Varför finns extrasaltat smör?

Startat av Kvasthilda, 2009-01-14 21:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvasthilda

Är det nån som vet orsaken till varför vi har två sorters smör? Det finns ju normalsaltat och extrasaltat. Samma med bregott.

Varför är det så? Finns det nån historisk bakgrund? Är det bara en smaksak?
Det gör inget om det är enkelt.

kurt

Visserligen kan salt hindra andra bakterier från att växa, medan mjölksyrabakterierna normalt klarar högre salthalter. Men i smöret handlar det nog bara om smak, i andra länder har man ju ofta osaltat smör - men de har kanske inte heller samma tradition att använda smör som pålägg på brödet.

Kvasthilda

Jag funderade mest varför det finns två varianter.

Det här måste jag forska vidare på.
Det gör inget om det är enkelt.

ivanl

Osaltat smör används när man vill kunna kontrollera (begränsa) salthalten i recept som innehåller mycket smör, t ex wienerbröd.
Extrasaltat smör är nog mest en smaksak, min kusin från Norge som är bosatt här i landet köper sådant smör för han tycker det normalsaltade är för "tamt" jämfört med vad han är van vid från barndomen.

Citat från: kurt skrivet 2009-01-15 10:03
Men i smöret handlar det nog bara om smak, i andra länder har man ju ofta osaltat smör - men de har kanske inte heller samma tradition att använda smör som pålägg på brödet.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal