Hur torkar jag kött?

Startat av Kari, 2007-06-14 10:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Kan jag överhuvudtaget torka kött utan såndär elektrisk torksnurra? Ingen varmluftsugn har jag heller...  :-[ Förr i tiden kunde man ju..

Vildchipsen på affären är det resultat jag söker men hemma gjort.

Urban

Visst går det att torka kött, det har jag gjort många gånger. Men förutsättningen är att du gör detta under vår/vintern, och att du har tillgång till renkött eller älgkött.

Gör så här!.

Fyll en gryta med 10 Liter vatten
Häll i 1 Kg Grovsalt=10% salthalt
Koka upp vattnet tills saltet har löst sig och låt det sedan svalna
Stoppa i dom bitar du vill torka i saltvattnet (gärna bogbladsstekar eller mindre stekar)
Låt köttet ligga i saltlaken i ca:36 tim


Trä upp köttbitarna på ett snöre (typ hampasnöre) och häng sedan upp dom utomhus på en skyddad plats.
Det bästa är att göra en enkel torkbur av billigt virke och klä buren med myggnät så att fåglar eller flugor inte kommer åt köttet under torktiden.
Placera buren någonstans så att det inte kommer snö eller regn på den.
Lämplig tid för att börja med torkningen är i Februari/Mars då solen börjat att värma på dagarna och när det fryser om natten.
Men eftersom du bor i Stockholm och vädret skiljer från här i Norr så får du nog anpassa tiden då du ska börja torka.
Kanske ska du börja tidigare?
Det tar ca: 3-6 veckor för köttet att torka beroende på väder och vind, och hur tjocka köttbitar du valt ut. Tunna bitar går fortare, men om dom är för tunna kan köttet bli för salt.
När köttet är mörkt och lagomt hårt är det färdigt.

Sen är det bara att tälja flisor eller "chips" som det heter på påsen.

Ät och njut!

Ps. Om du vill ha röksmak på köttet så kan du lättröka det litegrann i mycket sval rök typ. i en kallrök (det får inte bli tillagat på något vis)
Har själv inte vågat på mig att prova då jag gillar äkta torkat renkött utan röksmak och inte vill ta risken att förstöra alltihopa.
Smakar viltchipsen lättrökt?

Jonas

1000 tack Urban!
Det här ska jag defenitivt prova nästa år. Har funderat lääänge på hur man gör.
Här uppe i Luleå är folk inte så ivriga på att berätta hur dom gör.
Det är väl hemligt kanske!!!

Andreas

Ja tack Urban, det här var intressant. Jag har några frågor:

Citat från: Urban skrivet 2007-06-14 20:21
Men förutsättningen är att du gör detta under vår/vintern, och att du har tillgång till renkött eller älgkött.


Fungerar det inte lika bra med gris- eller nötkött?

Citat från: Urban skrivet 2007-06-14 20:21
Häll i 1 Kg Grovsalt=10% salthalt


Varför grovsalt? Går det inte lika bra med vanligt? Eller är grovsalt kanske billigast?

Citat från: Urban skrivet 2007-06-14 20:21
Stoppa i dom bitar du vill torka i saltvattnet (gärna bogbladsstekar eller mindre stekar)


Hur tjocka bitar kan man torka utan problem?

Kan det bli problem om bitarna är för tunna?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Citat från: Jonas skrivet 2007-06-15 09:16
1000 tack Urban!

Det var så lite så. Jag blir bara glad om jag kan glädja någon annan!

Kanske jag måste lägga in recept på torkad renkorv nån gång?

Urban

Andreas: Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med  nöt eller fläskkött till 100 %..
Men jag har för mig att det inte är så lämpligt att torka nöt eller fläskkött på detta vis pga. nöt och fläskkött först och främst har ett helt annat fett än tex. renen har. åsså har nöt och flläskkött fett insprängt som "kan" börja att härskna.
Det är just det som är det fina med älg och ren!. När köttet är putsat så är det nästintill fettfritt, och det är det som gör det att du kan förvara ren och älg flera år i frysen utan att det blir dåligt.

Huvudsaken är att du inte använder salt innehållande Jod (vilket grovsalt inte gör)
Jod kan nämligen ge bismak till köttet (det är i alla fall vad jag har hört)

En gång så testade jag att skära en stek i typ. 4-5 cm tjocka skivor, bara för att det skulle gå fortare att torka.
Men köttet vart fruktansvärt salt.. Visst.. Det gick att äta, men inte några större mängder av.

Jag rekommenderar inte att lägga skivor av stek och lägga i saltlaken!

Bästa resultatet blir av större köttstycken av typ. bogblad, eller mindre stekar.

Ps. Italienarna torkar ju griskött, och amerikanarna har ju Jerky Beef (torkat rökt nötkött).
Huruvida dom går tillväga i tillverkningen av detta får vi nog fråga någon annan expert om.

Andreas

Ja det här med torkning av nöt- och fläskkött vore jätteintressant att få veta mer om!

Aha det är joden i saltet man ska undvika, men då kan man alltså använda vilket salt som helst utan jod, bra att veta.

Det här med torkbur, behöver man verkligen det - när man är uppöver har jag ibland sett kött hänga helt oskyddat... tror du flugor och fåglar över huvud taget är intresserade av köttet när det är så salt?

På tal om salt - när köttet ligger i saltlaken i 36 timmar - ska laken stå i rumstemperatur då eller bör den stå kallt?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Fåglar och flugor är förmodligen inte intresserad av köttet när det är så salt..
Men hur kan dom veta att det är så salt? ;).

Sen känns det mer hygieniskt att ha köttet skyddat också..
I norrland är luften betydligt renare än i tex. Stockholm, så annat än flugor och fåglar kan hamna på köttet.

När jag låter köttet ligga i saltlake så får det saltas utomhus ifall att det inte är alltför många minus grader.
Saltvatten fryser nämligen inte så lätt!. Skulle det vara upp mot -15 -20 så kan man låta det ligga i kylen om man har plats så att säga. Eller varför inte i en kallboda om man har en sån.

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-06-16 16:59
Sen känns det mer hygieniskt att ha köttet skyddat också..
I norrland är luften betydligt renare än i tex. Stockholm, så annat än flugor och fåglar kan hamna på köttet.


Hmm... om man torkar kött i en större stad borde man väl nästan skölja av det torkade köttet innan man äter det?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Bodde jag i en strörre trafikerad stad så skulle jag välja att inte hänga köttet ute..
Men det går även att hänga i en kallboda också. Huvudsaken är att det är någorlunda bra ventilation, och att det inte finns några starka dofter som kan ge köttet smak.

Kari

2007-06-20 11:14 #10 Last Edit: 2007-06-20 11:20 by elka
Synliga luftburna partiklar, vägdamm, pollen, flugor och fåglar kanske man slipper till viss del med en påse av tyg, ett vitt lakan tvättat i 95 med något som är oparfymerat kanske går? Antingen linda köttet så lite som möjligt eller klä en bur invändigt?
Vad tror Ni?

Någon som har erfarenheter av en elektrisk tork för svamp soch sånt? Kan ju inte kosta skjortan? Måste funka med kött, eller?

Googlade fram denna http://www.svampkonsulent.nu/evermat/evermat.htm
Och denna, http://www.joffe.se/svamptork.htm för 500:- men det står inte ett ord om kött...??? Bara för veganer?  ;D

Urban

Jag äger just en sån där Evermat-Tork, som jag torkar allt möjligt i.. Dock så blir det mest svamp.
Den är otroligt effektiv, och jag kan torka ca:1-1.5 kilo blöt svamp på 15 tim.
Jag har även provat att torka kött i den, men det blir inte samma resultat som när man torkar köttet ute.
Eftersom torkningsprocessen går så fort så blir köttet mer "snabbkonserverat" på nåt sätt.
Det är lite svårt att förklara.. Men köttet torkar så fort så att om man äter det, så är det torrt, men smakar fortfarande rått.
Däremot så passar det bättre att ta med sig ut i naturen och tillsätta i en soppa, eller blöta upp det och steka i smör.






Kari

Citat från: Urban skrivet 2007-06-20 11:32
Jag äger just en sån där Evermat-Tork, som jag torkar allt möjligt i.. Dock så blir det mest svamp.
Den är otroligt effektiv, och jag kan torka ca:1-1.5 kilo blöt svamp på 15 tim.
Jag har även provat att torka kött i den, men det blir inte samma resultat som när man torkar köttet ute.
Eftersom torkningsprocessen går så fort så blir köttet mer "snabbkonserverat" på nåt sätt.
Det är lite svårt att förklara.. Men köttet torkar så fort så att om man äter det, så är det torrt, men smakar fortfarande rått.
Däremot så passar det bättre att ta med sig ut i naturen och tillsätta i en soppa, eller blöta upp det och steka i smör.



Aha, som jag anade, lite, men till svamp är den kanon? Lägger Du svampen i blöt sen eller hur? Om Du blöter, byter Du vatten eller använder Du vattnet i maten sen?

Urban

Jag lägger aldrig svampen i blöt före användning.
Jag brukar finfördela den med en mixerstav till lämpligt små bitar. Sedan så strösslar jag bara i tex. grädden om jag ska göra svampsås. Samma sak kan man göra om man gör en köttgryta.
Men visst kan man blötlägga svampen också!. Har man fått tag på trattkantareller och torkat dom så kan man med fördel blötlägga dom och hacka dom med kniv om man så önskar.. Eller varför inte lägga i hela bitar.  :).
Blötläggnings-vattnet använder jag inte, utan häller ut det i slasken.

Pite-Långnäs

Torkad renchips blir det om man skivar torkad korv.
Recept:
1 kg malet renkött blandas med 1½ msk finsalt.
Stoppas i blötlagda krokfjälster i 1½ dm långa korvar knytes i båda ändar.
Lättas går det med hushållsassistent som har korvhorn till köttkvarnen.
Hänges ute i nätbur (för att slippa flugor) och lufttorkas. Tid beror på väder.
I Piteå hänger vi ut Mars månad i ca 5 veckor det gör inget om det fryser någon gång under tiden.
Vill du torka renkött ska det torrsaltas med grovsalt 0,37% salt / kilo kött.
Det blir underbart gott om man suovas röker före torkning ( lätt kallrökning )
MVH Pite-Långnäs

Urban

Jag har brukat använda 1 rågad Msk salt per kilo renfärs är det för lite?. Tycker att resultatet har blivit bra iaf.

Kari

Nu kommer vintern snart, lite kött på benen har man ju fått i denna tråd om hur man skall gå till väga.

Frågor då:

Buren som skall göras, någon som har en bild eller liknande?
Ska den stå i skydd för solen? 
Hur stora skall bitarna vara?
Någon som har en ren eller älg?  ;)
Kan köttet ha varit fryst innan?
När vet man att det är klart?
Hur vet man om man törs äta sitt experiment? Bjuda grannen först och vänta en vecka?  ;D

Urban

Tyvärr så har jag ingen bild på någon torkbur, men det är tokenkelt att göra en.
Spika bara ihop lite brädor så att det bildar en rektangel eller en kub (vilket som).
Kläd sedan med myggnät runt (använd en häftpistol) om så att inga flugor eller fåglar kommer åt köttet.
Nånstans på buren bör det naturligt vis finnas en öppning (som du kan öppna och stänga) där du kan hänga in köttet och kontrollera hur torkningen ligger till ibland.
Köttet behöver inte skyddas från solen.
Det viktigaste är att bitarna inte är för små för då blir det för salt tycker jag.
En stek på 1 kilo kan du dela i ca: 3 bitar och salta in.
Köttet kan ha varit fryst innan, det har ingen betydelse alls.
Efter som tiden går då köttet hänger och torkar så blir det mörkare och mörkare i färgen.
När köttet är mörkbrunt nästan svart så kan du klämma på bitarna. Känns det fortfarande mjukt på insidan så är det inte klar än.
Då bitarna börjar kännas lite stumma när du klämmer på dom så är det klart.
Skulle det vara lite rött på insidan när du skär i köttet så är det absolut ingen fara.
Som svar på din sista fråga:
Skicka köttet till mig så kan jag godkänna det ;)

Kari

Urban: Jo, vi är i Umeå då och då.. Passa Dig..  ;)

Tack för alla bra svar å!

Urban

Då är du välkommen att höra av dig när du kommer till Umeå  :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal