Dubbla äggulor

Startat av Sofia, 2009-02-26 18:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Sofia

Jag köpte för en vecka sedan en kartong (6st) ägg, och har nu använt upp fem av dem. Alla fem har haft dubbla gulor! Jag trodde att det var ganska ovanligt? Äggen är ekologiska, kan det spela någon roll?

Jag brukar numera bara köpa ekologiska ägg, efter att ha sett ett tv-program om kyckling- och äggproduktion. Dessutom har jag upptäckt att de är godare, och (eller inbillar jag mig?) gulare, vilket ser fräscht och gott ut. Jag inte fått något med dubbla gulor tidigare, men det är inte så hemskt länge sedan jag gick över till de ekologiska.

Det är ju lite roligt, men eftersom jag inte är överförtjust i gulan så börjar jag bli lite irriterad över att allihopa verkar köra dubbelt... Någon som har en klok tanke kring ägg-mysteriet?

annamaria

Jag har också köpt ägg med dubbla gulor o skrev lite om dem på bloggen - jag fick lite varierande svar. Här är några av dem. Jag gillar dem.....i alla fall. Hoppas att det är helt normalt - vet någon?

" Vad betr dubbla äggulor så har jag hört att unga höns kan vara mer fertila o därför lägga dubbla äggulor. Vet inte sedan om det stämmer men hörde detta hos en ägghandlare."

"På köpeägg stöter jag ofta på dubbla gulor, men aldrig på "hemma-ägg"... Kanske ligger nåt i det! ;-)"

"Mig veterligen är det helt normalt inget konstigt alls. Jag har sett det då och då när vi får ägg direkt från uppfödaren. De har nog sorterats så att hela asken innehåller dubbla gulor."

"Jag har hört från en bondgård att det är för att unghönsen inte riktigt har lärt sig värpa ordentligt än. Eller att det ofta blir så med de första äggen för säsongen.
Efter lite googlande såhär på sena kvällskvisten har jag hittat fler uppgifter om att det skulle vara sterila värphönshybrider som värper med två gulor. Och drivna värphybrider får en typ av foder som kräver ett högt värptempo vilket i sin tur ofta leder till att hönan får äggledarinflammation."








Hasse

Hur som helst, så ska man önska sig något när man får ett ägg med dubbla gulor. Sofia, du verkar ha turen på din sida just nu, så passa på att önska så mycket du kan!   :)

Filippa

Jag kollade min "hovleverantörs" hemsida www.adelsoagg.se och där står det en massa fakta om ägg;

Unga höns kan värpa ägg med flera gulor, vilket beror på "omognad" i hönans äggproduktion. Hönan
släpper helt enkelt två äggulor samtidigt.

annamaria

Ja min teori är: vi kan få enäggstvillingar - "två gulor i samma ägg" och även dubbel ägglossning så varför skulle inte hönan det?

jelvis

Hm... På Möllevångstorget i Malmö så säljer ibland en snubbe ägg där det garanterat är dubbla gulor. Undrar om han helt enkelt genomlyser äggen och sorterar ut de som har dubbla gulor.

ensidamedmat

Har oxå hört lite olika förklaringar till det där....men  en gång på jobbet så hade vi beställt en låda ägg,o då var ALLA äggen där med dubbla gulor!! Och då snackar vi om c:a 300 ägg. Tydligen skall dom säljas som klass 2 ägg så vi fick pengar tillbaka men ingen riktigt bra förklaring till varför dom blir så...
Åsa/ensidamedmat

annamaria

Jag måste säga att klass 2 tycker inte jag dem är. Fina ägg och om man bakar med dem blir kakan väldigt gul o fin.

jelvis

Citat från: annamaria skrivet 2009-03-02 20:16
Jag måste säga att klass 2 tycker inte jag dem är. Fina ägg och om man bakar med dem blir kakan väldigt gul o fin.


Undrar om man kan säga något generellt om kvaliteten på dubbelguleägg. Kvaliteten borde väl snarare bero på vad hönorna är utfordrade med.

Dubbelguleäggen jag har köpt har varit sämre än de eko-ägg jag brukar köpa.

MiGa

Jelvis>> Jag har också köpt äggen av snubben på Möllevångstorget , köpte både små och stora ägg av honom alla hade dubbla äggulor.Tyckte äggen var goda omeletterna blev kanon goda.Äggen kom från en gård mellan Veberöd och Sjöbo minns inte namnet på gården.

annamaria

Hur menar du att kvalitén är sämre? På vilket sätt då?

ensidamedmat

Kvalitén är inte sämre , mem dom får inte säljas som klass 1 ägg tydligen,på det stället där vi köper ifrån så sorteras ju dessa bort för att dom räknas inte då som klass 1.

Hörde mig för idag igen o då sa dom oxå det där om att det är unghönor som värper "dubbelgulor"
Åsa/ensidamedmat

annamaria

Men jelvis tyckte kavlitén var sämre på dubbleguleäggen, jag undrar på vilket sätt?

jelvis

Citat från: annamaria skrivet 2009-03-03 17:34
Men jelvis tyckte kavlitén var sämre på dubbleguleäggen, jag undrar på vilket sätt?


De jag har ätit är helt enkelt inte lika goda som de eko-ägg jag brukar köpa.

Jag tror inte att dubbelguleägg nödvändigtvis är godare eller mindre goda än vanliga ägg bara för att de har dubbla äggulor.

annamaria


Sofia

Hmm, jag tyckte nog inte att det var något fel på dem i och för sig. Mest det att jag inte är så förtjust i äggula, jag tycker bättre om vitan på min macka, så jag var inte jättenöjd... Men det är klart, det blev en del söta skivor med tvilling-gulor.  :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal