Mikrovågsbröd - kan man baka ätbart bröd i mikron?

Startat av Andreas, 2009-04-02 09:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

På tal om Världens farligaste kakrecept så kom jag helt plötsligt att tänka på mikrovågsmatbröd, kan man egentligen baka matbröd mikron?

Det enda vettiga svenska jag hittat är sidan Jag och min micro där EvaKristina bakar i mikron:
¤ God morgon bullar "crisp i 3-4 minuter "
¤ God morgon scones "grädda med crisp ca 5 minuter tills brödet fått färg"
¤ Ryskt Svartbröd "micra på lägsta effekt 5 min. Därefter crisp i 3-5 minuter"

Men är inte crippanna fusk, kan man köpa en sån till vilken mikro som helst?

Hos utrikiska Astray finns recept på:
¤ Microwave beer bread "Microwave on MEDIUM for 9 minutes, then on HIGH for 2 minutes."
¤ Microwave bread "place dough in the baking dish which is still in the microwave and heat on high for 1 minute. Set timer and allow dough to rise for 20 minutes. When dough has sufficiently risen, bake on high for 5-7 minutes .... Bread is done when the crust springs back when pressed."
¤ Microwave whole wheat bread "microwave on the low power setting (i.e., "1" or "10") for 20-25 minutes to let the dough rise... microwave on HIGH for 10 minutes to "bake" it."

Beer bread verkar mest som nåt slags kaka med tanke på sockermängden men de andra två ser ut att vara normala matbröd.

Så tydligen kan man baka i mikron. Men blir det ätbart dvs. såpass gott att man vill äta det? Är det någon här som provsmakat mikrobakat matbröd bakat med eller utan crisppanna?
Den som inte frågar får inga svar.

ivanl

Nej, men för många år sen skulle jag jobba tidigt på en lördag och tog därför med mig en paket bakeoff-baguetter till kontoret. När hungern började göra sig påmind smög jag ut i pentryt för att sätta på... ja just det... inte ugnen i alla fall för det fanns ingen!
Vad göra? In med baguetterna i mikron.
Ej bra.
Efter några minuter hade de förvandlats till stenhårda klumpar, möjligen lämpade för militanta demonstranters glaskrossararsenal men i alla fall helt oätliga.

I en annan tråd skrevs om mikro-muffins, om man tar det receptet minus kakao och socker bör det bli en "matbröds-muffins".

Tobias124

Jag testade baka bröd i micron. Det gick inge vidare. Jag fick bara en stenhård klump efter 7 minuter. Jag skrev hur jag gjorde på stacken.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal