Konstig vitlök? ("Solo")

Startat av Andreas, 2007-04-05 22:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

2007-04-05 22:52 Last Edit: 2007-04-08 14:18 by Andreas
Vad var det nu igen för en konstig vitlök du berättade om häromdan Urban? Vad heter den, hur ser den ut och hur skiljer sig smaken från vanlig vitlök?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

2007-04-06 12:21 #1 Last Edit: 2007-04-06 13:57 by Urban
Hej Andreas

Vitlökssorten jag pratade om heter Solo. Solo är en kinesisk vitlök som till skillnad från vanlig vitlök består av endast 1 klyfta, eller ett enda runt stycke vitlök. Smaken är densamma som vanlig vitlök kanske något mildare. Solovitlök finns i tre olika varianter solo vitlök, super solo, king solo. Solovitlök är liten rund med ljust vitt skal, som ibland kan mixas med lite lila toner. Du kan köpa den på dom flesta affärer med ett någorlunda utbud. På ICA Maxi i Umeå finns den bredvid den vanliga vitlöken. Personligen så föredrar jag solo framför den vanliga, mycket pga. att den "nästan" alltid är riktigt fräsh jämfört med vanlig vitlök där klyftorna ofta har bruna fläckar och ibland är dom svampiga och mögliga.

Andreas

Ah, tack så mycket för informationen!

Men en enda stor klyfta säger du; oftast när man lagar mat vill man ju bara ha en eller två klyftor, hur gör man då, täljer man loss en lämplig bit från Solo-löken och lägger tillbaka resten i kylen? Börjar det inte lukta vitlök i kylen då, eller lägger du den i en lufttät burk?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Allt beror väl på hur mycket eller hur ofta man använder vitlök helt enkelt. Den går juh att förvara ett tag i kylen efter man använt från den, i en plastburk tex. Eller så köper du en liten Solovitlök som är lika stor som 2-3 klyftor och använder hela på en gång.

Anne

King Solo använder jag också, gärna. Vanlig vitlök tycker jag ofta blir dålig fort, men den här håller kanonfint. Och den håller jättebra även om man skär bort en bit av den, om den bara ligger tätt packad. (I plastfolie, för min del.)
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Citat från: Anne skrivet 2007-04-08 22:55
King Solo använder jag också, gärna. Vanlig vitlök tycker jag ofta blir dålig fort, men den här håller kanonfint. Och den håller jättebra även om man skär bort en bit av den, om den bara ligger tätt packad. (I plastfolie, för min del.)

Ett tips, om du inte redan vet om det, är att köpa en liten lerkruka att lägga vitlöken i när du förvarar den i kylen. Det funkar också med en vanlig liten blomkruka (en sån brun i lergods) med någon form av lock över (inte plastfolie eller liknande). Jag hittade en för ändamålet avsedd kruka på loppis för en femma och helt plötsligt håller vitlöken i all evighet. Nästan.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Vad har själva krukan för funktion månne? Måste vara något med att löken får rätt fuktighet och kan andas?
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

teracottakrukor liksom lergrytor drar till sig fukt! Pratiskt för att inte vitlöken ska mögla!

Andreas

Har lite lätt feber idag så det kan hända att jag är svamlig, men blir inte krukan mättad med fukt när den stått några dagar i kylen, eller var tar fukten vägen?
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Ha inte lerkrukegods i kylskåp! *för sjutton* ;-) De trivs bra ute i friska luften på köksbänken och vitlökarna mår bra mkt bättre!

Kari

Skakar liv i Solo tråden.. Nu när ändå "alla" snorar och hostar.

Min fundering, borde man inte kunna göra nått gott på dessa? Hacka och pressa i all ära, men att lägga in, köra i ugnen, steka och koka(?).. Liknar ändå lite potatis på ett sätt.
Hela vanliga vitlökar i klyftor är ju gott att fräsa med bacon tills dom blir mjuka och har i Carbonaran..

Ska vi börja med att lägga in? Hur göra? Ska man hetta upp dessa små liv innan oljan dränker dom? Lite mjuka och milda får dom ju gärna bli..

Andreas

Jag har bara köpt solo en gång så jag har ingen större erfarenhet av dem - men tror du inte att det är knepigt att få dem helt genomlagade i helt skick då de är så stora?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Ja, hela blir ju svårt.. Men om man "förlagar" hela och sen delar på sisådär fyra sex klyftor?
Hur kommer det sig att Du inte köper Solo? Kanske inte poppis hemma med vitlök?

Andreas

Ja förlagar man eller delar så fungerar det säkert bra. Men man kanske skulle prova ugnsbaka en hel sololök och se vad som händer.

(Jodå jag gillar vitlök men jag tycker "förpackningen" på en vanlig vitlök - dvs mindre klyftor där man kan ta valfritt antal är mer praktisk eftersom det är sällan det blir några jättemängder man använder.)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Blir säkert kyckling i helgen så jag testar med solo då, morötter delade på längden och gula hela lökar blir ju sååå gott med kycklingen. Vanliga vitlökar är för små att ha i ugnen så länge.

Jo, solo är ju lite lat vitlök, passar mig utmärkt..  ;) Men så händer det att det blir lite mycket ibland å! Gott i mun, illa för magen.

johama

Denna vitlök har en annan trevlig egenhet, det är att jag kan äta den trotts att jag är allergisk mot vanlig vitlök. Jag svullnar i halsen om jag äter vanlig vitlök men jag slipper denna reaktion av Solo.

/Björn

Jenny Herz

Jag läste just ett recept pa nätet som jag blev sugen pa att testa. Mototsoppa med hela solovitlökar i. Later gott.

agnetasch

Citat från: Jenny Herz skrivet 2012-11-01 17:18
Jag läste just ett recept pa nätet som jag blev sugen pa att testa. Mototsoppa med hela solovitlökar i. Later gott.
Låter lite udda men kanske är gott. Kan du inte ge oss receptet? (under förutsättning att soppan var god alltså  ;D)

Leif Lallerström

Hej alla soloanvändare! Jag brukar skala ett antal solo-lökar och mixa med rapsolja. Står sig veckovis och grymt enkelt att dosera efter behag. Prova gärna!

kurt

Citat från: Leif Lallerström skrivet 2013-03-08 21:04
Hej alla soloanvändare! Jag brukar skala ett antal solo-lökar och mixa med rapsolja. Står sig veckovis och grymt enkelt att dosera efter behag. Prova gärna!


Vad är definitionen på "står sig"?

http://www.theolivepress.com/blog/entry/be-aware-of-the-risks-of-botulism-with-homemade-garlic-infused-oil/
http://www.ext.colostate.edu/pubs/foodnut/09340.html

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal