på begäran- mandel och mandariner

Startat av johannao, 2007-09-23 16:19

Föregående ämne - Nästa ämne

johannao

Mandelsorbet
försökte leta recept på granita di mandorla utan framgång så jag konstruerade efter eget huvud.
5 dl. Sötmandelmjölk (200g mandel till 1l.vatten mixas ihop ordentligt, ställs i kyl några timmar, mixas igen och silas om man vill slippa bitar)
1-2 dl sockerlag (förlagan är extremt söt, man får smaka sig fram)
ev. lite disaronno om man har hemma/vill ha.

frys till granité (dv.s frys utan att röra om, skrapa loss med en gaffel till servering) eller under omrörning (glassmaskin) till sorbet. Gillar man mandelmassa funkar detta utmärkt. Har förresten ätit en variant gjord på marsipan och sockerlag - supersöt men rätt god. orginalet görs på italiensk "pasta di mandorla" som jag aldrig provat men som tydligen utklassar våra mandelmassor.

mandarinsoppa

2 apelsiner samt zest från dessa
12 mandariner
2 dl vitt vin
1 dl socker
½krm riven muskotnöt
2 msk maizena

koka skalen från apelsinerna 2 omgångar i vatten och en tredje i sockerlag tills de är genomskinliga. Serveras till soppan. pressa citrusfrukterna. Blanda med övriga ingredienser. Koka upp och låt koka 3 minuter. ätes varm eller kall med glass och kaka i detta inlägg eller pepparkaksstavar och kardemummaglass.

Nigellas clementinkaka

Jag postar ett recept med orginalversionen (inom parentes) och en variant som jag föredrar eftersom den blir mindre söt och mer besk. Men det är en smakfråga.

3 små citroner (4-5 clementiner, 375g)
5 ägg (6 ägg, jag hade bara 5 hemma)
225-250g socker (225g socker)
250g malen sötmandel
1 rågad tsk bakpulver

Lägg citronerna i kallt vatten. koka i 2h. låt svalna. Dela på mitten och ta bort kärnorna. lägg ner de hela frukterna (skal och allt) i en mixer och kör snabbt till puré. Lägg i övriga ingridienser, mixa ihop. häll över i en smörad och ev. papprad ringform (21 cm), jag bröade med kokos. Baka av i 190graderC, ca. 60 min (provstickan ska vara torr). Kakan kan behöva täckas med folie efter ca. 40 min för att inte bli bränd. Låt kakan svalna i sin form och därefter gärna vila ett dygn (om du kan hålla dig) innan du glufsar i dig den.


roffekock

Matforum är bäst

johannao

vet inte om avancerat är bra...kanske beror det på ens referenser men jag tycker att recepten är busenkla...kanske lite överdrivet med kakan som ska koka i två timmar men sen är det ju bara att mixa allt och slänga ner i en form.
Var inte rädd att pröva om det känns som att det skulle vara gott!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal