Så äter svenskarna

Startat av agnetasch, 2010-09-07 17:44

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

"En rejäl köttbit är manligt, medan sallad är en kvinnlig rätt. Den traditionella synen på mat kvarstår, enligt en ny undersökning utförd på uppdrag av Knorr.Däremot har kraven på matens innehåll ökat. Vi vill undvika halvfabrikat och ha så få onöda tillsatser som möjligt i vår mat. På vardagkvällar är det klassiskt svenska rätter som gäller. Kycklingfilé ( :-\) är den populäraste maträtten, följt av spagetti och köttfärssås på andra plats och korv på tredje plats"

Allt det här låter ju bra (förutom kycklingfiléen då) men sen kommer det:

"Storstadsborna lägger mindre tid på matlagning än småstadsborna - 15-30 minuter respektive 31-45 minuter, enligt undersökningen"

VARFÖR DÅ? Varför använder storstadsborna bara drygt en kvart till matlagning medan småstadsborna använder nästan en timme? (Liiite tillspetsat) Finns det någon förklaring till detta fenomen?

annamaria

Vi ute på landet har ingen god "färdigmat" att köpa  ;D

Kari

Den berömda storstads stressen? Allt ska gå fort av någon anledning jag aldrig hajat. 

Andreas

Framgår det nånstans vad Knorr definierar som storstad respektive småstad?

Kan det kanske vara så att det handlar om smakpreferenser, att storstadsborna mer gillar fräsch och lätt kost som pasta, sallader och laxfilé och annat som råkar vara snabblagat, medan lantisarna mer gillar långsamma gräddiga älgköttsgrytor med pärstamp.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2010-09-08 10:12
Framgår det nånstans vad Knorr definierar som storstad respektive småstad?
Jag hittar inte den ursprungliga undersökningen,bara pressmeddelandet.Där framgår inte vad som menas med storstad resp småstad.Antagligen Stockholm eller resten av landet ;)
Men vad skulle storstadsborna vara stressade över?Bor man i en storstad jobbar man ju ofta där också,inga långa arbetsresor alltså.Jämför det med glesbygden där man kan få åka rejält långt till jobbet.
Affärerna är ju domsamma över hela landet; ICA i någon form o med ungefär samma utbud. Bara för att man inte bor i storstaden behöver man ju inte odla potatis o föda upp höns själv.
Göteborgare äter fräscha sallader o pasta medan Alingsåsborna äter tunga viltgrytor med potatismos? Njaäää, det måste finnas en annan förklaring


johanbe

Citat från: Kari skrivet 2010-09-08 08:49
Den berömda storstads stressen? Allt ska gå fort av någon anledning jag aldrig hajat. 
Prova lite sous-vide i köket därhemma. Det går banne mig inte fort, haha. Det är lite ett strävande ät ett annat håll. - http://matpolisen.wordpress.com/2010/09/05/sous-vide-en-koksrevolution/
Matpolisen Johan
http://matpolisen.wordpress.com

"The act of feeding someone is an act of beauty, whether it's a full Sunday roast or a jam sandwich, but only when done with love." - Matt Preston.

annamaria

Citat från: Andreas skrivet 2010-09-08 10:12
Kan det kanske vara så att det handlar om smakpreferenser, att storstadsborna mer gillar fräsch och lätt kost som pasta, sallader och laxfilé och annat som råkar vara snabblagat, medan lantisarna mer gillar långsamma gräddiga älgköttsgrytor med pärstamp.


Då borde ju vi lantisar väga dubbelt så mycket, gör vi det?

Mickan

Citat från: annamaria skrivet 2010-09-08 18:22
Då borde ju vi lantisar väga dubbelt så mycket, gör vi det?


Ja, eller så äter lantisen rejält och blir mätt vilket tar bort småätandet ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

johanbe

Det är därför vi har så många smala och friska lantisar, haha.
Matpolisen Johan
http://matpolisen.wordpress.com

"The act of feeding someone is an act of beauty, whether it's a full Sunday roast or a jam sandwich, but only when done with love." - Matt Preston.

annamaria

Citat från: Andreas skrivet 2010-09-08 10:12
att storstadsborna mer gillar fräsch och lätt kost

Jo absolut, jag på landet gillar verkligen ofräsch och tung mat.  ;D  ;D  ;D

Kari

Jag bor i stan men äter som en "lantis". Är jag helt off då?


Andreas

Har du bott i storstan hela ditt liv eller är du kanske invandrare från landet?

Citat från: annamaria skrivet 2010-09-08 18:22
Då borde ju vi lantisar väga dubbelt så mycket, gör vi det?


Jag vet faktiskt inte, finns det nån viktundersökning där man jämför lantisar och storstadslejon?

(Visst blir det roligt när man generaliserar en smula. :))

Citat från: johanbe skrivet 2010-09-08 13:12
Prova lite sous-vide i köket därhemma. Det går banne mig inte fort, haha.


Läs gärna igenom matforums sous-videtråd, du kanske kan svara på nån fråga eller tillföra nån erfarenhet där.

Apropå långkok, frågan är hur man räknar "tid på matlagning", man kan ju göra annat när grytan står på spisen.

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-08 11:04
Göteborgare äter fräscha sallader o pasta medan Alingsåsborna äter tunga viltgrytor med potatismos? Njaäää, det måste finnas en annan förklaring


Kan det lite som jag är inne på ovan vara så att lantisen och nollåttan räknar tiden olika, storstadsbon kanske bara räknar tiden det tar att lägga den färska pastan i vattnet medan lantisen räknar hela koktiden för de stuvade gammeldags kungsörnenmakaronerna och även handdisken efteråt?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Jag är en både och, och drömmer om urskogen :)

Långkok där och hur man räknar tiden är nästan ett eget ämne i sig. Själv bakar jag 2-3 gånger i veckan och folk burkar fråga hur 17 jag har tid.. Det är ett sätt att koppla av och att umgås på är mitt svar ofta :)

Hasse

Tack, Andreas och Kari! Jag har alltid hävdat att långkok är snabbmat. Medan grytan puttrar så sakteliga kan man ägna sig åt vettig och avslappnande sysselsättning istället för att stå vid spisen, trumma med fingrarna och otåligt vänta på att pastan ska bli klar.

annamaria

Citat från: Hasse skrivet 2010-09-09 17:30
Tack, Andreas och Kari! Jag har alltid hävdat att långkok är snabbmat. Medan grytan puttrar så sakteliga kan man ägna sig åt vettig och avslappnande sysselsättning istället för att stå vid spisen, trumma med fingrarna och otåligt vänta på att pastan ska bli klar.

Ja i alla fall när det laagas dagen innan. Det tycker jag är smidigt, annars hinner jag och övriga familjen bli små monster innan maten är bordet. Men en finfin gryta är ju perfekt då.

Andreas

Hehe jo att börja med grytan för sent dagen den skall ätas kan ju lätt skapa matuppror.

Men som sagt, svårt veta vad som menas med "vilken tid som läggs ned på matlagning". Frågan är hur Knorr formulerat sina frågor, har du möjligen nån länk till orginalpressmeddelandet Agneta?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2010-09-10 08:50har du möjligen nån länk till orginalpressmeddelandet Agneta?
Nej, men jag har mailat till Knorr o bett om hänvisning.

Andreas

Tack. Hoppas det på nåt sätt framgår i den vem som gjort själva enkäten.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal