Svensk eller japansk pepparrot (wasabi)

Startat av smarrens, 2007-09-29 02:53

Föregående ämne - Nästa ämne

smarrens

Tjena!
Nån som provat att använda svensk pepparrot istället för japansk till sushi? Jag vet att det är en prisskillnad, men hur är det med smaken? Spelar det egentligen någon roll?
Ät, drick och var glad!

crlhrv

Du menar Winborgs pepparrot på tub? Det låter som en styggelse att blanda det med sushi.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

mums

2007-09-29 17:15 #2 Last Edit: 2007-09-29 17:21 by mums
Citat från: crlhrv skrivet 2007-09-29 08:16
Du menar Winborgs pepparrot på tub? Det låter som en styggelse att blanda det med sushi.

Inget fel på Winborgs pepparrot, har haft odlingar själv men inget blev så bra som Winborgs, de blev ganska smaklösa.

Om den sen passar till sushi vet jag ej.

Urban

Pepparot är ju beprövat till fisk så nog tror jag att det funkar alltid. Men varför använda pepparot till sushi när man kan köpa wazabi på affären. Pepparor ger ju långt ifrån sammma drag i bihålorna som wazabi gör ;D.
Men det är ju klart.. Om man inte gillar det starka i wazabi så är nog pepparot ett utmärkt substitut.

Hasse

Om man är sugen på "drag i bihålorna" och inte har wasabi hemma, så är ett tips att blanda pepparrot och stark dijonsenap.

Urban

Det lät inte som en dum blandning faktiskt :). Är det nånting som du provat själv?.

Hasse

Ja då, den blandningen är nästan standard hemma hos mig.

Urban

Ok!. Vad använder du den blandningen till då?. Kom gärna med tips ;).
Vilken sorts senap använder du?(märke). River du färsk pepparot eller är det från tub?.

Hasse

Pepparrot blandat med dijonsenap använder jag när jag är sugen på en riktigt stark senap som fräser i näsan. Några speciella tips mer än så har jag egentligen inte. Det kan vara så enkelt som att jag har den till kokt korv.

Jag har sällan färsk pepparrot hemma, så det blir att jag klämmer ut en, eller två, centimeter pepparrot från tub och blandar med en klick dijonsenap, gärna av märket Grey Poupon.

Andreas

I engelska Wikipedia påstås det att den Wasabi som oftast säljs/serveras inte är äkta... "Almost all sushi bars in America and Japan serve imitation (seiy?) wasabi ... Most utilize a powdered imitation made from horseradish, mustard seed, and green food coloring (sometimes Spirulina)." - dvs. en blanding av "svensk" pepparrot, senapsfrö och färgämne. Dvs. i princip Hasses hemgjorda wasabi..!  :o

http://en.wikipedia.org/wiki/Wasabi
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

2007-09-30 10:53 #10 Last Edit: 2007-09-30 10:58 by Urban
Det verkar som om du har rätt Andreas!.
Jag kollade in Bluedragons hemsida och på den Wazabipasta dom säljer. Om man läser på förpackningen så står det "Wazabi-paste Japanese  horseradish".

http://bluedragon.se/?sid=51&pid=8498&ppid=3049

Undras om dom själva vet om att det inte är äkta?.
På något sätt så tycker jag att det borde framgå att innehållet bara är en liknelse eller en smak-kopia av den äkta varan.

Jag var på Sushimiddag hos några Japanska vänner förra helgen och till sushin åt vi wazabipasta som dom hade tagit med sig från Japan.
Jag ska när tillfälle ges fråga dom om det var äkta eller oäkta pasta jag smakade.
Om det är äkta wazabipasta i tuben, eller i pulverform så ska den då vara märkt "hon-wasabi"

crlhrv

Urban: hur då menar du "inte äkta"? Det står ju "japanese horseradish" (lunaria japonica/wasabia japonica) på förpackningen- det är inte det samma som den "svenska" pepparroten (armoracia rusticana). Eller har jag missuppfattat dig?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Vi är alla lika lurade...

Jag råkar vara lycklig ägare till ett exemplar Blue Dragon "Wasabi" (och märk väl tillverkad i Japan!). Nu när jag tittar på förpackningen så visst står det "japanese horseradish" på framsidan av den, men märk väl inte "Wasabia japonica" någonstans. :(

På svenska är huvudingrediensen rent och skärt pepparrot. Men möjligen kanske "Artificial flavour: Wasabi extract (0,4%)" betyder att produkten innehåller en liten gnutta av den äkta varan...?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Andreas: Blue Dragon är väl mer eller mindre butiksstandard i Sverige? Jag ska ta mig förbi Japan Shop (Kungstagatan i Göteborg) i veckan och se vad de har..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

En sån här pryl bör man ha när man river wasabi. ;)
Inte en aning om att sådana prylar fanns.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Oroshigane.Sharkskin.jpg
Matforum är bäst

Kocken

Tyvärr så är det mesta wasabi/pulver/pasta man kan köpa i svea rike fejk wasabi eller som i Blue Dragons pasta en microdel ( konstgjord?) wasabi.
Det har pågott provodlingar av Wasabi på Gotland men jag vet inte hur det gått där.
Citat från: Andreas skrivet 2007-09-30 12:52
Vi är alla lika lurade...

Jag råkar vara lycklig ägare till ett exemplar Blue Dragon "Wasabi" (och märk väl tillverkad i Japan!). Nu när jag tittar på förpackningen så visst står det "japanese horseradish" på framsidan av den, men märk väl inte "Wasabia japonica" någonstans. :(

På svenska är huvudingrediensen rent och skärt pepparrot. Men möjligen kanske "Artificial flavour: Wasabi extract (0,4%)" betyder att produkten innehåller en liten gnutta av den äkta varan...?
Driver en webbutik med köksredskap

Urban

Fick den här tuben wasabi från mina Japanska bekanta som brukar beställa direkt från Japan. Men tyvärr finns ingen Engelsk text på tuben.
Förmodligen är den säkert lika fejk som Blue Dragons wasabipasta, men den är riktigt stark och god iaf. :).

Hasse

Hur smakar äkta wasabi jämfört med fuskvarianten?

Urban

Jaadu Hasse det var en bra fråga!. Jag slängde just iväg ett e-mail till http://www.freshwasabi.com/Default.aspx och ställde denna fråga.
Låt oss se vad dom svarar  ;)

Hasse

Oj! Det var ambitiöst av dig, Urban. Ska bli spännande att se vad de svarar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal