Vad drack du för vin senast? Var det gott och passande?

Startat av Andreas, 2009-01-23 10:14

Föregående ämne - Nästa ämne

MiGa

Idag drack vi Torres Gran Coronas Reserva 2005 Cabernet sauvignon SB nr 12697 till grillad fläskfilè fylld med ädelost och hasselbackspotatis. Doft av vanilj , körsbär och lite fänkål kan jag tycka mej hitta. I smaken finner man även här körsbär och fänkål , choklad  och örter ett gott fruktigt vin. 

MiGa

Grillen gick på högvarv hela helgen. Entrecotè med potatisgratäng avnjöts med 7 Deadly Zins 2006  SB 6690 ett kryddigt vin där man finner rökta charkuterier , choklad , vanilj och lakrits i både doft och smak ett kanon vin till grillat.

Fläskkarrè med ungsrostade färskpotatis Yoghurtsås med vitlök , spiskummin ,salt.
Souvlaki ( grillspett) klyftpotatis gjord på färskpotatis , Tzatziki , pitabröd , sallad.

Till det dracks det Perdera 2007 SB 6026 Smak av mörk choklad , mycket mörka bär , kryddor och en del örter.
Allegrini Valpolicella Superior 2005 SB 6010 härliga körsbärstoner , vanilj , choklad både i doft och smak ett ganska kryddigt och fruktigt vin.
samtliga viner kommer att köpas fler gånger :)

Mickan

Till en buffé med pastasallad, 2 olika köttspett och lite annat smått och gott dracks det både vitt och rött och min absoluta favorit ät Leth Duett Riesling Grüner Veltliner. För 69 kronor är detta ett enastående fynd! Jag skulle utan problem tycka att det är värt en bra bit över 100 kronor. Vinet har en härlig friskhet som sätter fart på smaklökarna. Jag tycker att den drar åt lime och lätt krydda kan man känna. Köp detta!
Video meliora proboque deteriora sequor

MiGa

Kvällens vin blev ett Saint-Emilion Grand Cru vin som hette Chateau de Brens 2003(inköpt i DK för ett par år sen) ett gott vin med smak av kaffe ,plommon ,svarta vinbär , en aning jord och lite örter. I doften hittar man även där kaffe,plommon men också doft av stall och hö. Till det åt vi grillad fläskfilè fylld med gorgonzolaost och ädelost och ungsrostade färskpotatis och sallad.
Till dessert blev det rabarberpaj med grädde.

Kvasthilda

Igår drack jag en favorit:  Campolieti Ripasso (nr  6792).

Upptäckte den en gång när sambon var bortrest en fredag men jag kände att jag ändå ville ha ett glas vin. Första kravet var alltså att det skulle vara en halvflaska. Jag spanade in denna på Systembolagets hylla. Aha, italienskt! En önskning till uppfylld. Läste beskrivningen: "Kryddig smak med fatkaraktär, inslag av körsbär, torkade tranbär, lakrits och vanilj." Ett kinderägg, tre önsningar i ett. Den tar vi.

Och den smakar ljuvligt! Tydlig doft och smak av körsbär, nästan lite syrlig i smaken. Mums! Ett av dom godaste viner jag smakat.
Det gör inget om det är enkelt.

Mickan

Bestheim Gewurztraminer Réserve

Doft av sultanrussin, ros, parfym, apelsin och fläder. Smakade sött men med fin syra. Typiskt gewurz. Vi drack det till, ja du läser rätt: Matjes och färskpotatis! En underbar kombo från vinklubben.
Video meliora proboque deteriora sequor

MiGa

Rocca di Montemassi Le Focaie 2006 (nr 2523) Dracks till grillad fläskfilè , nypotatis , kallsås och sallad.
Ett smakrikt vin med smak av körsbär , choklad , lakrits och en fruktig doft av körsbär , plommon , kaffe och lakrits ett gott vin som passade bra till maten.

Filippa

Stellar Organics Sauvignon Blanc 2007, 74051 69kr beställningsvara.
Dracks till grillad svärdfisk & bläckfisk med koriander, chili, kokos, cassava mm.

Smakrikt, lite oljigt med massor av spännande doft . Mycket gott, inte lätt och utmärkt till lite tuffare fisk och skaldjur.

MiGa

Igår drack vi Langhe Nebbiolo  Fontanafredda 2006 nr 22300 till helgrillad kyckling och ungsbakade klyftpotatis (av bakpotais) .Kanongott vin som är späckad av körsbär , salvia och lakrits i smaken även i doften. Kommer att köpas hem igen.

MiGa

Ikväll drack vi ett Bordeux vin som köptes i Danmark förra året Mèdoc Cru Bourgeois Chateau Le Privera 2006.
Ett gott vin som bjuder på en hel del körsbär , plommon och kaffe i doften hittar man örter , cassis ,stall och kaffe.
Har tre flaskor kvar som ska sparas en tid (hoppas jag ;D)

MiGa

Till kvällens grillade drack vi Vedrè 2006 nr 2126.
Ett gott vin som man kunde sitta och sippa på efter maten också.
Lite rökig doft med inslag av örter, läder och en smula viol och mycket fruktig i smaken med choklad och russin gott!

MiGa

Igår provades det bla Le Volte 2007 SBnr 32472 , Villa Cafaggio 2006 SBnr 22817 , Langhe Nebbiolo Pio Cesare 2006 SBnr 7306 , Amarone Classico SBnr 12363.

En rolig liten provning där Villa Cafaggio blev favoriten följt av Le Volte.

Krista

Drack mousserande vinet Montana från Nya Zeeland (nr 7859, 99 kr) till rödspättafilé med vitvinssås. Enligt Systemet är smaken "Torr, fruktig, mycket frisk smak med inslag av ananas, aprikos, grönt äpple och vingummi".

Jag kände inte så mycket av dessa smaker (sen är jag ju ingen vinkännare heller), men jag tyckte det smakade bra till maten och jag skulle beskriva vinet som torrt och lite fruktigt.

Mickan

En frisk, äpplig Vernacchia från San Gimignano som legat till sig i två år sedan den köptes in under en resa. Bra vin med viss doft och smak av bröd och petroleum trots fräschören.
Video meliora proboque deteriora sequor

Pokol

Enligt mig är detta inget vin men det står som starkvin på systembolaget(om de inte ändrat), det är gammel dansk bitter dram vi talar om.
Läser man på flaskan så rekommenderar de detta på fisketuren och även på morgonen. Med risk för att bli påhoppad av dem som tycker det är skit gott så kommer jag inte betygsätta denna dryck utan tycker helt enkelt att den inte är värd sitt pris.

http://sybariterna.blogspot.com/2009/08/gammel-dansk-en-dryck-for-gudar.html

Ia

Jag drack Antonin Rodet, Corton Grand Cru 2004. Hade sparat flaskan till rätt tillfälle, men måste säga att jag bev lite besviken. Skulle aldrig köpa vinet igen, inte ens om det hade kostat runt 100kr.

http://iasmatblogg.blogspot.com/2009/08/antonin-rodet-corton-grand-cru-2004.html

Ia´s Matblogg

Ia

En flaska Riesling! Har haft lite svårt för vita viner. Oftast tycker jag man måste gå upp en prisklass, men detta vin var verkligen prisvärt! Gillar torra friska viner. Kan ngn tipsa om ngt liknande? Chablisviner är största favoriten!
http://iasmatblogg.blogspot.com/2009/08/gustave-lorentz-riesling-reserve-2007.html
Ia´s Matblogg

Ia

Just nu dricker jag ett vin från Chile. Montgras reserva Merlot 2007. Var sugen på att dricka lite rött idag- ska strax börja laga pajer inför en kräftskiva på lördag! Så jag tyckte jag var värd lite onsdagsvin :)
http://iasmatblogg.blogspot.com/2009/08/montgras-reserva-merlot-2007-6516-89kr.html
Ia´s Matblogg

Morsan

Leth Grüner Veltliner 2008, till hummer.
Det här kan bli ett nytt husvin. Positivt överraskad. Det passade bra till också.
http://desbonsvins.wordpress.com/2009/08/29/hummer-leth/

Pokol

Rudi Pichlers  Grüner Veltliner Smaragd Terrassen ett vin som verkligen stod ut med sina dofter av kiwi, örter och mineral. Smaken var perfekt balanserad och verkligen höjde maten till skyarna. Valet att servera pilgrimsmusslor till detta vin var genialiskt

http://sybariterna.blogspot.com/2009/09/rudi-pichler-2007-gruner-veltliner.html

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal