Tips på svensk meny att bjuda på andra nationaliteter

Startat av jelvis, 2009-05-13 02:55

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

Hej!

Min aktivitet här på forumet har varit låg de senaste månaderna och det beror huvudsakligen på att jag bor i São Paulo med min flickvän i ett halvår och inte lagar någon mat. Går på en improviserad kött- och fruktdiet (eftersom köttet, korven och frukten är så enastående här) så det kan bli intressant att se hur jag ser ut när jag kommer tillbaka i augusti.

D har dock pratat länge och väl med sina vänner om hur god mat jag lagade i Sverige och har dessutom lyckats med att bjuda in dem till middag framöver i flera omgångar. Så nu måste jag ta mig i kragen och kocka loss lite. Det hade varit roligt att bjuda på något som de inte ätit tidigare och som är på svenskt tema.

Det pinsamma är att jag tycker att husmanskost är aptrist och nästan aldrig lagar traditionell svensk mat. När jag lagar är det mest Thai, Italienskt och Indiskt. Varken Thai eller Indiskt är vanligt här så det är ganska lätt att dra till med men samtidigt är det tråkigt att inte kocka svenskt när man har ett gäng brasilianare (heter det så?) på besök.

Så nu hoppas jag desperat på lite goda tips. Det måste vara rätter som jag kan få tag på ingredienser till här ganska lätt. Sill är typiskt svenskt men svårare här. Verkar finnas något liknande men min ambitionsnivå är lite lägre än att stå och filéa själv och lägga in. :-)

Hjälp! Det står helt still! Det enda jag har kunnat tänka på är kanelbullar och kladdkaka! Och jag vill gärna göra något roligare än köttbullar.

Sari

Kåldolmar kanske, lite roligare än köttbullar. Och riktigt gott hemlagat potatismos till. Lingon kanske är svårt att få tag på ???
Till efterrätt kanske en god gräddtårta med jordgubbar.

agnetasch

Förrätt: Crêpes à la prins Bertil
Köp råa räkor o koka (o låt svalna) i saltvatten.
http://mat.msn.se/3.10707/recept/crepes-a-la-prins-bertil-forratt
Varmrätt: "Julskinka" Griljera kokt skinka med senap, socker o ägg. Potatismos på bakpotatisar till. Kokta ärtor? Coleslaw med äpplen?
Efterrätt: Punchsavarin. Sockerkaka indränkt med punch = arrak. Fruktsallad o glass till.

Krista

Ugnsstekt laxsida med kokt potatis och romsås, ser jag som typisk svensk modern husmanskost. Kladdkaka med grädde eller vaniljglass till efterrätt! :)

Hasse

Toast Skagen.
Oxstek med skysås och Hasselbackspotatis.
Jordgubbar med grädde.

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Skall det vara mer robust mat eller gourmet? Älgstek känns svenskt men det kanske är svårt att få tag på där, annars tänker jag på fläsklägg och rotmos.

Fast om du känner dig mest bekväm med Thai eller Indiskt och det är den maten du brukar uppskattas för så hade jag nog gått på det.
Den som inte frågar får inga svar.

Lucy

Stekt strömming med potatismos och pressgurka, knäckebröd till om det går att få tag på :)

Radiokaka till efterrätt!

bryggens


Rookie-T

Skagen är ju nästan ett måste! Annars e ju svenska rätter som Kålpudding och lenrimmad lax med dillstuvad potatis rätt sjysta grejjer som man kan gourmeta till lite om man vill
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

jelvis


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal