Degar i drag

Startat av jelvis, 2008-11-02 20:29

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

Pratade med mor idag och kom att tänka på att hon alltid sagt att man skall vara väldigt noga med att inte utsätta jäsande degar för drag. Det var tydligen något hon hade fått lära sig för länge sedan men inte visste varför egentligen.

Jag kan inte riktigt se någon logiskt anledning till det. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att man vill hålla en hyfsat konstant temperatur för degen vid jäsningen men det kan knappast vara så kritiskt.

Någon som hört något liknande och vet vad det skulle finnas för skäl?

agnetasch

Jag har också fått lära mig att inte sätta degar i drag. Har aldrig funderat på varför ???

annamaria

Kan det vara så att det snarare är kylan den inte bör utsättas för och dragigt innebär nog kyla eller?

Andreas

Det var bra tänkt AnnaMaria, det låter logiskt med kopplingen drag-kyla.

Men samtidigt, en deg jäser även i kylskåpet så det ska vara bra dragit då. Men det förstås, vill man att det ska jäsa någorlunda snabbt är kyla inte bra men så bråttom har man väl inte?

Kan kanske jästen har haft sämre jäskraft förr, är det exakt samma köpesjäst man köper idag som den som såldes när farfar var ung? Hur länge har man över huvud taget kunnat köpa jäst?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jag håller också på kopplingen drag - kyla. Kan det möjligen också vara så, att man vill undvika att degen torkar på ytan, och därför vill ha dragfritt?

Angående hur länge man kunnat köpa jäst, citerar jag Jästbolagets hemsida:[1]

Men på 1700-talet lärde vi oss använda öljäst i bakningen. Efter hand utvecklades tekniken och i mitten av 1800-talet fick Sverige bagerijäst...


[1] http://www.jastbolaget.se/eway/default.aspx?pid=272&trg=Content_5719&Main_5717=5719:0:&Content_5719=5723:0:10,2015:1:0:0:::0:0

Pekka

Citat från: Hasse skrivet 2008-11-03 18:11
Jag håller också på kopplingen drag - kyla. Kan det möjligen också vara så, att man vill undvika att degen torkar på ytan, och därför vill ha dragfritt?

Angående hur länge man kunnat köpa jäst, citerar jag Jästbolagets hemsida:[1]

Men på 1700-talet lärde vi oss använda öljäst i bakningen. Efter hand utvecklades tekniken och i mitten av 1800-talet fick Sverige bagerijäst...


[1] http://www.jastbolaget.se/eway/default.aspx?pid=272&trg=Content_5719&Main_5717=5719:0:&Content_5719=5723:0:10,2015:1:0:0:::0:0
Ja...du är inne på rätt spår.. :)
Degar jäser inte sämre för att de utätts för drag, däremot så blir den sidan av degen som det drar på torr.
När du sedan ska grädda brödet så kommer det att bli snett, eftersom brödet inte stiger på den sidan där det är torrt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal