Recept: Espressokolor

Startat av Anne, 2007-09-16 09:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne



Det här gjorde jag igår, och det var så gott att jag måste dela med mig...

Espressokola

2,5 dl vispgrädde
2,5 dl honung
1 msk espressokaffe
1 tsk havssalt

Blanda grädde, kaffe och salt i en tjockbottnad kastrull. Värm tills det nästan kokar, rör ner honungen och koka upp. Sänk värmen och småkoka tills smeten håller för ett fast kulprov, ca 130°C. (Använd en termometer!)

Häll upp i en smord form, och låt svalna helt innan du skär kolan i mindre bitar och slår in i papper.

ttt

Anne's Food - min matblogg

Andreas

Oj! Försöker du ta livet av oss med sötsaker? Men fortsätt gärna, det är en underbar död! :)

Vad fint det ser ut med pappret, men det verkar väldigt pyssligt! Vill man vara lite lat kanske man kunde fuska och bara ha dem i en tät burk med smörpapper emellan...

Hur stora gör du dem ungefär och hur många blir det?

En sak till förresten - det är honung i dem, jag har för mig att jag hört sägas att honungssmaken försvinner när man hettar upp honung - stämmer det eller kan man förnimma någon honungsmak i dessa kolor?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

De smakar fortfarande honung, men inte jättestarkt. Mest smakar de - såklart - espresso.  Det blir rätt många, jag räknade inte ordentligt men typ 30-40. Typ 2 *3 cm eller nåt i den stilen, kanske. Jag råkade tappa en del i golvet också. (Tips - det kan vara lite svårt att skära om de är kylskåpskalla.)

Visst är det pilligt att slå in, och det kan man förstås skippa. Jag ger bort mina kolor, och då är det trevligt att ha dem inslagna. För även om jag gillar att göra sånt här så är jag mindre förtjust i att äta det, i alla fall i några större mängder.. :)
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal