Förslag på pysslig matlagning att umgås till medan man äter

Startat av Andreas, 2007-11-09 09:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ja vad kan man göra tillsammans som är trevligt och lättsamt? Grilla är förstås en sak, men just nu råder regnigt kallt november och trevlighetssäsongen - dvs den tid då det faktiskt är trevligt att samlas utomhus runt en grill - är slut.

Grädda våfflor vid bordet har jag skrivit om tidigare.

Ostfondue är också nåt jag kommer att tänka på.

Men vad finns det mer som är pyssligt och trevligt och matlagning medan man äter i ett påtvingat behagligt tempo?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Räkor och vitt vin. Socialt utan stök och bök. Avsluta med Marshmallows i brasan så blir barna glada.

Å så måsten det ju finnas mer?? Köttfondue..? Finns det inte en choklad dito som dessert?

Hasse

Tacos, kanske? Tacoskal eller tortillas med tillbehör i små skålar som man plockar med under måltiden.

Kari

Tacos är ju ett kanon förslag! Det gillar alla åldrar. Nu blev jag sugen..

crlhrv

Göra egen pasta, t.ex. egna tortellinis, det är roligt att göra tillsammans och man får maten precis som man själv vill ha den (äta den)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

Matforum är bäst

Urban

Roffekock: Skulle du kunna förklara vad raclett är för nånting och vad man gör?.

annamaria

Vi bakade våra egna pizzor - alla fick göra sin egen med fritt val av pålägg osv. Väldigt mjöligt och faktiskt ganska bökigt men ändå... :)

roffekock

Matforum är bäst

agnetasch

Kronärtskockor är trevligt att sitta o pilla med tillsammans, doppa i smör eller citron.

Kari


Urban

Roffekock: Det är alltid mycket trevligare om man kan få en utförlig beskrivning i forumet ;). Sen är det kanske inte alla som förstår Engelska så bra.

roffekock

Urban jag håller med dej, men om jag inte minns fel så har vi avhandlat detta en gång förut men visst finns intresse kan jag göra det.
Men dett finns inga självklara regler vad som ingår, det blir lite av att man tar vad man haver. Förutom en god raclettost som kan vara nog så svår att få tag på.

Andra ideér kan vara olika typer av fondue. tex.sukijaki,kött,ost och choklad. Ett trevligt sätt att umgås i all enkelhet. ;D
Matforum är bäst

Urban

För några helger sen så blev vi bjuden på Sukiyaki av några vänner.
Sukiyaki är en slags buljongfondue där man lägger ner önskade indgridienser i kokande buljong.
Vad man stoppar i buljongen är en smaksak men vi hade marinerad kycklingfilé, thailänska fiskbullar, marinerat fläsk, räkor, fisk, lever, Div. grönsaker och risnudlar.
Det kan låta som en salig soppa men det är riktigt gott faktiskt!.
Efter man har kokat det man vill äta så lägger man maten i en djuptallrik och öser på en del av buljongen så det nästan blir som en soppa.
Sedan så smaksätter man ytterligare med Sukisås efter smak o tycke. Sukisåsen är rätt så stark vilket jag gillar skarpt.
Vidare så har man en liten dippskål med sukisås som man kan dippa fläsket, kycklingen mm. i för ytterligare piff  :).
Egentligen så ska man väl använda en speciell kokare när man tillreder detta.
Men eftersom ingen sådan fanns så använde vi oss av en vanlig riskokare från Jula  ;D.
När man äter detta så tar det tid att äta och det som jag tycker är trevligt med maträtter som denna.

roffekock

Så ska det se ut Urban en riktig höjdareinfo. ;D
Men du man får inte ha riskokaren på bordet.
Ordet sukiyaki består av de japanska orden suki (tycka om) och yaki (stekning).

Matforum är bäst

Andreas

Urban: Vad innehåller sukisås?

Roffekock: Varför får man inte ha riskokaren på bordet, det blir väl inge vidare "umgåsmatlagning" om man ställer den på exempelvis diskbänken och ska springa med råvarorna dit?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Läste om Sukiyaki på Wikipedia för att lära mig lite mer om detta.
Och tydligen så finns det flera varianter av just Sukiyaki. Och detta jag blev bjuden på var tydligen en variant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sukiyaki


Urban

Suki såsen innehåller:

Sesamfrön, vitlök, chili, Soya, socker, salt, chilisås, fisksås, vinäger, vatten. Men jag kan tänka att det finns andra varianter av sukisås också.

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Denna sås var köpt i en thaibutik men nog tror jag att man kan blanda den själv om man har ett recept.

Här är en butik i Umeå som har Sukisås http://www.thaisupermarket.se/

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal