Vilken olja ska man använda i sin mat? Rapsolja giftig???

Startat av hullan, 2009-07-10 08:27

Föregående ämne - Nästa ämne

hullan

Nu surfar jag plötsligt på morgonen fram att rapsolja tydligen är ganska giftig??? Jag hittar mest engelska artiklar på ämnet som talar om den giftiga Canola-oil eller rapeseed-oil. Och vad jag förstår är detta alltså vår svenska hederliga rapsolja...  Så då kan man alltså inte använda det mer???

Jag börjar fundera på om man kan använda någon olja alls?

Olivolja tål inte temperaturer utan blir giftig vid upphettning, rapsolja verkar nu vara totalt giftig i sig, finns det någon bra olja?

Man får ju snart sluta äta, litar inte på något längre... :(

Vet någon mer?

kjpil

Rapsolja ska inte vara giftig - den är bra, har du någon länk vad du menar med giftig?

Varmpressad olivolja borde vara mer värmetålig än kallpressad om du letar alternativ. Enzymerna som fortfarande är aktiva i kallpressad olivolja minskar värmetåligheten - vid upphettning inaktiveras de.

Yoghurt

Generellt gäller att ju mer fleromättat fett, desto sämre värmetålighet har en olja.
För matlagning är faktiskt det som heter Matolja bland det bästa och den består till hälften av rapsolja ;)
Olivolja blir bra mycket giftigare vid upphettning är rapsolja, som är en av de bättre oljorna att steka i.

Länka gärna för dom sidor jag hittade som tog upp giftigheten var inte riktigt trovärdiga...

Kapten

Jag säger som jag alltid sag. Allt är farligt i för stora doser.

Andreas

Jag försökte hitta något om farlig rapsolja och den här texten finns på flera webbplatser: "Rapeseed oil is poisonous to living things and is an excellent insect repellent. I have been using it (in very diluted form, as per instructions) to kill the aphids on my roses for the last two years.  It works very well; it suffocates them. Ask for it at your nursery. Rape is an oil that is used as a lubricant, fuel, soap and synthetic rubber base and as a illuminate for color pages in magazines. It is an industrial oil. It is not a food. Rape oil, it seems, causes emphysema, respiratory distress, anemia, constipation, irritability, and blindness in animals and humans. "

http://www.bhawkindustries.com/blank?pageid=41&catstart=0&prodstart=0
http://www.realmacaw.com/pages/canola.html
http://home.intekom.com/tm_info/rw00808.htm#07
Den som inte frågar får inga svar.

Jimmy

Jag tror att man syftar på Erukasyran som fanns i de tidiga rapssorterna. Det var en fettsyra som ansamlades i hjärtat och så småningom kunde leda till hjärtstillestånd (vill jag minnas). På 70-talet lyckades man emellertid förädla bort denna, och den rapsolja som används för livsmedel idag är inte farlig. F ö kan man väl konstatera att nätet har mer disinformation att erbjuda än information....

Mia Pia

Rapsolja är giftigt och användes som test på korna som fick mad cow disease enligt Robert von Sarbacher.
Ät riktigt smör och olivolja istället. Ät inte heller oljor som är i plastburkar. Plast ger ökade östrogennivåer både i kvinnor och män.
https://www.youtube.com/watch?v=h_j60JBZlnY

kurt

Citat från: Mia Pia skrivet 2015-04-27 22:14
Rapsolja är giftigt och användes som test på korna som fick mad cow disease enligt Robert von Sarbacher.
Ät riktigt smör och olivolja istället. Ät inte heller oljor som är i plastburkar. Plast ger ökade östrogennivåer både i kvinnor och män.
https://www.youtube.com/watch?v=h_j60JBZlnY


Jag har ju länge misstänkt att de som använder youtube som vetenskaplig referens lider av CJD

kayaker

Citat från: kurt skrivet 2015-04-30 06:45
Jag har ju länge misstänkt att de som använder youtube som vetenskaplig referens lider av CJD

:D
/F


webguide

Citat från: Mia Pia skrivet 2015-04-27 22:14
Rapsolja är giftigt och användes som test på korna som fick mad cow disease enligt Robert von Sarbacher.
Ät riktigt smör och olivolja istället. Ät inte heller oljor som är i plastburkar. Plast ger ökade östrogennivåer både i kvinnor och män.
https://www.youtube.com/watch?v=h_j60JBZlnY


Rapsolja är förmodligen inte alls giftgt, du påstår alltså att korna fick galna kosjukan om man gav dem rapsolja!? Det kanske är dags att gå och köpa lite folie, är du rädd för mobiltelefoner och tror du på chemtrails också?

Ledsen för rantet men jag orkar inte med konspirationsteorier.

Glöm inte att det är EXTREMT mycket farligare att gå över gatan, om man är rädd för raposolja så bör man inte gå ut över huvud taget eftersom risken att dö i förhållande är nästan 100%.

Bitt

Jag tror inte rapsolja är särskillt nyttigt... Man kan nog hitta en del om hur det tillverkas och vilka effekter det har om man söker lite... Jag kommer skippa denlite i denna länken stod lite intressant så jag ska söka vidare för skoj skull... http://www.denfriskadiabetikern.se/rapsolja/

Eftersom vi stoppar i oss så mycket skit idag så blir det ju inte bara "lite rapsolja" utan det blir citroncyra, aspartam, socker och ett antal andra ämnen i massor som också som påverkar kroppen och det ena utlöser det andra... Många bäckar små gör att folk blir så sjuka idag skulle jag tro.
En olja som man kan använda att steka i är annars kokosolja men undrar varför inte vanligt smör annars?

kurt

Citat från: Bitt skrivet 2016-07-19 12:22
Jag tror inte rapsolja är särskillt nyttigt... Man kan nog hitta en del om hur det tillverkas och vilka effekter det har om man söker lite... Jag kommer skippa denlite i denna länken stod lite intressant så jag ska söka vidare för skoj skull... http://www.denfriskadiabetikern.se/rapsolja/

Eftersom vi stoppar i oss så mycket skit idag så blir det ju inte bara "lite rapsolja" utan det blir citroncyra, aspartam, socker och ett antal andra ämnen i massor som också som påverkar kroppen och det ena utlöser det andra... Många bäckar små gör att folk blir så sjuka idag skulle jag tro.
En olja som man kan använda att steka i är annars kokosolja men undrar varför inte vanligt smör annars?


Skäm inte ut dig med referenser till stollar!

webguide

Citat från: Bitt skrivet 2016-07-19 12:22

Eftersom vi stoppar i oss så mycket skit idag så blir det ju inte bara "lite rapsolja" utan det blir citroncyra, aspartam, socker och ett antal andra ämnen i massor som också som påverkar kroppen och det ena utlöser det andra... Många bäckar små gör att folk blir så sjuka idag skulle jag tro.
En olja som man kan använda att steka i är annars kokosolja men undrar varför inte vanligt smör annars?


Därför att smör bränns vid höga temperaturer (över 155 grader), jag steker nästan alltid i jordnötsolja, neutral smak och värmetålig. Du menar alltså att t.ex. cintronsyra skulle vara en större utlösande faktor än t.ex. flamskyddsmedel och dieselpartiklar?

Bitt

Citat från: kurt skrivet 2016-07-20 08:22
Skäm inte ut dig med referenser till stollar!


Oj förlåt... Vad var det att hugga på? Skämma ut mig? Skrev bara att JAG tyckte det var intressant och varför ska jag skämmas för det? Jag skrev också att jag skulle läsa mer om det, sen är det frivilligt att läsa länken, jag säger inte något om att det är varken fakta eller ett forskningsresultat... Det går hitta mycket som är för och mycket som är emot...


Bitt

Citat från: webguide skrivet 2016-07-20 09:23
Därför att smör bränns vid höga temperaturer (över 155 grader), jag steker nästan alltid i jordnötsolja, neutral smak och värmetålig. Du menar alltså att t.ex. cintronsyra skulle vara en större utlösande faktor än t.ex. flamskyddsmedel och dieselpartiklar?


Aha, tack! Har dålig koll på vad för temp det är i stekpannan klart, men tycker annars smör funkar ganska bra för min del, jag gör väl det mesta i lägre temperaturer då kanske :)
Nä, det har jag aldrig påstått... menade mer att man kanske kan undvika det dåliga som faktiskt går att undvika... vissa saker kommer man tyvärr inte undan hur man än gör... sen är det såklart helt valfritt hur man gör med det man kan påverka, jag har aldrig tänkt på dessa sakerna förut och har börjat läsa en del om tillsatser och sådant i mat och hur saker tillverkas, tycker själv det känns trevligt med så naturligt som möjligt vilket det oftast inte är och kan jag på det sättet undvika framtida sjukdomar av olika slag så är det helt klart en bonus.

Mat-Janne

Jimmy skrev: F ö kan man väl konstatera att nätet har mer disinformation att erbjuda än information....
Precis. Googla aldrig på en sjukdom och använd heller aldrig "rape oil" ...
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

webguide

Citat från: Bitt skrivet 2016-07-20 15:16
Aha, tack! Har dålig koll på vad för temp det är i stekpannan klart, men tycker annars smör funkar ganska bra för min del, jag gör väl det mesta i lägre temperaturer då kanske :)
Nä, det har jag aldrig påstått... menade mer att man kanske kan undvika det dåliga som faktiskt går att undvika... vissa saker kommer man tyvärr inte undan hur man än gör... sen är det såklart helt valfritt hur man gör med det man kan påverka, jag har aldrig tänkt på dessa sakerna förut och har börjat läsa en del om tillsatser och sådant i mat och hur saker tillverkas, tycker själv det känns trevligt med så naturligt som möjligt vilket det oftast inte är och kan jag på det sättet undvika framtida sjukdomar av olika slag så är det helt klart en bonus.


Jo, det är bra att läsa och lära sig. Men man måste vara källkritisk och fundera lite på vad någon/några skriver och varför. Många människor tenderar att tro mer på en person som t.ex. kategoriskt anser att GMO (genmodifiering) är farligt än på vetenskaplig bevisföring som säger att nej, man kan inte generealisera och påstå att GMO per se skulle vara farligt.

Mat-Janne

Citat från: webguide skrivet 2018-11-18 08:11
Men man måste vara källkritisk och fundera lite på vad någon/några skriver och varför. Många människor tenderar att tro mer på en person som t.ex. kategoriskt anser att GMO (genmodifiering) är farligt än på vetenskaplig bevisföring som säger att nej, man kan inte generealisera och påstå att GMO per se skulle vara farligt.

Om vi nu ska vara källkritiska, var kommer källan från? Kan vi lita på den?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

webguide

Citat från: Mat-Janne skrivet 2018-12-01 18:21
Om vi nu ska vara källkritiska, var kommer källan från? Kan vi lita på den?


Genmodifiering ör samma sak som växtförädling, något som människan har äågnat sig åt ända sedan vi lärde oss att odla något. Genmodifiering är ett modernare sätt, men man gör ju samma sak...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal