Kitchen-Aid köksmaskin

Startat av Anne, 2007-05-13 19:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Jupp, Kitchen-Aid är en köksmaskin. Amerikansk, och väldigt poppis. Kom till Sverige för.. fem-sex år sen, kanske, lite drygt. Den skiljer sig en hel del från andra köksmaskiner - både på gott och ont. Den är rätt mycket dyrare än t.ex. en Electrolux, så många väljer bort den. (Fullt förståeligt.) Jag älskar min, den är sensationellt tokbra, och jag skulle aldrig byta...

Du hittar dem online t.ex. på www.bagarenochkocken.se
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Den såg robust ut! Vilken modell exakt är det du har?

Och lite mer konkret, vilka för- och nackdelar har den gentemot andra maskiner?

Har du kollat upp hur mycket man tjänar på att köpa dem i USA?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

I USA har maskinen fel el, så det är ingen vidare bra idé att köpa hit. Annars är det mycket billigare, men den väger en hel del också. (Ja, verkligen, massor.) Jag har standardvarianten, de har ändrat den svenska något (annan skål) så det är inte samma modellnummer längre, men den som heterArtisan KSM150PS  är nog samma. I stort sett samma som tillverkats i över 70 år, få designändringar. Jag har en röd.

För och nackdelar.. ja, jag har inte jämfört sådär värst. Den är snyggare än alla andra, det är ju en klar fördel. :) (Jo, faktiskt - den kan nämligen stå framme, och används därför mycket mer. Fast nu står min i ett skåp...) Den är snabb, och den är stark. Den klarar små uppdrag också, typ vispa en äggvita. Det klarar sällan de stora maskinerna lika bra. Nackdelar: den klarar inte stora satser deg (upp till ett kilo mjöl ungefär, alltså 5 dl degvätska, eller 50 g jäst - en standardsats helt enkelt.), och den är dyr. Som vid alla grönsvansade isbjörnar. Min första hade problem med ett missljud från växlarna, men den byttes ut så småningom. Den andra har inte krånglat alls.

Anne's Food - min matblogg

Andreas

Ajdå 5 dl degvätska då är det inget för mig, just nu har jag en Bosch MUM 7200 som klarar 2 l degvätska...

Men ändå intressant att höra hur en såpass dyr maskin som Kitchen Aid står sig mot annat, ser att just Kitchen AID Artisan 5KSM150PS är testad i Råd & Rön nr 1, januari 2006, någon som har den tidningen och kan berätta vad det står om den?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Det var så sant. Jag kikade i Råd & rön 1/2006 med testet av hushållsmaskiner där kitchen aid ingår. Effekten är tydligen 300W och den väger 11 kg.

Detta var den enda testade maskin som fick en 5:a i betyg i alla bakningsmoment - matbröd, vetebröd, sockerkaka, småkakor. De har t o m märkt den "Bra på småkakor" så det är ju en perfekt Anne-maskin. :)

På den negativa sidan tycke de att den var lite sämre på potatis, morötter och hanterbarhet. Deras kommentar var "En tung maskin som tar förhållandevis lite deg. Dålig insyn i bunken. Kan 'vandra' på köksbänken".
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Potatis och morötter? *skratt* Jag har inte riv eller kvarntillsats till min så det har jag liksom inte märkt av. :)

Men kul att den fick så bra i test. Jag är ju rysligt nöjd med min. Men jo, den är lite tung. Å andra sidan är alla maskiner rätt tunga, och det gör mig inte så mycket.

I mitt föräldrahem hade vi en specialbyggd hylla för köksassistenten (på den tiden en stor Electrolux som fortfarande bor hos mamma och pappa) - det var ett smalt skåp, med en uppsvängbar hylla. Man behövde alltså aldrig lyfta den, den stod stadigt och man behövde bara "snurra upp den". Fiffigt.
Anne's Food - min matblogg

Blom

Jag har beställt en från USA och den är nu påväg hem hit, jo ja vet att det är fel el men det är lätt fixat med en adapter från Kjell & Co

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44099&path=

Jag valde den största de har i USA allatså en http://www.kitchenaid.com/catalog/product.jsp?src=Stand+Mixers&cat=310&prod=488

ja valde att köpa den därifrån pga priset och att den inte finns en lika stark motor här i Sverige. Jag vet inte Anne men skulle du uppskatat en större skål än du har nu?
Ja ahr ju aldrig prövat en men tänkte att det är lika bra å köpa den största skålen direkt för ja vill kunna ha möjligheten å göra mycket och lite.

Sen är det ju som du säger Anne att de är ju otroligt snygga och jag tror inte du hittar många hem i USA som INTE har en Kitchenaid på bänken.

Så nu väntar ja föbrilt på min..... :)

Och det andra jag gillar med den är att det finns så mycket att köpa till så man kan göra så oerhört mycket med den, mitt första tillbehör kommer nog att bli en glassskål, så man kan göra egen glass.

Anne

Mjae, jag skulle vilja ha en större skål ibland - när jag bakar vissa bröd - men inte alltid (när jag t.ex. vispar äggulor eller annat relativt litet). Men det blir säkert jättetrevligt med din maskin, jag är avis på den starkare motorn :)
Anne's Food - min matblogg

Blom

Ja vi får väl se hur den funkar när den kommer borde komma inom 12 dagar. Ja ahde så svårt å välaj färg också men ja tog en Nickel Pearl lite silveraktig för att den ska passa in på så många ställen som möjligt senare när man flyttar hemmirfån.
Citat från: Anne skrivet 2008-08-05 20:57
Mjae, jag skulle vilja ha en större skål ibland - när jag bakar vissa bröd - men inte alltid (när jag t.ex. vispar äggulor eller annat relativt litet). Men det blir säkert jättetrevligt med din maskin, jag är avis på den starkare motorn :)

Tilda

Är också intresserad av en kitchenaid, men vet inte riktigt vilken modell jag skall köpa. Om jag beställer från USA blir det nog en sådan som blom beställt eftersom att priset mellan den och Artisan inte skiljer så mycket i USA. Köper jag en i Sverige blir det nog en Artisan.

Blom: Vart beställde du din kitchenaid? Hur mycket fick du betala i frakt?? Den väger ju lite...

Jag har kollat att beställa från Amazon, de verkar ha rätt bra priser, har beställt lite andra saker därifrån och det fungerar super, men om ni vet någon annan sida, dela gärna med er  :)

Blom

Jag har köpt min hos dandon Inc, en affär på ebay.  http://stores.ebay.com/DandonInc
Just nu har han ingen 6qt inne och de stora som finns inne är ju "refubrished" alltså en gågn sålda men tillbaka lämnade till Kitchenaid och så säljer han de vidaree typ.

Men vänta han kommer nog få in för detta är en av de få som vill skicka till övriga världen annars är många emot det så efetr 2 månaders letande hittade ja tillslut den ja köpte.
Har också köpt en converter på Kjell & Co   http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44099&path=

Den största modellen, den ja köpt, är på 575 watt så därför måste man ha en så stor omvandlare men även de lite mindra kan ju på fullt köra mer än avd det står så mitt tips är att köpa en stor omvandlare även om det inte behövs för att va på den säkra sidan.

Jag har betalat totalt:
329,99 - kitchenaiden
149,99 - frakt
    5,99 - frakt försäkring

så det blev 485,97 och med dagens dollarkurs blev 3017,63...riktigt bra + då 800 för omvandlaren så har du en starkare, större och enligt mig bääätre när man inte behöver tilta huvudet för mindre pengar. 

Nu vet ja ju inte vad man får betala i moms och tull men men han på Dandon Inc skickar det som gåva så man ska nog inte behöva gör ngt sånt.

agnetasch

Citat från: Blom skrivet 2008-08-06 21:33Nu vet ja ju inte vad man får betala i moms och tull men men han på Dandon Inc skickar det som gåva så man ska nog inte behöva gör ngt sånt.

Ett evigt skickande av paket mellan mig o min "amerikanska" syster + näthandel från andra länder har gjort mig lite känslig för tullen o deras avgifter.

Gåva från USA får inte ha större värde än 500SEK. Är den dyrare ska olika delar av gåvan adresseras till olika medlemmar av den mottagande familjen.
Lyckas inte avsändaren med detta (eller om tullen hittar en faktura) får man betala:

schablontullsats på 3,5% (om varans värde är mindre än 3400SEK vilket du verkar klara)

Moms på 25%

Sen vill dom gärna ha en tilläggstull om varorna kommer från USA.

Sen ska Posten ha sitt (speditionsavgift)

Vill du själv kolla vad du får betala finns det "fylleri-övning" här.
http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html

Du får berätta för oss hur det går med din import så vi får veta om det lönar sig. Klart intressant.

PS
Citat från: Blom skrivet 2008-08-06 21:33jag tror inte du hittar många hem i USA som INTE har en Kitchenaid på bänken.

Min syster (som bott på olika platser i USA i över 40 år) trodde Kitchen-Aid var en första-förbandslåda för kök ;D

bryggens

Hur pass bra är det att köpa på detta viset om det t.ex. blir något fel på apparaten, gäller  någon garanti?
Jag tror inte att det är så enkelt.

Blom

Ne garantin försvinner men ja menar om det skulle hända ngt och jag har betalat säg runt 3500 för den och här i sverige finns den inte medan en liknande kostar 5995 så kan ja nästan köpa två för samam pris så mig spelar det ingen roll

Blom

Jasså det trodde ja inte, måna forum ja läst på säger att de är så vanliga och att de äldre med motorn hoobart fubkar mkt bättre än nya men det är la så att förr var kvaliteten viktigare än kvantiteten, som idag

PSMin syster (som bott på olika platser i USA i över 40 år) trodde Kitchen-Aid var en första-förbandslåda för kök ;D

[/quote]

bryggens

Undrar bara vad du menar?


" att de äldre med motorn hoobart fubkar mkt bättre "


[/quote]

Blom

Ja de säger där ja läst att de är mkt starkare och håller än idag 50 år senare, det kallar ja kvalitet

agnetasch

Citat från: Blom skrivet 2008-08-08 18:14
om det skulle hända ngt och jag har betalat säg runt 3500 för den och här i sverige finns den inte medan en liknande kostar 5995 så kan ja nästan köpa två för samam pris så mig spelar det ingen roll

Men om det inte stannar vid 3500? Om det blir kanske 4000 + 800 för konvertern? Då kanske det inte är riktigt lika kul att slänga den på soptippen :'(
Om du nu har så gott om pengar; varför inte lägga till en tusenlapp o köpa en riktig köksmaskin ;D en Kenwood Titanium t.ex (på 1500W o med en bunke på 6,7 l) Den är även CE-märkt (vilket kanske kan ha betydelse på försäkringen när du bränner ner kåken) o du slipper ha den stora konvertern stående i köket (kan man sticka en liten klädsam huva till den kanske?)
Fast nu har du bestämt dig; du tycker Kitchen-Aid är snygg o du kan gå genom eld o vatten för det utseendet. Då ska du såklart göra som du vill, det är din maskin o det är du som ska gilla den :D 

Blom


agnetasch

Det är för att du är ung som du tycker det. I min (ålderdomliga) smak är den lite för lik dom gamla Köksbjörnar man fick slita med i forntidens regements- o sjukhuskök ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal