Siklöja eldas upp i värmeverk

Startat av kurt, 2012-10-09 11:06

Föregående ämne - Nästa ämne

kurt

90% av den siklöja som fångas i norra Vänern hamnar i ett värmeverk i Karlstad. Och fiskarna får då betala 80 öre per kilo för att bli av med sin fullt ätbara fisk.

http://www.svd.se/mat-och-vin/matkultur/toms-pa-rom-blir-vardelos-enligt-industrin_7555558.svd

Robert021

Genast efter genomläsning av inlägg och artikeln började jag kolla upp recept. Jag behövde inte kolla länge för att komma fram till att detta är en resurs som borde nyttjas till  något bättre än eldning. Ett sådant slöseri.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Andreas

Tycker inte det framgår helt klart av artikeln varför siklöjan bränns.

Men att döma av meningen "Norrbottensfiskare har skaffat en särskild maskin som försiktigt klämmer ur rommen ur löjan, vilket gör att den kan säljas som hel oskadad fisk." så bränns honorna alltså för att de blir skadade (hur skadade?) då rommen kläms ut?

Och hanarna, varför bränns de? De borde väl direkt kunna säljas som "hel oskadad fisk"?

Och gäller detta resonemang bara siklöja? Det säljs ju rom från annan fisk också.
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Siklöja säljs stekta som snacks på många marknader runt om i Finland. Jättegoda! De behöver inte rensas, de äts med huvud och inälvor vill jag minnas.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal