Odlad fisk

Startat av Per, 2011-01-04 13:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Per

Ramlade på en tråd of odlad fisk och huruvida det är resursslöseri. Det må vara vilket som, nog så viktigt tycker jag det är att odlad fisk smakar sämre. Särskilt lax har en bismak av pelletsutfordringen. Annan odlad fisk känns också "ankommen" på något sätt.
Jag har bestämt mig för att undvika odlad fisk. Hellre ingen fisk än odlad sådan.

Krista

Om man tar tex lax, är det odlad lax när det är gravad lax i paket eller de frysta filébitarna som finns i fyrpack? Är laxen i fiskdisken oftast inte odlad, eller hur ska man få tag på vildlax, om man inte har eget spö menar jag? Kan inte på rak arm säga att jag märkt nån bismak men det vore intressant att jämföra.

Andreas

Jo 99.9% av lax man stöter på i butik är väl odlad? Vild lax är mycket blekare i färgen.

Citat från: Per skrivet 2011-01-04 13:48
Särskilt lax har en bismak av pelletsutfordringen.


Kan man dra all odlad lax över en kam, tror du det inte finns mer och mindre bra sorters foder?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Har du provat Salma? En odlad lax som hanteras på ett specielt sätt innan den slaktas, man låter den leva i kallt vatten för att lugna ner den innan slakt vilket gör att smaken blir riktigt riktigt fin (det är nästan synd att tillaga den, den är riktigt god rå). Den används till Sushi och på många stjärnkrogar.

David

Nu tog du väl i med lakris-fis och kanel-dimman tror jag webguide?

http://www.salma.no

webguide


rikard.t

2011-01-12 01:25 #6 Last Edit: 2011-01-12 01:27 by rikard.t
vildfångad lax har jag nog aldrig smakat, däremot vildfångad öring, harr och regnbåge,+ de andra vanliga arterna som icke är ädelfiskar, vilka alltid har smakat mycket gott. odlad lax å andra sidan kanske inte brukar smaka direkt dåligt. det är inget jag skulle kunna tänka mig som helgmiddag eller beställa in på restaurang men är fullt adekvat som vardagsmiddag.

mirre

Läste ny forkning att odlad fisk /ädelfisk kan få bismak p.g,av vissa blågröna alger som utsöndrar bland annat ett ämne som kalla för goesmin, som kan ge bismak då de kan bland annat lagras i musklerna, fiskarna får i sig ämnet genom gälarna eller av att äta algerna och detta gäller vilt vatten som odlat vatten så även vilt levande  fisk kan ha bismak .

polarbear

Hmm där ser man, pappa har precis börjat odla fisk så kan återkomma med svar nästa sommar typ :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal