Gelesocker

Startat av MiGa, 2008-11-05 22:45

Föregående ämne - Nästa ämne

MiGa

Köpte Kvällsposten idag och då fick man första boken av Mat från hela världen på köpet (Italien).Där var ett recept på
citronpannacotta och där skulle inte vara något gelatin utan något som kallas gelesocker multi  ???
Någon som vet vad det är och var man kan köpa det?

ena

det är en relativt ny produkt från DanSucker som finns att köpa i stort sett vilken affär som helst... kolla i sockerhyllan så står den där jämte syltsocker och andra socker sorter.
ÄR jättelätt att föra pannacotta med det sockret enligt mina barn :) själv gör jag som jag brukar, svårt att lära gamla hundar sitta ;)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

MiGa

Tack Ena
Har faktiskt aldrig hört det om det för,skönt och slippa gelatin ;D

Andreas

Vad är det gelesocker innehåller så man slipper gelatin?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Gelesockret innehåller vegetabiliska geleringsmedel, enligt hemsidan..  Men man slipper ju mecka med gelatin separat, blöta upp gelatinblad, röra ner dem i varm vätska osv. (Vilket jag förvisso inte tycker är jättejobbigt, men jag har inte testat gelesockret..)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Ah vegetabiliska, det är ju jättebra om man av nån anledning inte vill äta djur och jo gelatinblad är lite småmeckigt. Fast ibland framställs tyvärr vegetabiliska saker på skumma sätt, vad innehåller vegetabiliska geleringsmedel och hur framställs de?
Den som inte frågar får inga svar.

lillamatbloggen

Har hittat ingredienserna :

370 g socker, geleringsmedel (karragenan, fruktkärnmjöl)    E407

Gör en sökning på "karragenan", gör det ni med det är inte positiva sökresultat.

Det står att man kan få cancer av det, magsår, det används till tandkräm också, det är en massa andra negativa saker också.

KRAV har tydligen godkänt det. Det verkar lite konstigt tycker jag. :'(
lillaMATbloggen

Sweber

Men vänta nu, det är ju det som flera mejerier häller i vispgrädden i förpackningar med skrivlock, den 36%-iga grädden. Låter ju inte bra alls.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

annamaria

Jag var ju förstås tvungen att köpa gelésocker för några månader sedan. (är ju våldsamt förtjust i syltsockret). Gelésockret står kvar i skåpet - vad ska jag göra med det? Pannacotta-recept någon?

AntonL

Citat från: lillamatbloggen skrivet 2009-01-10 21:04
Har hittat ingredienserna :

370 g socker, geleringsmedel (karragenan, fruktkärnmjöl)    E407

Gör en sökning på "karragenan", gör det ni med det är inte positiva sökresultat.

Det står att man kan få cancer av det, magsår, det används till tandkräm också, det är en massa andra negativa saker också.

KRAV har tydligen godkänt det. Det verkar lite konstigt tycker jag. :'(



Karragenan verkar inte vara alltför hotfullt :)

Citat från: http://www.greenoption.org/vegprodukter/gelatin.html
Karragenan (E 407)
     
Framställs av en rödalg ur gruppen Rhodophyceace. Efter att algen tvättats soltorkas den. Karragenan säljs som ett vitt, gult eller genomskinligt pulver. Är nästintill luktlöst. En blandning av karragenan och vatten bildar gelé. 1 ml (1 gram) karragenan räcker för att göra 2 dl vatten trögflytande. Ämnet används ofta i tvål, krämer, lotions och schampo.


Läs mer om rödalger här: http://en.wikipedia.org/wiki/Rhodophyta

... och jämför med: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gelatin

lillamatbloggen

2009-01-11 12:33 #10 Last Edit: 2009-01-11 13:34 by lillamatbloggen
Det står på många ställen att den har visat sig vara cancerframkallande i djurförsök.
Ska man få objektiv iformation måste man ju läsa mer än wikipedia,
då det är privata enskilda personer som skriver vad de vet där..eller har jag fel?

Här står det om djurförsöken

http://www.shenet.se/ravaror/karragen.html

Enligt många är ju inte helle monoglutamat farligt .
Ändå är den förbjuden i tex Norge och Findus tar bort det i alla sin mat.
lillaMATbloggen

Mickan

Smidigt kanske men det är viktigt att använda rätt mängd gelésocker. Man förlorar m a o möjligheten att variera sötman på puddingen t ex beroende på vad man serverar till. Varför framställs gelatin som svårt att hantera? Definitivt inte knepigt i panna cotta! 
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Nej jag tyckler inte heller det är krångligt med gelatin men däremot så har jag en skada - att alltid prova nya produkter. Allt från gelésocker till nya kryddor eller vad det nu kan vara.

Mickan

Citat från: annamaria skrivet 2009-01-11 16:44
Nej jag tyckler inte heller det är krångligt med gelatin men däremot så har jag en skada - att alltid prova nya produkter. Allt från gelésocker till nya kryddor eller vad det nu kan vara.
Ska vi bilda stödgrupp? Har länge lidit av denna åkomma ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Jag gjorde Dansukkers Påskpannacotta förra året. Själva pannacottan med citron var ok men ananasgelén ovanpå var för söt. Där saknade man verkligen möjligheten att reglera sötman.

annamaria

Okej får kolla deras hemsida. Kanske ska leta efter en sida för Anonyma produktinköpister också?  ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal