Stockholm: Zink grill

Startat av Filippa, 2008-10-27 10:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Filippa

Zink /www.zink grill.se / ligger på Biblioteksgatan, en av Stockholms tjusigare adresser eller åtminstone flashigare. Det gör i alla fall mig lite mer misstänksam; trevligt eller snobbigt ? Näsan i vädret eller hemtrevligt ?

Jodå, trevligt ! Först en bar och sedan mysig matsal med smått opraktiska men sköna röda sammetssoffor. Lite dålig belysning kanske men trevligt med öppet kök. Kan absolut tänka mig att sitta vid bardisken och kolla på kockarnas flinka fingrar.

Stockholms krogar har börjat med ett otyg, man bokar gästerna så tätt att man utan att skämmas säger åt kunden att "ni äter på tid". Vadå tid ? Det är väl kökets och servisens problem - inte mitt ? Så jodå, hovmästarinnan talade bistert om för oss att " ni äter på tid och 20.30 behöver jag bordet". Men servitrisen var trevlig...

Vi startade med en ankleverburgare för min del och skagen röra till B. Gott, trevligt, lagom och njutbart. Än mer njutbart om drickat kommit före eller samtidigt och inte 4 minuter efter. Särskilt om man sitter på tid...

Man väljer sedan huvudrätt och sideorder. Det går utmärkt att dela på 2-4 sideorders utan att svälta...Vår oxfile var utmärkt, pommesen var toppen men lite dåligt saltade. Å andra sidan så äter väl inte tjusiga Östermalmare salt ? (Oj vad jag är fördomsfull). Vi fick hjälp att välja ett gott vin men jag hade önskat att servitrisen åtminstone frågat vilket nivå priset skulle ligga på. Man hade allt från 300-3000kr i listan. Det hade varit snyggt att kolla.

Till efterrätt blev det en liten chokladtårta och en creme bruleé. Små och goda. Lagom. Nu i efterhand för små. Men då perfekta. Och efter lång väntan vfick vi betala. Kl 20.40. Det var inte vårt fel.

Så jodå, gott och kul. Ok, nästan riktigt bra service och en kul restaurang. Betyg 4/5

agnetasch

Citat från: Filippa skrivet 2008-10-27 10:24"ni äter på tid och 20.30 behöver jag bordet"
Är dom alldeles vettlösa? Ok, en rätt hinner man kanske med på den "tillåtna" tiden, men om man vill äta flera rätter o till det olika viner då? Den som är en god kund behandlas illa; stressas, förolämpas o schasas slutligen iväg. Vad är det för affärsidé? Drömkunden är tydligen den som snabbt slafsar i sig en billig Dagens o sen sticker. Verkar ju lovande för matlagningskonsten :-\

Filippa

Jag är med på din linje. Nu hann vi men det var inget " Sitta-snacka-tat-lugnt-middag" inte.

Hasse

Hade ni bokat bord?

Om jag bokat bord och sedan blivit tillsagd att vara ute före ett visst klockslag, hade jag vänt på klacken och gått till ett annat ställe. Hellre Sibylla än gynna en krog som är så nonchalant mot sina gäster.

Filippa

Jodå, och i bokningsbekräftelsen står det "18.30-20.30" och ja, i Stockholm kanske man borde men Sibylla är inte lika gott.

Andreas

Om det är nån tröst så förekommer det där med tidsluckor på resturangen på flera ställen i Umeå också.

Citat från: Filippa skrivet 2008-10-27 10:24
Vi startade med en ankleverburgare för min del


Är anklever i ropet? Jag åt ganska nyss anklevermousse och nu har du ätit ankleverburgare. Jag beställde inte in min anklever utan den var en del av en avsmakningsmeny men nåt som slog mig sen är ifall anklever föds upp på samma sätt som gåslever?

Ankleverburgare förresten, hur ser en sån ut, vad har den för konsistens och hur smakar den?
Den som inte frågar får inga svar.

Filippa

Den var riktigt kul ; en minibrioche delad i två med en tunn stekt anklever bit i mitten, själva hamburgaren var ca 2,5 cm i diameter och 5 cm hög. Och det var gott. 2 munsbitar som gick ner lekande lätt.

I det här fallet sa servisen att anklevern var ekologisk och från Skåne. Det kändes bättre ....men annars tror jag det är lite samma som gåslevern, lätt att det är gott men oetiskt. Kan dock inte hitta speciellt mycket info på nätet ?

Andreas

Ja det lät kul!!

Det här med lever måste vi ta reda på mer om, startade en ny tråd om detta Kan man köpa/äta fois gras/anklever/gåslever med gott samvete? Vad är godast?

Citat från: Filippa skrivet 2008-10-27 10:24
Zink /www.zink grill.se / ligger på Biblioteksgatan, en av Stockholms tjusigare adresser eller åtminstone flashigare. Det gör i alla fall mig lite mer misstänksam; trevligt eller snobbigt ? Näsan i vädret eller hemtrevligt ?  ...  Å andra sidan så äter väl inte tjusiga Östermalmare salt ? (Oj vad jag är fördomsfull).


Hur såg klientelet ut då? :)
Den som inte frågar får inga svar.

Filippa

Allt från kinesiska turister till Stureplans-donnor i all sin plastik-glamour till mig.....så klientelet var mycket blandat både i ålder och utseende.

bryggens

1830-2030? Hur lång tid tog det innan ni fick beställa resp. få in maten?
Jag undrar hur lång tid hade ni på er att äta?
Det verkar idiotiskt med en tidspress.

agnetasch

Om man bokat tiden 18.30-22.30, hade man fått betala extra då?

Filippa

Bra frågor....men det gick faktiskt bra att både beställa och äta i rätt lagom takt. Det var inga jättepauser mellan rätterna men lagom faktiskt.

Vad gäller utökad sitt-tid så vet jag faktiskt inte - jag kollade inte ....det kanske man borde göra ? jag har provat på flera restauranger att säga "men jag vill ju faktiskt komma 19.15 tex" Men de är stenhårda. Då får man gå nån annanstans eller vänta till nästa sittning ca 20.00. Oftast får man bordet lite tidigare men i alla fall. Det är långt mellan 19 och 20 om man är hungrig ....

agnetasch

Men vad är det här för påhitt? Ska gästerna inte få äta när dom vill? Ska dom få tillåtelse att äta när restaurangpersonalen har lust att ta emot? >:(
Alla kändiskockar tjatar ju om SERVICE, här verkar den ju att lysa med sin frånvaro eller betyder det att man fortfarande får välja maten själv?

Vid polska kusten fanns på 60-talet jättehotell för arbetare. Där utfodrades gästerna på det här sättet; första jättegänget ut när andra jättegänget störtade in. Är det dit vi är på väg?
"Hallå, är det restaurang Politruk? Jag skulle vilja beställa ett bord till andra sittningen ikväll. Dagens Enda Rätt för två personer, dziekuje" :-\ 

Filippa

*Skrattar*  Ja du Agnetasch kanske det ....

Samtidigt kan jag förstå att man vill ha in så mycket gäster och därmed pengar som möjligt, därför vill man ha två sittningar och inte gäster som kommer 19.00 och sitter till 21.00 och äter en varmrätt. Du kan inte nyttja bordet innnan och inte efter. MEN därmed inte sagt att det är kundvänligt eller korrekt.

agnetasch

Jag tror i alla fall dom binder ris åt sin egen rygg; man går ju på restaurang för att koppla av o i lugn o ro äta en bit mat, dricka nåt gott o mysa. Får man inte det går man inte på restaurang. Adjöss med dom ;D
Sen finns det ju personer som gillar de här takterna, som tycker att dom bor i en riktig storstad när de blir kuschade o förnedrade av dörrvakter o serveringspersonal, men dom är nog inte där för att äta utan för att dom tyckte dom såg någon med en kamera där inne ;)

Filippa

*hukar mig*

eller så är det dom stackarna som vill gå på ett bra och populärt ställe utan att stöta sig med personalen ? Och bor i en storstad.....och inte har så mycket val.

agnetasch


Andreas

Har ni aldrig varit på julbord, där är det väl snarare regel än undantag att maten äts i sittningar och att man har viss tid på sig?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det har du rätt i; julbord har sittningar OCH samma mat till alla. Gamla polska badhotell; here we come ;D

Patrik H

Jag tycker det är helt ok med tidsanpassat system. Om, vilket verkar vara fallet man har så pass mycket gäster är det ju inget problem för krogen att bestämma sin struktur och logisitk på flödet för att optimera sin lönsamhet och som gäst är det väl bara att välja ett annat ställe om man inte gillar idén. Enkelt, vad är problemet? Det är ju inte precis så att det finns få ställen att gå på om man vill käka hyggligt!

//patrik

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal