går det att rädda en köttgryta som blev för starkt kryddad

Startat av kercha, 2007-07-04 17:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Om man ska tro på denna Washington-post artikel skriven av kemiprofessor emeritus Robert L. Wolke där han gör ett seriöst experiment på just detta är tyvärr det här med att reducera sälta med potatis inget annat än just en myt.

http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn?pagename=article&node=&contentId=A25891-2001Apr17

"...the potatoes soaked up some salt water; they didn't selectively extract salt out of the water. Would you be surprised if a sponge placed in salt water came out tasting salty? Of course not. But the concentration of salt in the water -- the amount of salt per quart -- would not be affected"

"The potato treatment just doesn't work. Period. "
Den som inte frågar får inga svar.

ena

potatis mot salt är beprövat i branchen :) men mot överkryddat?? Nej, det har jag aldrig hört...

När det kryddades för mkt tillsattes sötma o syra för att balansera när jag gick i skolan, äpplemos är fantastiskt bra produkt att lindra hettan i en sås/gryta om man tappat pepparkaret i såses :) kanske tillsammans med creme fraiche om det är riktigt illa ;)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Nilsson

Jag kommer ihåg från när man var kulinarisk och provade habanero peppers i chili att jag kollade upp hur man "svagade till" sin gryta lite.  ;)

Tipset då gällde nog bara chili men funkade bra. Det var att man helt enkelt skulle tillsätta mejeriprodukt, helst då grädde. På samma sätt ska man ju tydligen dricka mjölk till starka maträtter för att det lindrar. Har dock ingen aning om det funkar för andra "styrkor" än pepparfrukter.
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal