skrivet 2010-03-30 19:28

Syftar du då på att det goda är själva maten eller syftar du på nån mutefterrättsgodbit?


Jag syftar på maten. Om man inte smakar på maten kan man ju missa nåt, tänk om det är gott! Mutefterättsgodbit (snyggt ord förresten) används inte i detta hus. Jag tror nämligen inte det skulle funka! Dom är som sin mor, omutbara...  ;D

Det gör inget om det är enkelt.

Andreas

Det låter som ett sunt "hot". :)

Mindre sunt apropå tidigare diskussion om vad som är OK och inte: :(

Linköpings universitet har låtit 8 494 skolelever mellan 13 och 18 år gamla bosatta i Sörmlands län svara på en enkät om erfarenheter av fysiskt våld. Ett av sju barn har utsatts för våld av föräldrar eller vårdnadshavare. http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/linkopings_universitet/pressrelease/view/ett-av-sju-barn-misshandlas-i-hemmet-390959

Och på påskdagen 4/4 20:00 visas dokumentären "Hon ville ju inte lyda" i SVT2 som tar upp det faktum att anmälningarna om barnmisshandel ökar kraftigt.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal