Hur bäst frysa färsk kyckling?

Startat av Kari, 2008-10-13 16:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Då det ser ut som att all fryst kyckling i handeln är lurendrejeri....

Hur skall man frysa färsk kyckling för att få bästa smak och hållbarhet?

Tanken är att göra färdiga lådor med delar, att köra in i ugnen, liknande de som finns i handels frysdiskar.

agnetasch

En variant:
Hemköp hade en drive förra veckan o jag kom hem med två färska kycklingar. Vad skulle jag göra med dom då? Frysa en? Då vore ju hela idéen förfelad.
Jag stekte båda hela i ugnen. Mannen o jag hade huggsexa på vingar o ben på kvällen, bröst skars ut o frystes i väntan på bekvämmatlagning o resterna blev en trevlig lunchsallad dagen efter. Fy sjutton vad jag är redig ;D

annamaria

Om detta är det absolut bästa vet jag inte men så här gjorde jag - usch ordet gjorde känns inget bra. Får nog bättra på mig nu!

Dela den färska kycklingen eller använda delar. Lägg delarna i dubbla fryspåsar (man ska nog inte behöva det men jag tycker det behövs för att inte delarna ska bli frysbrända). Blanda kryddor (det går åt ganska mycket) enligt önskemål i en mugg. Häll i kryddorna i påsen och skaka runt så de fördelas över kycklingen. Förslut och frys in.
Sen är det bara att tina och lägga i en form, på med lite flytande margarin eller vad du tycker , lite vatten runt om, en hel vitlöksklyfta, lite slantad morot och lök runt om. In i ugnen 175-200 grader tills den är klar. Sila av skyn och gör en god sås.


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal