Granatäpplen - hur se att mogna och mognar de av att ligga till sig?

Startat av Red Scream, 2009-10-05 16:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Red Scream

Granatäpplen är väl gott! Men, (1) hur ser man att de är mogna? Jag har öppnat både runda och skrumpna granatäpplen, en del har varit rubinröda och andra bara rosa. Och, (2) mognar de om de får ligga till sig? Eller är de som ananasen som inte mognar efter skörd?

Mickan

Läste för flera år sedan att det finns över 700 olika sorter och har lärt mig att inte bara se till färgen. Vissa är blekare helt enkelt!

Skalet ska inte ha något grönt kvar, vara till största delen rött och inte skrumpet. Om du tar frukten i handen ska den kännas tung.
Video meliora proboque deteriora sequor

Red Scream

Ok tack!

Men mognar de om de får ligga till sig? Någon som har koll på det?

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Kari


Red Scream


Andreas

Citat från: Mickan skrivet 2009-10-05 20:10
Om du tar frukten i handen ska den kännas tung.


Det här känns nästan som en fysikfråga för Hasse: Hur kan en mogen frukt egentligen kännas mer tung än en omogen, det kan väl inte bildas mer massa i den av att den mognar? (Eller krymer den kanske ihop när den mognar?)
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Under min utbildning till fysiklärare måste jag ha missat föreläsningen om frukters mogningsgrad, för jag kan absolut ingenting om detta.   ;D

Om vi vetenskapligt ska gå vidare med frågan måste vi först veta att en mogen frukt faktiskt är tyngre än en omogen. Jag vet inte, men kan tänka mig att exempelvis konsistensen skulle kunna påverka känslan av tyngd.

Jens

Ett granatäpple är moget när skalet har en eller flera sprickor. Oftast ljusbruna till färgen med höströda inslag. Klart, det mognar bäst på trädet men bör kunna ligga till sig hemma i köket.

webguide

Citat från: Kari skrivet 2009-10-06 13:43
Tips: Passa kläderna noga, stänk lämnar eviga spår :(


vanish oxi action lär fixa det, jag har inte varit med om några fläckar som det inte biter på.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal