Hänga eget kött ? (och allmänt om mörning av kött)

Startat av Filippa, 2008-03-12 15:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Filippa

Kan man hängmöra sitt eget kött i hemmiljö ? Vad krävs ?

Jomael

Läs här i "min brors blogg", (inte min bror dock hihihi), han torkar kött hemma i köket. Just nu är det lammstek som gäller, minns att han även torkat gris-kind för några år sedan.

Har dock inte provat själv. Ännu. :)

Länken: http://minbrorskokbok.blogspot.com/

Andreas

Jomael: Fast torka och möra är två helt olika saker..?

Filippa: Tänkte du köpa eget kött hos nån bonde då och liksom låta det mogna själv?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Måste inte hela kroppen hänga i ett stycke? Det trodde jag..
Någon som kan förklara det med dygsgrader? Samma för fläsk, nöt, lamm & fågel?

agnetasch

Jag kan bara dygnsgrader för älg, hjort o rådjur; tänk dig summan 40,den ska du komma till när du multiplicerar temperaturen med antalet dagar viltet ska hänga. Om temperaturen är t.ex 10° då ska köttet hänga 4 dagar. Är temperaturen 4° ska köttet hänga 10 dagar. Ju lägre temp desto längre hängning.
Efter den hängningen o styckning kan man vacca delarna o möra dom i kylskåp, kommer inte ihåg hur länge, tycker inte att det brukar behövas.

Kari

Tack Agnetassch, så det var int svårare än så. Mad händer om det är lite minus grader?

Filippa

Ja, alltså det var ju det som var frågan om det går, om man måste ha kylrum mm. Pappa har fått en crazy idé (enligt mig) att han ska hänga sitt eget kött men jag tror inte det funkar. Vill inte äta nåt som det vuxit saker på :-))
jag vet att tex Daglivs här i Stockholm hänger sitt eget kött i speciellt kylrum.

Andreas

Filippa: Med tanke på allt fusk och snusk man hör talas om i köttbranchen så vet jag inte om det är så tokigt att så att säga göra en del av hanteringen själv istället...

Elka: borde inte köttet frysa då? Risk för frystorkning?

Citat från: agnetasch skrivet 2008-03-13 12:33
Jag kan bara dygnsgrader för älg, hjort o rådjur; tänk dig summan 40 ... Om temperaturen är t.ex 10° då ska köttet hänga 4 dagar. Är temperaturen 4° ska köttet hänga 10 dagar. Ju lägre temp desto längre hängning..


Ställs det inga krav på att hålla nån viss luftfuktighet eller så?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari


Jomael

Citat från: Andreas skrivet 2008-03-13 09:18
Jomael: Fast torka och möra är två helt olika saker..?


Jovisst är det det... *skäms* Läste nog lite fel... eller tolkade fel i min hast...  Bloggen är intressant ändå, kika in :)

Gällande hängmörning, så undrar jag varför? Blir det någon kvalitetsskillnad mot att vac-möra?

agnetasch

elka: oftast är det inte frysgrader där man hänger köttet; i en jordkällare eller uthus.
Andreas: luftfuktigheten vet jag inte hur mycket den spelar in, men en god ventilation är ej att förakta.
Filippa: ett kylskåp går bra att hänga i om du hänger ett mindre djur(rådjur) i bäckenet o inte i bakfötterna(vilket alltid är fel) Eller om man har plats; försök få tag på en begagnad kylcontainer o ställ i trädgården ;D Men som sagt,det beror ju på vad det är din pappa ska hänga.

Filippa

Jag hoppas, och tror, att han har tänkt sig prova med en entrecote eller dyl och inte ett helt djur. Kanske ska kollräkna grannbondens kossor ? *ler*

Andreas

:) Berätta gärna hur det går med hans mörningsäventyr!

Citat från: Jomael skrivet 2008-03-13 17:55
Gällande hängmörning, så undrar jag varför? Blir det någon kvalitetsskillnad mot att vac-möra?


Bra fråga, en skillnad mellan hängmörning och vacmörning är ju att köttet i det sistnämnda fallet är inplastad, det borde innebära mindre uttorkning..? Sen finns det väl nåt slags snabbmörning med elektricitet också..?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Men kletar man inte in hängmörade styckningdetaljer med nåt fett för att förhindra uttorkning? Ister,talg...?

bryggens


agnetasch

Det hinner det nog knappast, det är ju bara veckor det handlar om. Jämför med hur länge du har smörgåsmargarinet i kylen.

bryggens


agnetasch

Men jag har ju sagt åt dig att ha det i kylen, det ÄR inte bra att ha det i garderoben ;)

bryggens


Jomael

Citat från: agnetasch skrivet 2008-03-14 18:22
Men kletar man inte in hängmörade styckningdetaljer med nåt fett för att förhindra uttorkning? Ister,talg...?


Oj det har jag aldrig hört, men så har jag ju inte hört så mycket heller kanske *fniss*

När jag var ung och extraknäckade i charken i en butik, (faktiskt en ica-chark ;)), så hängmörade vi där ibland. Vi smetade dock aldrig på något fett på dem. Kanske finns det olika sätt...?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal