Tretton rätter på trettondagsafton

Startat av Anne, 2008-01-05 13:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Ikväll har vi gourmetmiddag! Fyra par, alla tar med sig tre rätter var, och jag gör dessutom en drink och tilltugg. Så, tretton rätter, på trettondagsafton. (Väldigt fyndigt.) :) Menyn låter så här:

Ananas-chilimargarita med jalapeñogrissini

Hummer med saffranscréme på pumpernickel
Laxmousse
fylld pasta med whiskycheddar & trattkantarellsås
Frusen Sallad

Rosmarinstekt fasan med rostade jordärtskockor och calvadossky
Bak Kut The
Tjälknöl med rotfruktsgratäng
Soppa Röda Havet

Mintkoladessert
Citronpaj
Vit chokladmoussedroppe på hallonspegel
Doughnut med kanel- och äppleglass
Anne's Food - min matblogg

roffekock

2008-01-05 14:09 #1 Last Edit: 2008-01-05 16:41 by roffekock
Låter nästan som en avsmakningsmeny på krogen. Men för alla som inte är initierade skulle det vara trevligt med en förklaring till vad det egnetligen är ni äter som tex frusen sallad.
Även jag har råkat ut för detta men av misstag. :D

Komplettera gärna med någon bild eller förklaringar, om upplägget,smak mm,det blir mer levande på något sätt annars känns det som jaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhaaaaaa.
Skulle vara trevligt om du berättade om din fasan är den hel,plockad,flådd eller bröstflé,hur har du stekt den vilka temp.
Nu vet jag att detta är kanske inte möjligt för alla att dokumentera på detta sätt men jag tycker att det är ett bra sätt att öka förståelsen och vidga forumets kvalité. jag är själv lite dålig på det men bestämt mig för att försöka. :)

Eftersom jag skrivit tusentals med menyer på olika krogar runt om i Sverige så har man ju fått lära sig det, annars sitter ju folk som levande frågetecken och törs inte fråga vad allt är som står på menyn är för något,många tycker det är lite skämmigt att fråga,  var inte det fråga på bara, den som säljer måste veta vad han säljer. Detta gäller på krogen.
Se nu inte detta som en kritik på dej själv utan ta det som ett kärleksfullt budskap från mej roffekock.

/rolf
Matforum är bäst

Anne

Kärleksfullt och kärleksfullt - den bistra sanningen är att jag har fullt upp just nu med att LAGA maten. Allt kommer rapporteras mycket noga i efterhand - på bloggen. (Vill man läsa om tidigare tillställningar kan man göra det här.)

Fasanen har jag absolut ingen aning om hur den blir, eftersom det inte är jag som lagar den. Det är ganska stort överraskningsmoment i våra middagar - jag får rubriker för att undvika krockar (det hade vi inte första året, och då kom två med fisksoppa...) men that's it.

Den frusna salladen är däremot min, och kommer från Chef Morimotos bok "The new art of Japanese cooking". En slags riff på Ceasarsallad, kan man säga. Vi får väl se hur det smakar... :)
Anne's Food - min matblogg

roffekock

Lycka till Anne och ha en trevlig måltid. Och en dito helg.
Jag ser med spänning fram emot presentationen på bloggen. :)

/rolf

Jag tycker er ideé att träffas på sådana här knytkalas är mycket trevligt  ;D
Matforum är bäst

Andreas

Ja det lät verkligen toppentrevligt!

Hur stora omgångar lagar ni av varje rätt - inte åt åtta personer väl?!
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Vi lagar pytteportioner av allt, så det blir som en avsmakningsmeny :) Ibland blir det på tok för mycket av en del, men nu börjar alla lära sig att laga SMÅTT.
Anne's Food - min matblogg

Anne

Anne's Food - min matblogg

Andreas

Ooh jättefint! Jag skulle nog inte klarat av en sån där tillställning utan att äta ihjäl mig så några sopprester från Lisas soppbok hade du nog fått titta i stjärnorna efter om jag fått vara med! ;)

Är dina vänner lika matlagningsintresserade som du? Är det personer du träffat genom matintresset?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Anne det ser härligt ut hoppas att ni njöt,jag är allt lite avundsjuk att jag inte fick va me. :D

/rolf
Matforum är bäst

Anne

Andreas - njae, jag har träffat dem på annat vis egentligen (via katterna, snarare) men alla de här paren är lika matlagningsintresserade som vi är. Två av dem matbloggar också. :)
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal