Kalakukko

Startat av Kari, 2008-01-30 17:29

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-02-04 12:59
Och absolut bestämt ingen potatis alltså?

Jag har faktiskt inte sett något recept på kalakukko med potatis, bara fisk o fläsk.

Kari

Nu är man ju riktigt sugen på att göra ett test!

Abborren/siklöjan är osaltad har jag förstått, men fläsket ska väl vara rimmat/lättrimmat? Mamma lite osäker när jag fråga.. Och när jag fråga om potatis blev hon ett frågetecken!

Andreas, hur blev potatisen? Använde Du mjölig eller fast? För det låter som att potatis skulle kunna passa bra..

Andreas

Elka: jag blev ju mest imponerad av potatisen som sugit åt sig smaker av det andra. Jag använde fast potatis.

Det här med vad som ska vara rimmat och saltat handlar väl om att uppnå en balans, är fläsket hårdsaltat behöver knappast fisken saltas men är fläsket lite salt behöver fisken salt för bra helhet.

Men finns verkligen ingen kukko med potatis? På finska heter potatis peruna så jag googlade googlade kalakukko peruna resepti och hittade en "Laiskan kalakukko": http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/587/Laiskan%20kalakukko Fast jag begriper just ingenting av receptet förutom att det innehåller potatis och svartpeppar, kan nån översätta och förklara vad det egentligen är för slags recept?
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Jag har förstått att denna maträtt är en källa till matförgiftning i Finland, endel förvara den i rumstemperatur som bröd - ingen bra idé.

Kari

Det där verkar vara en "lat" (laiskan) kalakukko, rivet surbröd, skivad potatis, lax av någon typ(röding?), purjo, salt, dill och svartpeppar.

Allt varvas och tillagas i folie i ugnen 150grader 2-3timmmar.

Med reservation för min usla finska.. Den räcker knappt som tjuvlyssnarspråk i bastun..  ;D

Kari


Andreas

Kurt: matförgiftning, det kan jag tänka mig då det är lite av ett motsatsförhållande att baka in fisk i bröd - bröd blir ju sämre av att förvaras i kylskåpet. Kanske är det bästa att frysa in kukkon?

Elka: rivet surbröd? Potatisen och fisken är alltså inte inbakade i bröd utan det är mer som något slags gratäng?

Här är förresten en mycket illustrativ liten bildserie på kalakukkobak:
http://kotimami.vuodatus.net/blog/category/Kalaruoat
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

2008-02-07 10:51 #27 Last Edit: 2008-02-07 16:39 by elka
Jo, som en gratäng om jag förstår rätt.. Ska kolla med föräldrarna som kan bättre..  ;)

Rivet surbröd, sånt där mörkt som tex Fazer har, rätt tunnt mjukt som ibland kommer runda med hål i och dom är skurna med sitter fast lite ändå...

sarkku

Min pappa brukar göra kalakukko ( han e från finland) Men jag tror att det han gör en sån där "laiskankukko" (lat)
Han köper en finsk surdegslimpa (rund, grovt) och så skär han av toppen så det blir som en hatt (som en semla)
Sen gröper han ut brödet innanför och varvar han muikku (fisk) och sidfläsk och smörklickar. Sen sätter han på locket och "spacklar" med brödet som han gröpt ur blandat med vatten så det blir som en deg ungefär.
Slår in kukkon i folie och låter den stå i ugnen i flera timmar.
Jag e rätt dålig på att förklara saker men hoppas nån fattar nåt av mitt svammel  ;D

roffekock

Trevligt att ha dej här sarkku du ska känna dej välkomen. Vad är det för slags fisk vet du det ? Kan det vara sik. ;)

/rolf
Matforum är bäst

sarkku

Citat från: roffekock skrivet 2008-02-21 18:26
Trevligt att ha dej här sarkku du ska känna dej välkomen. Vad är det för slags fisk vet du det ? Kan det vara sik. ;)

/rolf


Tackar =)
jag tror det är siklöja...

Andreas

Välkommen till Matforum Sarkku! Det var intressant det där att utgå från en färdig limpa, den tanken har faktiskt aldrig slagit mig, jag trodde det bara var degbak från grunden som gällde.

Har din pappa förresten någonsin hört talas om kukko med potatis i?

Elka: Hur går det med dina kukkoplaner? *ser ivrigt fram emot bilder på Elkas kalakukko*
Den som inte frågar får inga svar.

sarkku

Det kan hända att han har. Men det han brukar göra är den som jag beskrev innan.
Mina fastrar i Finland har säkert recept på olika "kukkosar"  :D med potatis och utan potatis... skulle jag tro

Andreas

Men kan du inte fråga dina fastrar då? Jag skulle jättegärna vilja veta om det faktiskt finns kukkosar med potatis i Finland eller om det bara var nån svensk receptmakare som stoppat in dem i receptet jag använde.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Jodå Andreas, Kalakukko finns på att göra listan, tomt i frysen på abborrefilé och någon is är det heller inte på havet heller. Dum som jag var tog jag upp båten precis innan jul.. Siklöja (små små) ska det ju vara igentligen - undra var man ska köpa det?

sarkku

2008-02-26 16:41 #35 Last Edit: 2008-02-26 17:12 by sarkku
Andreas: Jag pratade med min mamma idag. Hon har aldrig hört talas om kalakukko med potatis i...

----


Googlade på kalakukko  nu. Läste att det finns kalakukkoliknande rätter med bla kött o potatis

Kari

Inte för att jag vet men det verkar som det finns lika många kalakukko som finnar..  ;)

Kala betyder fisk och kukko tupp... Men det visste vi redan.

Kärt barn har många namn och min mamma känner varken till potatis eller "kött" i kalakukko från förr.

--

Men vars får man tag på siklöja (igen)?

sarkku

Nä, det är väl inte så vanligt, men det stog så i wikipedia (om kött o ptatis) Men tror inte det görs så mycke.


Om det inte finns siklöja i "fiskdisken" eller fiskbilen eller så, så får man prata med en fiskare.
Min pappa känner en fiskare som han köper flera kilo siklöja av ibland... (Och min stackars mamma får rensa dom, hon som hatar fisk (hihi))

Andreas

Sarkku: Tack för att du pratade med din mamma, det mesta talar alltså för att kalakukko med potatis helt enkelt inte är kalakukko.

De här "kalakukkoliknande" rätterna med kött och potatis, har de något eget namn och har du sett något recept på svenska på nån sån rätt? Det vore kul att prova göra en sån rätt, kött borde bli väldigt mört och fint efter några timmar i en limpa.
Den som inte frågar får inga svar.

sarkku

Har försökt leta recept på både finska och svenska men hittar inget med kött och potatis. Men återkommer om jag hittar nåt...

Kollade på finska recept på vanlig kalakukko. Verkar som alla recept grundas på abborre.... dom recepten jag såg. Så tydligen kan man ha abborre i kalakukko oxå, istället för siklöja.

Sen har jag hittat en sida där man kan översätta ord på olika språk, så jag översatte muikku till svenska och fick Dopping till svar ??? Kan de stämma tror ni?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal