Ärtsoppa

Startat av Kari, 2008-01-02 15:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Så gott som det kan vara med ärtsoppa!

Varje gång jag skall göra ärtsoppa blir jag kluven, hur gjorde jag sist? Vilka kryddor och hur mycket hade jag? Hur mycket och vilket kött? Gröna eller gula, hur länge blötlägga? Varför tog det slut så fort?  ;)

Idag ska jag göra just ärtsoppa och dokumentera mängder, kryddor och tider. Resultatet kommer redovisas här!

---

Hur gör Du ärtsoppa, skriv och berätta! Finns säkert något som vi kan tipsa varandra om!

Hasse

Ah, en av mina favoriträtter!

Jag brukar ta något mer vatten än vad som brukar nämnas i recepten. Jag tar två liter vatten till ett halvt kg ärtor och en lök. Sedan låter jag soppan koka riktigt länge, kanske 2,5 timmar.

Ofta kokar jag inte något kött i soppan, utan serverar istället med skivad fläskkorv. För att då få lite smak på soppan rekommenderar jag Knorrs svinebouillon, som också säljs under namnet svine kødkraft. Dessvärre säljs dessa buljongtärningar inte i Sverige, utan jag köper dem i Danmark. Jag mailade en gång Knorr och frågade varför de inte saluför denna produkt i Sverige, och fick det tämligen värdelösa svaret att alla produkter marknadsförs inte i alla länder.    ???

Utöver detta har jag i lite timjan. Jag är inte så förtjust i timjan, så det är mest för att "det ska vara så". Äter naturligtvis med senap och en ostmacka.

En god vän, med rötter från Finland, tipsade mig att koka soppan på hälften gula och hälften gröna ärtor. Det blir jättegott, men jag brukar ha svårt att hitta torkade, gröna ärtor i butikerna.

Kari

Då sitter vi mätta på gott, så här gjorde jag:

1kg gula Änglamark ärtor, blötlagda ett dygn innan med fyra vattenbyten.
4L vatten (tack Hasse!)
6st små gula lökar, klyftade i sexor
650g skinkspad (ca ½L)
1tsk salt (kanske 2..)
1dl färsk, hackad rosmarin & timjan

I en stor kastrull, blanda ärtor, vatten, lök, salt och hälften av örterna. Koka upp.

Blanda i lite skinkspad åt gången, smaka av saltet. Efter ca en timme tillsätt resten av örterna.

Låt koka ytterligare en timme. Ta bort ärtskalen på ytan med en hålslev.  ;D

Garnera med liten kvist rosmarin och/eller timjan och servera!

---

Dagens ärtsoppa innehöll julskinka, tärnad ca 15x15mm som fick koka med i slutet ca 30-40min.






Mimmi

Va kul att ärtsoppa blev en tråd. Kokade en rejäl gryta idag som fick stå och puttra i många timmar. Vill ha den tjock och go.
Hade sparat skinkspad som var ganska väl reducerat.
Ärtor ca 2 liter i blöt över natten.
Sköljer ärtorna och slår på skinkspad 1liter, samt vatten.
En stor gul lök i klyftor, två lagerblad, tre kvistar timjan.
Puttrade i många timmar.
Serverades med skinktärningar i.
Den blev mycket smakrik och god.
Knäckemacka med västerbottensost a´part.

agnetasch

elka: du har rosmarin i ärtsoppan, är det sen gammalt eller en innovation? Jag har aldrig hört talas om det.
Jag har ibland i mejram, tror det är en lärdom från Skåne. Och ibland en droppe ättika eller en sked senap.

Andreas

För mig är ärtsoppa oftast en vegetarisk rätt, det gäller att ta vara på dem eftersom det inte är nåt problem att hitta på kötträtter. ;) Lök, vatten, salt, mejram och buljongtärningar brukar soppan innehålla.

Citat från: Hasse skrivet 2008-01-02 17:06Jag brukar ta något mer vatten än vad som brukar nämnas i recepten. Jag tar två liter vatten till ett halvt kg ärtor och en lök.


Är det för att du vill ha en lösare soppa eller finns något annat skäl?

Citat från: elka skrivet 2008-01-02 20:32
650g skinkspad (ca ½L)


Vad innehåller skinkspad egentligen? Vad gör skinkspadet för näringsvärdet i ärtsoppan?

Citat från: agnetasch skrivet 2008-01-03 10:43
ibland en droppe ättika


Ättika? Hur kom du på det?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Ättikan var en äldre kokerska som tipsade om; tydligen blir soppan lite simmigare vilket jag gillar.
Angående mejram hade jag fel, jag har inte fått det från Skåne utan antagligen från Uppsala;
"Det finns en intressant geografisk gräns i Skandinavien, ju längre österut du bor desto mindre timjan och desto mer mejram i ärtsoppan. Där finns det nog ingen annan förklaring än att det bara beror på tradition och kultur"

Kari

2008-01-03 13:08 #7 Last Edit: 2008-01-03 13:10 by elka
Agnetasch: Färsk rosmarin (och timjan) är ju gott.. Gammal innovation!  ;) Men mejram använder jag inte. Ska man ha det? Jag bor ju öster..  ;)
Ättika, jag blir inte förvånad.  ;D Men ska testa. En droppe till hur mycket? Under kokning eller på tallriken? 12-24-48%?

Andreas: Ringde till Scan nyss och fråga. Tänk vad man lär sig.. Skinkan kokas i sin påse(!).
Innehåll: skinka 90%, vatten, koksalt, druvsocker, E301 antioxidantionsmedel och E250 nitrit.
Ca 18% blir skinkspad.

Damen på Scans kundtjänst berättade att hon rekommendera att man gör just ärtsoppa på resterna av skinkan och skinkspadet.

Hur det var med näringsvärdet var dock svårare, någon här som vet?? Druvsocker och skink"spån" borde ge kolhydrater och protein.

100% vegetarisk ärtsoppa tycker jag blir tråkig, något fläsk och ben ger ju så mycket smak. Iofs har jag bara gjort vego ärtsoppa en gång. Av misstag.  ;D





roffekock

Finns det inte någon som provat att göra ärtsoppa på torkade gröna ärter?
Enligt min mening en mycket god soppa. Med lite variation på temat.

/rolf

ett litet tips för att få upp skalet frå din soppa är att vispa med en ballongvisp och lyft upp så sitter ditt skal på vispen detta får du göra flera gånger under ditt kok,avslutningsvis brukar jag ta ett par kokta potatisar och blanda i en bunke med lite soppa mosa ordentligt till en pureé och sedan blanda ner i soppan,det blir en mycket fyllig smak av detta.
I min ärtsoppa finns lök (hel),morot (hel),lagerblad och timjan.(sk skånsk modell)
Prova gärna att koka din ärtsoppa på en svag hönsbuljong inte fel. ;)
Matforum är bäst

Kari

Tack roffekock för ballongvispen!

Jag vet inte hur många ärtor det går på ett kilo men jag fick bort ca 200 skal. Resten sitter ju som fast.

Vars köper Du gröna? Potatis har jag hört om från finland men aldrig provat. Tar Du bort löken och moroten eller har dessa kokat sönder och samman? Lagerblad, tanken har funnits men inte testat.

Hjärtat är lite skeptisk/allergisk när det gäller buljonger så därför kör jag utan.

Nu är jag sugen på koka en till ärtsoppa med alla de tips om ingredienser som kommit i denna tråd!!!
Tack till alla men sluta nu inte!!  :D



roffekock

Löken har som regel kokat in i soppan men moroten har du som ett garni i soppan om du vill (slantad) Om du nu inte vill använda dig av buljong kan du i stället ta en bit rökt fläsk och koka med från början när den sen är klar kan du tärna den och ha med som garni.
Nu är det inte alla som diggar det så se det bara som ett förslag.

Dina gröna ärter kan du säkert få på coop om det nu är din affär eller någon sk. invandrareaffär.

Lycka till med ditt soppkok och tänk på att ärtsoppa ska sjuda, inte koka, egentligen räcker  det med begreppet svälla.
Och du soppor är ju en höjdare nu när vinden viner runt knuten med isiga vindar. :D

Glömm inte Punschen

/varma soppomtankar från rolf
Matforum är bäst

Kari

Jag får nog åka till den riktiga förorten innan nästa ärtkok.
Det är ju så kul med maten i dessa affärer, spännande produkter och rimliga priser. Så blir det lite flashbacks från charterresorna.

Vill minnas att det finns en tråd som just handlar om utländska varor och butiker men var?

--

Här! http://matforum.nu/index.php?topic=1075.0

annamaria

Glöm inte frasiga pannkakor heller.... ;D Vad gott med ärtsoppa!!

Mimmi

Kombinationen av pannkakor och ärtsoppa ger ett bra och högvärdigt proteininnehåll, det hade man koll på förr, så bla därför var det en självklar torsdagsmat. :) Finns det någon som har lite mer kuriosa att komma med ang. ärtsoppan? ???
Har fryst in min ärtsoppa som blev över - bra att ha till bråttomdagar.

Hasse

Andreas, jag vill inte ha soppan alltför tjock. Det är nog därför jag tar lite mer vatten än vad som brukar rekommenderas. Fast å andra sidan låter jag soppan koka längre än vad som brukar stå i recepten, så den större vattenmängden kompenserar kanske för avdunstningen som den längre koktiden medför. Ärligt talat, jag har ingen aning om varför jag bestämt mig för just två liter vatten till ett halvt kg ärtor. Det är väl så att jag provat med olika vattenmängder och bestämt mig för att detta blir godast.    ;)

Roffekock, det där med att använda ballongvisp för att få upp ärtskalen har jag provat utan att lyckas. Numera bryr jag mig inte, utan låter skalen vara kvar i soppan. Hittills har jag överlevt, men har å andra sidan kanske bidragit till att sprida lite växthusgaser. Ärtskalen lär ju vara svårsmälta.    :D

agnetasch

Ättika i ärtsoppan: direkt i grytan, direkt ur 24%-flaskan. Bara lite dropp, smaka av mellan dropparna.

roffekock

Hasse det är inte så att du tagit fel ände på ballongvispen. :D
Att det sen inte är farligt att äta är en annan grej.

/rolf
Matforum är bäst

Hasse

Citat från: roffekock skrivet 2008-01-03 18:35
Hasse det är inte så att du tagit fel ände på ballongvispen. :D


Ha, ha, ha! Nä, så illa är det inte. Punschen brukar intas samtidigt som soppan, inte under tillagningen.    :D

roffekock

imse du undrade om det fanns kuriosa om ärtsoppa jag hittade en utomordentligt god redogörelse om att det grundar sig i religion.
Jag länkar dig dit så kan du och andra som är intresserade av ärtsoppans mysterium läsa själv. :D
http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=52&vid=213

/rolf
Matforum är bäst

Gilius

Det blev ärtsoppa idag, med skinkspadet som blev över sedan vi tröttnat på långkål, den sista skinkan åkte i också. Allt kokades i tryckkokare i 35 minuter, helt perfekt med en härlig konsistens och läckert gul färg. Att tryckkokaren gav ett så perfekt resultat var jag inte beredd på, är det så som det kokades i lumpen i gamla dagar, vem är gammal nog att svara på denna
?

/gilius

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal