Brunsås? Gräddsås? (god sås till köttbullar)

Startat av Jomael, 2008-03-19 17:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Jomael

Ja vad har du som sås till köttbullarna? Brunsås eller gräddsås?

Hjälp mig göra en riktigt god sås, hur gör du?

agnetasch

Eftersom jag kokar köttbullarna innan jag steker dom får jag en väldigt god buljong som jag kokar in lite innan jag reder med vetemjöl o mellanmjölk.Smaksätter med vinbärsgelé.

jelvis

Måste det vara brunsås eller gräddsås? Jag är inte så förtjust i brunsås.

Köttbullar verkar finnas i många världens kök men jag föredrar mina på antingen italienskt vis med tomatsås eller på indiskt vis med en indisk sås (tror att de kan vara grädd- eller tomatbaserad eller en kombination av båda). I de flesta recepten koker man bara köttbullarna men jag föredrar att steka dem lite lätt först eftersom jag gillar stekytan.

Fast om man nu vill köra lite mer traditionellt så har jag ätit en brunsås à la Lisa Förare Winbladh där hon efterkoker köttbullarna i en brunsås smaksatt med whisky och enbär. Den var väldigt god, whisky gjorde helt klart en vanlig brunsås intressantare.

perso

Prova med en riktigt reducerad fond! Det ger en helt ny upplevelse till kottbullarna!

Andreas

Välkommen till Matforum perso! Vad för slags fond tänker du på?

Jomael (eller nån annan): Ofta har man ju grädde i brunsås så vad är egentligen skillnaden på brunsås och gräddsås?

Agneta: Visst har du sagt nåt om att koka köttbullar förut, vad var det nu som var bra med det?

Jelvis: Håller med om både om att tomatsås och stekyta på köttbullarna är trevligt. Men var hittar man recept på indisk köttbullesås?
Den som inte frågar får inga svar.

Jomael

Agnetasch; koklagen ja, att jag inte tänkt på det! Tack snälla du, det ska jag ta vara på nästa gång!

Jelvis: Visst är det gott med en tomatbaserad sås också, men just nu är jag sugen på klassisk hederlig brunsås.

Andreas: Jag vet faktiskt inte skillnaden på brunsås och gräddsås, tänkte att jag kanske skulle få veta :).

Jag brukar också koka mina bullar, känns som att de blir godare och saftigare då. Jag brukar också frysa dem ostekta, enbart kokade. De får då stekytan när jag tar fram dem och steker dem. Om jag stekt dem tidigare tycker jag nästan att de torkar ut lite om jag steker på dem återigen efter infrysning. Vad har du hittat för fördelar med att koka bullarna först, Agnetasch?



agnetasch

Jag kokar köttbullarna för att de snabbt ska bli "genomfärdiga" Jag tycker också att de blir saftigare o godare så, en efterstekt bulle blir bara torr o tråkig. Dessutom behåller de sin runda vackra form när de stelnar så fort. En del fryser jag ostekta o en del, tänkta för paniksituationer o mikron, stekta.
Jag kokar inte gärna köttbullar i såsen; det påminner för mycket om gamla tiders köttbullskonserver. Vissa otrevliga matminnen går aldrig ur ;D

sarkku

Har jag aldrig tänkt på att man kan koka dom först...
Hur länge ska man koka dom då ungefär??

roffekock

En mycket bra ideé som jag praktiserat privat. Ge dom bara ett kort uppkok så ytan stabiliserar sej. :D

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Så här gör jag: jag puttar i c:a 20 st i en vid kastrull med kokande buljong.Efter c:a 3 min flyter de upp till ytan, då kan man börja plocka upp dem.

jelvis

Citat från: Andreas skrivet 2008-03-20 07:41
Jelvis: Håller med om både om att tomatsås och stekyta på köttbullarna är trevligt. Men var hittar man recept på indisk köttbullesås?


Google är ju som vanligt vår bästa vän, jag är för lat för att planka något recept ur mina indiska kokböcker. :-)

Det här receptet är ok även om man i mitt tycke borde skippa ketchupen och använda färsk vitlök och ingefära istället för de där färdiga pastorna.
http://indianfood.about.com/od/beefdishes/r/koftacurry.htm

En annan variant är:
http://www.sailusfood.com/2006/08/18/kaccha-kheema-kofta-curry-meat-balls-curry/

Själv är jag inte så förtjust i grädde i indisk mat. Jag tycker att den lägger sig som ett lock över alla smaker.

Du kan väl förmodligen använda vilken typ av indisk bassås som helst och sedan koker du kötbullarna i såsen. Jag föredrar lamm och blandar helst i vitlök, ingefära och cayenne i köttbullarna också.

Andreas

Agneta: Justja formen hålls bättre om man kokar dem först (om det nu egentligen är så noga med helt runda köttbullar). Men vad gäller "torr och tråkig" vid efterstekning så är det väl bara att se till att inte eftersteka dem för länge? Mest praktiskt är att slänga in dem i ugnen efter bryningen i stekpannan.

"Kokar in lite" säger du apropå buljongen du får av köttbullekoket? Men nog kokar du väl ihop till halva vätskemängden åtminstone eller hur mycket kokar du ihop?

Jelvis: tack! "turmeric powder" betyder alltså gurkmeja men vad använder du där det står "garlic paste" och "ginger paste"?

Så tillbaka till det här med vad det är för skillnad på brunsås och gräddsås
¤ Brunsås = en sås som är brun och kan innehålla grädde
¤ Gräddsås = en sås som innehåller grädde
Eller finns nån mer strikt definition, någon som har nån uppfattning om detta?
Den som inte frågar får inga svar.

Cohen

Med allt tal om kokade köttbullar börjar jag undra vad skilldnaden egentligen är mellan köttbullar och frikadeller. Någon som vet?

I mitt tänk har alltid köttbullar varit stekta, medans frikadeller varit kokta. Någon här som har en anna uppfattning?

Och så ang. brun/gräddsåserna. På Wikipedia står om brunsås:
CiteraEn brunsås är en tämligen brun sås gjord på steksky, buljong och även en del krydda. Såsen kan redas med mjöl eller majzena, och vill man ha en ännu lite tjockare sås blandar man vanligtvis ut med grädde eller mjölk. Brunsås passar till det allra mesta, eftersom att stekskyn kan komma från stekt kött, fisk, kyckling eller vegetariska alternativ.


Och om gräddsås:
CiteraGräddsås är en brun och gräddig sås. Den passar bra till bla. kalkon eller kyckling. En typisk maträtt där man använder gräddsåsen är köttbullar med mos. Se även brunsås som används till den maträtten.


Andreas ovanstående definition tycks alltså stämma.


agnetasch

Frikadell= bulle av köttfärs som kokas i buljong eller direkt i soppa. Frikadellsmeten kan vara utblandad med ströbröd men godast är nog bara ägg o ev lite potatismjöl.
Köttbulle= bulle av köttfärs som bryns i stekpanna. Köttbullesmeten utdrygas med ströbröd, bröd eller kokt potatis. För att köttbullen ska bli "genomstekt" kan man koka den innan bryningen eller eftersteka i stekpanna eller ugn.

Cohen


annamaria

Jag har aldrig provat att koka köttbullarna. Jag steker dem tills de fått fin färg - lägger dem i ugnen. Häller i någon dl vatten i pannan och fräser ur smakerna. Häller över "vattnet" i en gryta. Steker på nytt fler köttbullar, gör sedan likadant med vatten igen. Inte världen smalaste vis eftersom fettet "fångas" upp varje gång. Men god sås blir det! Gör sedan sedan sås av skyn som blivit, en halv buljongtärning eller en skvätt kalvfond, lite svartvinbärsgelé, grädde och red med mjöl. Jag gör likadant med biffar såklart.

Cohen

Jo, det är väl det man kan anse vara det "vanliga" sättet att laga köttbullar (eller biffar om man så vill). Gör likadant själv men blir ju lite sugen på att testa kok-metoden nästa gång det blir till att laga köttbullar.

roffekock

Om någon har uppfattat det som att köttbullarna ska koka så är detta bara en sanning med modifikation,dom ska bara ha ett uppkok så att ytan stelnar inget annat.

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Citat från: Cohen skrivet 2008-03-22 18:12
Och så ang. brun/gräddsåserna. På Wikipedia står om brunsås:
Och om gräddsås:
Andreas ovanstående definition tycks alltså stämma.


Fast som jag sagt flera gånger förr, Wikipedia kan man inte riktigt lita på, vilken tossing som helst kan gå in och skriva där och granskningen av vad som skrivs är mycket sporadisk. Ingen som har ett riktigt matlexikon hemma?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Tore Wretman säger i sin bok Svensk husmanskost att skysås är en bottenredd sås av kalvsky. Detta brukar jag kalla för en brun grundsås. Wretmans gräddsås är en skysås som kokas in med grädde.

Brunsås är enligt Wretman en enklare sås baserad på buljongextrakt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal