Rostbiff i cirkulatorn

Startat av Mat-Janne, 2019-01-28 16:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Mat-Janne

1 kg rostbiff. Klappade in den med vitlök, dragon, peppar mm. In i vakuumpåsen, sög ur luften och förslöt påsen 3 ggr för säkerhets skull. Ner i cirkulatorn i 16 timmar på 59 grader.
Biffen släppte ordentligt med vätska och smakade lite torrt. Jag har gjort precis samma sak tidigare och resultatet var betydligt bättre. Kan det bero på köttets kvalitét hur mycket vätska det släpper vid tillagning i cirkulator?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

webguide

Citat från: Mat-Janne skrivet 2019-01-28 16:11
1 kg rostbiff. Klappade in den med vitlök, dragon, peppar mm. In i vakuumpåsen, sög ur luften och förslöt påsen 3 ggr för säkerhets skull. Ner i cirkulatorn i 16 timmar på 59 grader.
Biffen släppte ordentligt med vätska och smakade lite torrt. Jag har gjort precis samma sak tidigare och resultatet var betydligt bättre. Kan det bero på köttets kvalitét hur mycket vätska det släpper vid tillagning i cirkulator?


Nej, vätskemängden är ganska konstant, jag skulle inte köra en rostbiff så länge, 1 kg borde bli klart mycket snabbare kanske 5-6 timmar. Magert kött vinner generellt inte på lång tillagning i sous vide.
Hur exakt håller cirkulatorn temperaturen?

Mat-Janne

Ok, ska prova med kortare tid nästa gång. Hur exakt cirkulatorn håller tempen vet jag inte men upplösningen är 0.1 grad. Den visar den aktuella temperaturen under uppvärmning men sedan kanske den växlar till bör-värdet så det står 59.0 hela tiden.
Ska testa även det nästa gång genom att hälla i lite kallare vatten och se om displayen visar en lägre temperatur då.
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

webguide

Citat från: Mat-Janne skrivet 2019-01-29 15:48
Ok, ska prova med kortare tid nästa gång. Hur exakt cirkulatorn håller tempen vet jag inte men upplösningen är 0.1 grad. Den visar den aktuella temperaturen under uppvärmning men sedan kanske den växlar till bör-värdet så det står 59.0 hela tiden.
Ska testa även det nästa gång genom att hälla i lite kallare vatten och se om displayen visar en lägre temperatur då.


Du kan provmäta temperaturen i vattnet (på några olika platser) med en vanlig termometer. Anledningen till at jag undrar är att om temperaturen är högre än 59 grader under tillräckligt många tillfälen så kommer ju köttet att bli lika mycket varmare. Särskilt när du kör det så länge.

Mat-Janne

Tack för tips. Har tyvärr ingen termometer med 0.1 graders upplösning men som sagt, ska köra nästa gång i 6 timmar typ.
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Mat-Janne

Körde 1 kg i 58 grader i 6 timmar. Perfekt!  ;D
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal