Onödiga kryddblandningar

Startat av Daddy-T, 2009-03-12 14:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Daddy-T

Det måste väl finnas en uppsjö av onödiga kryddblandningar som skulle försvinna ur sortimentet om konsumenterna kände till alternativ.

För egen del så tror jag att påsar med Tacos-kryddmix tillhör en storsäljare som alla kan göra själv till en bråkdel av priset.
Krydda på med spiskummin för Taco-känslan och sedan övriga kryddor efter tycke och smak. Salt, peppar, paprika, cayenne .....

För pengarna man sparar på att inte köpa påsen kan man ju sedan inhandla en mogen men svindyr avocado och göra egen guacamole. Den som en gång köpt en burk med färdig sk guacamole gör väl knappast om misstaget.

Hasse

I min kryddhylla står sedan många år en burk "Salldskrydda Italiensk". Kommer inte ihåg när, eller varför jag köpte den, men den innehåller i alla fall "salt socker, senapspulver, svartpeppar, vitlökspulver, oregano, dragon, andra kryddor, basilika, timjan, lökpulver, syra (citronsyra), smakförstärkare (natriumglutamat), vitpeppar, klumpförebyggande medel (kalciumsilikat), cayennpeppar".

Detta är väl ett skolexempel på en fullständigt onödig produkt!?

Daddy-T

Man kan ju undra om den finns att köpa i Italien?
Någon medlem som kan kolla upp detta?

Skall titta i en fransk butiks kryddhylla och se vad som finns där.

Daddy-T

Citat från: Hasse skrivet 2009-03-12 18:45
I min kryddhylla står sedan många år en burk "Salldskrydda Italiensk". Kommer inte ihåg när, eller varför jag köpte den,

Googlade på nätet och hittade på Tasteline följande: http://www.tasteline.com/recept/brynt_vitkalssoppa_med_kycklinglever
Brynt vitkålssoppa med kycklinglever. Levern skall enligt receptet som är hämtat från Kockarnas kokbok kryddas med italiensk salladskrydda när den steks i smör.
Vilken kock som hittat på detta framgår dock inte av receptet.

Mickan

Vill du få användning för salladskryddan? Kolla tråden om sås till nachos!

Jag har aldrig sett den i Italien!
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Hmm fast finns det så många fler onödiga kryddblandningar än tacopulver och salladskrydda?

Och var går egentligen gränsen för vad som är en onödig kryddblandning, vad sägs om curry?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Va! Får man inte curry från currybusken?

Skämt åsido, det hade varit kul att blanda egen curry. Är det någon här som gjort det?

Kryddblandningar är väl OK så länge man inte blandar i salt, socker och glutamat som i min salladskrydda, och så länge priset är försvarbart. Jag har en blandning som heter "Örter från Provence" som innehåller rosmarin, timjan, kyndel, mejram, basilika och oregano. Det är praktiskt att ta några stänk från den burken ibland.

ivanl

Citat från: Daddy-T skrivet 2009-03-12 14:24
För egen del så tror jag att påsar med Tacos-kryddmix tillhör en storsäljare som alla kan göra själv till en bråkdel av priset.
Krydda på med spiskummin för Taco-känslan och sedan övriga kryddor efter tycke och smak. Salt, peppar, paprika, cayenne .....

Håller med, jag gör alltid egen tacokrydda. Vill dock ha oregano, chilipulver och finhackad vitlök med förutom spiskummin, paprikapulver, svartpeppar och salt.

Mickan

Att blanda curry är en både svår och lätt fråga. Menar man torr krydda är det bara att testa sig fram till en egen favorit eller låna recept. Oändligt antal på nätet! Sök gärna på engelska sidor där man har curryn som en naturlig del av basmaten. Fram med gurkmeja, bockhornsklöver mm. Menar man rätten curry som får sitt namn efter grytan, baseras på frästa grönsaker, färska och torkade kryddor vilka bildar en pasta är det mindre enkelt.
Video meliora proboque deteriora sequor

Sara W

Jag har också en burk italiensk salladskrydda på hyllan och jag använder den faktiskt. Jag tycker att den är kanon i den hemgjorda pizzasalladen samt i vinägretten till salladen. Den används mer än min hemgjorda cajunblandning som använts en gång till blackened fish och står sedan dess i sin lilla glasbruk. Den är utan tvekan min absolut mest onödiga kryddblandning.

ena

egen curry i form av torr krydda har jag gjort... slutade på 19 olika ingredienser när jag väl var nöjd :)
Dock har jag både salt o socker i för att det ska funka med enbart den :) ungarna använder den istället för märkliga dip-mixer som deras kompisar köper...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Kvasthilda

Enligt receptet jag har på Flygande Jacob så ska det vara Italiensk Salladskrydda på kycklingen.

Jag läser innehållsförteckningen innan jag köper kryddblandningar. Inget socker och ingen smakförstärkare, tack.

En kryddblandning som vi gillar är Kebabkrydda. Vet inte om den har så mycket med kebab att göra men den är jättegod både till kyckling och köttfärslimpa! Viltkrydda och pepparmix har jag också men sen är det bra för min del.
Det gör inget om det är enkelt.

Tinto

Pommes friteskrydda, salladskrydda, pastakrydda...ja jösses. Skulle aldrig få för mig att använda något dylikt. Däremot är jag ett vid alla grönsvansade isbjörnar av tacomixpåsen, så sablarns enkelt när man vill göra någonting snabbt! Speciellt hemma hos min kompis Lina..jag kockar när jag är där och det är alltid en utmaning. Hon och hennes sambo hade vid mitt första besök när jag skulle göra mat följande kryddor: flingsalt, svartpeppar, grillkrydda, tacospice. Quornbitar men inga grönsaker, och då menar jag inga! Inte en endaste liten lök eller morot eller potatis ens. Blev att steka quornbitarna i smör, matlagningsgrädde och tacokrydda, in i tortillas o gratinera med ost. Då tackade jag gudarna för tacokryddan ;)

Tinto

HAHA! Finns det fler "ordcensurer" än ett-stort-*f*a*n* på detta forum? :P

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal