Surdegsspreadsheet

Startat av jelvis, 2008-07-16 17:14

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

2008-07-16 17:14 Last Edit: 2008-07-16 19:17 by jelvis
Jag hade tänkt att experimentera ännu lite mer med surdeg. Hur mycket vatten i förhållande till mjöl? Hur mycket surdeg i förhållande till mjöl i slutdegen? Eftersom det snabbt blev tråkigt att räkna från gång till gång så gjorde jag en spreadsheet i Open Office.

Någon som vill slå ett öga på den och se om den verkar vettig?

Det finns en lista med parametrar som beräkningen utgår från: "Flour weight(g)", "Water % of flour weight", "Salt % of flour weight", "Sourdough starter % of dough weight" och "Sourdough starter hydration %".

Genom att ange olika parametervärden så är tanken att innehållet i surdegen och i den slutliga degen skall räknas ut automatiskt.

Jag har utgått ifrån några allmänna rekommendationer("Notes for reference" i dokumentet):
Först och främst den rekommendation som Andreas hade hittat som ideal vattenvikt i förhållande till mjölvikt (finns hyperlänk i dokumentet).
Vidare så hävdar Rose att surdegen kan vara mellan 15%-40% av den totala degvikten. Ju större andel surdeg desto surare och snabbare jäsning.
Slutligen hävdar Rose även att 2% salt i förhållande till mjöl är tämligen optimalt så det kör jag också på.

Filen är skapad med Open Office Calc 2.4.1. Open Office kan ni hämta här http://www.openoffice.org/ om ni inte har det. Det är en gratis öppen mjukvara av god kvalitet. Somliga föredrar Microsoft Office. Jag tycker att Microsoft Office är för dyrt för hemmabruk och med mina krav fungerar Open Office minst lika bra. Om det är någon som ber mig på sina bara knän så kan jag kanske spara i Excelformat också.

Hasse

Jag kan ingenting om surdeg, men kunde inte låta bli att titta på filen eftersom jag också använder Open Office.    :)

Men ska det verkligen stå "Weight" där jag har markerat i bilden?

(För övrigt tycker jag att vi ska lobba för att Andreas även godkänner Open Office filtyper i bifogade filer.)

jelvis

Citat från: Hasse skrivet 2008-07-16 19:08
Jag kan ingenting om surdeg, men kunde inte låta bli att titta på filen eftersom jag också använder Open Office.    :)

Men ska det verkligen stå "Weight" där jag har markerat i bilden?

(För övrigt tycker jag att vi ska lobba för att Andreas även godkänner Open Office filtyper i bifogade filer.)


Det har du rätt i, tack så mycket Hasse. Raden skall vara för surdegens totala vikt så jag ändrade till "Total Weight" och tog bort summeringsraden.

Tycker också att Andreas borde godkänna Open Office filtyper. Oftast brukar man begränsa filtyperna för att man inte skall kunna sprida illvillig kod men när ändå .zip är godkänt så tycker jag att det vore lugnt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal