Mums-mums

Startat av Tracey, 2007-07-09 00:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Tracey

2007-07-09 00:45 Last Edit: 2007-07-12 01:20 by Tracey
Hej,

Har en fråga som jag funderat länge på: hur kommer det sig att man, när man bakar mums-mums, måste vispa smeten i just 30 minuter..? Det brukar ofta stå i dessa recept att det är jätteviktigt att inte sluta vispa innan, då resultatet i sådana fall blir misslyckat. Har även själv testat att nöja mig med att vispa i 15-20 minuter. Det slutade med att jag fick slänga alltsammans. Efter 30 minuter blir det dock alltid jättebra. Lite skumt, tycker jag...  ???

Anne

Jag har aldrig testat att göra! :) Skriv jättegärna in det recept du använder.
Anne's Food - min matblogg

Urban

Välkommen till forumet Tracey  :).

Det låter ju faktiskt lite skumt med det hela.. Kan resultatet bli ett annat om man använder en maskin med högre effekt?.
Vad händer om man vispar längre än 30 min?.

Tracey

2007-07-12 01:11 #3 Last Edit: 2007-07-12 01:17 by Tracey
Tack, tack! :) Att en mer kraftfull maskin skulle minska ner visptiden tycker jag låter logiskt! (Själv använder jag en rättså simpel elvisp.) Längre än 30 minuter har jag aldrig orkat vispa...


Här kommer receptet:

Mums-mums (eller munkar som vi säger här i Göteborg, vilket ju åxå är lite skumt eftersom det brukar vara benämningen på ett helt annat bakverk... ???)

4 1/2 dl strösocker
3/4 dl florsocker
1 äggvita
1 1/2 dl kallt vatten
1 1/2 dl kokande vatten
1 1/2 msk gelatinpulver

3 dl kokos
2 msk kakao (jag brukar ta O´boy)


> Måste som sagt var vispas i 30 minuter... :)

Gör så här:

Blanda strösocker, florsocker, äggvita och det kalla vattnet i en bunke.
Koka upp 1½ dl vatten.
Tag kastrullen av plattan och vispa i gelatinpulvret. Häll sedan genast alltsammans i bunken med
de övriga ingredienserna.
Vispa alltihop på högsta hastighet i 30 minuter.

Blanda kokos och kakaopulver i en påse.
Slut påsen och skaka om så att det blandas riktigt ordentligt.

Strö ett tunt lager chokladkokos i botten på en långpanna. Väll ner blandningen i långpannan och bred ut till en jämn yta upptill. Strö över chokladkokos så att det täcker överallt.

Ställ in långpannan i kylskåpet i minst 2 timmar. (Jag brukar ha den i kylen till dagen därpå för bästa resultat.)

Tag ut den ur kylen. Skär ut lagom stora bitar med hjälp av en stekspade (ett rutmönster).

Pilla försiktigt upp den första biten i ett hörn. Doppa kanterna runtom i kokosblandningen.

(Alltsammans går bra att frysa!)

Sedan är det bara att mumsa på! :)



agnetasch

Tack för receptet!Underbart att slippa den lilla äckliga kexbottnen,har aldrig gillat den.
Jag kallar det för gräddbullar efter min uppväxt i Skåne. Munkar är friterade degringar = donuts. Men var kommer namnet mums-mums ifrån?Är det nån som säger så eller är det bara ett namn som står på förpackningar?

Andreas

Tracey: vanliga mums-mums har ju ett chokladöverdrag, du har aldrig provat att smälta choklad och hälla på?

Hade också varit väldigt roligt med en bild på de hembakade mums-mumsen ifall någon bakar sådana!
Den som inte frågar får inga svar.

Tracey

2007-07-19 17:42 #6 Last Edit: 2007-07-19 17:44 by Tracey
Jo, faktiskt... En gång hade jag köpt både smörgåsrån o blockchoklad, för att försöka få till både bottenplattan o chokladöverdraget. Men det slutade dessvärre med att chokladen (av någon underlig anledning) liksom tog slut...  :-[

Men det är nog ingen dum idé! :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal