Gnälltråden

Startat av agnetasch, 2007-08-30 09:44

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Citat från: Hasse skrivet 2010-11-19 16:53
Till hösten ska vi införa den nya gymnasieskolan. Nya kurser med nya läromedel och kanske tom. lite fortbildning till lärare så att de har ett hum om vad nya skolan kommer att innebära.

Men det får inte kosta en spänn!   :(


Ja sjukt är det!

crlhrv

2010-11-20 09:19 #461 Last Edit: 2010-11-20 12:59 by crlhrv
jag måste gnälla på mig själv som ännu inte satt på vinterdäcken. inatt har det snöat ganska ordentligt och jag misstänker att jag inte ens kommer komma ut från pakeringsplatsen. vad trött jag blir!

update: grävde ut bilen under 15 cm snö, lyckades sladda från parkeringen ner i varmgaraget och hitta en ledig plats. ut med vinterdäcken från källarförrådet, av med sommarsulorna och på med vinterdito. inte helt överens med domkraften men efter många svordomar, mängder av kopparpasta och smutsvattenpölar så sitter de äntligen på.  ;D
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Jag köpte en sån där elektrisk mutterdragare för nåt år sen och den är klart värd hundralapparna, det går så mycket fortare. En rejäl garagedomkraft är inte heller nån dum investering. :)

Citat från: annamaria skrivet 2010-11-19 16:19
Usch ja...tillsätt fler undersköterskor! ...nog kräver denna lagändring eller förtydligande av den extra pengar till mer personal.


Citat från: Hasse skrivet 2010-11-19 16:53
Till hösten ska vi införa den nya gymnasieskolan. ...Men det får inte kosta en spänn!   :(


Ja det är väl den vanliga visan, alla vill ha det bättre men ingen vill betala. Vi får hitta på nån bra effektivisering. Vad sägs om tvåskift i skolan för halverade lokalkostnader? Och i demensboendena kunde man kanske införa kontorslandskap, man tar en jättestor lokal (kanske en ishall, den används ju ändå inte på natten) och ställer upp massor av sängar med skärmar mellan och så kan en personal lätt serva 100 dementa?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Bra idé, Andreas! På nätterna kan ju demenspatienterna få sova i skolans klassrum, och på dagarna kan man väl tjudra fast dem på skolgården. Tänk så mycket pengar vi skulle spara!

(Hoppas att ingen politiker läser det här. Det kanske skulle väcka en eller annan kreativ besparingsidé.)

;)

Kari

Hehe, ni är ju för.. Något ;)

agnetasch

Citat från: Hasse skrivet 2010-11-20 16:12
på dagarna kan man väl tjudra fast dem på skolgården
Kan inte gamlingarna gå runt skolgården med rullatorer som på nåt vis driver skolbarnens datorer? På kvällen byter dom; eleverna går med rullatorerna som ger värme till gamlingarna i skolsalarna o förhindrar ungdomsbrottslighet på bygden ;D

Andreas

Toppen Agneta, nu börjar det bli riktigt konstruktivt! Och sen när nån av de älde får hjärtsnörp av allt rollatorspring är det nära till skolbespisningen = jättespännande biologi/hemkunskaps-lektion + gratis råvara + inbesparad gravplats.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det lär alla gamlingar att aldrig snuppla på fötterna; då kommer skolbespisningens personal springande med tindrande ögon :o

Mickan

Jag tycker vi är fega här och förvånad över att ingen vågar nämna den gamla hederliga ättestupan ???
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Är sällan klokt gå fram för fort, bättre låta folk få in tankarna på rätt spår lite stegvis. Jag tycker du fick in ättestupan på precis rätt ställe!

Citat från: agnetasch skrivet 2010-11-21 17:37
Det lär alla gamlingar att aldrig snuppla på fötterna


Hur ska de kunna lära sig det? Du glömmer :) att det är dementa vi pratar om.

För att bli en smula allvarlig så är det enligt äldreminister Maria Larsson upp till kommunerna att åtgärda de brister som finns och om så krävs höja skatten "-De har möjlighet att ta ut skatt för att klara de uppgifter de är satta att sköta." http://www.dn.se/nyheter/sverige/aldreministern-nu-maste-kommunerna-gora-nagot-1.1210866

Jag hoppas verkligen att kommunerna gör något och att Socialstyrelsen följer upp detta ganska snart. :(
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Citat från: Andreas skrivet 2010-11-22 08:45

För att bli en smula allvarlig så är det enligt äldreminister Maria Larsson upp till kommunerna att åtgärda de brister som finns och om så krävs höja skatten "-De har möjlighet att ta ut skatt för att klara de uppgifter de är satta att sköta." http://www.dn.se/nyheter/sverige/aldreministern-nu-maste-kommunerna-gora-nagot-1.1210866

Jag hoppas verkligen att kommunerna gör något och att Socialstyrelsen följer upp detta ganska snart. :(


Här höjs skatten och det genomförs samtidigt neddragningar i hela Socialförvaltningen, äldreomsorg, handikappomsorg...ja det mesta.

agnetasch

Vart tar pengarna vägen? Uppdrag granskning kanske skulle utvidga sin undersökande verksamhet :-\

Andreas

Kommunala bokslut är väl offentliga handlingar?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Ska bara gnälla lite....i kväll ska jag nattvandra. Vi får se om det är några Lusse-firanden i bygden. Det är runt 15 minusgrader nu. Hua....kan nog bli långa 5 timmars vandring.

Andreas

Grr för gubbtjyvar som smiter in före och snor ens parkeringsplats på stormarknaden trots att jag står med blinkersen på i väntan på en bil som ska backa ut. Jag blir förbannad, hoppar ur bilen och sliter upp gubbtjyvens bildörr och frågar om han inte såg att jag blinkade. "Jo det såg jag, men det var en annan som gjorde likandant för mig nyss.". Sicket försvar! Sen erbjuder han sig att backa och låta mig parkera där, han kände väl att smockan hängde i luften, men jag var inte på humör att mecka med det och sa bara åt honom att stå du. Men jag upplyste honom om vad jag tyckte om hans stil med några väl valda ord.  >:(
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Den är riktigt bra! Om alla j----s med någon blir det riktigt trevligt att vara människa!
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Citat från: Mickan skrivet 2011-01-16 14:49
Om alla j----s med någon blir det riktigt trevligt att vara människa!


Riktigt bra fras faktiskt, du har bestämt formulerat fram ett nytt bevingat ord! Lite som "En vänlig tanke ett gott ord skapar glädje på vår jord" fast tvärsom och med en modern ironisk touch!
Den som inte frågar får inga svar.

Kari


Mickan

En människa utan hyfs cyklade på mig när jag klev ut på trottoaren utanför ytterdörren. Jag ramlade och sitter nu med en blå-rosa svullen armbåge i en påse gröna ärtor. Blev rejält förbannad kan jag säga!
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Jag hatar bredbandsleverantörer som byter ens SIM-kort till det mobila bredbandet utan att man bett om det (t.o.m bett att dom INTE ska göra det) Och gör det TVÅ gånger!
Det ställde till det så vi har inte kunnat komma ut på nätet på en vecka!! >:(

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal