Ingen skillnad mellan lchf och snr för viktminskning 1 år

Startat av kjpil, 2009-05-30 22:07

Föregående ämne - Nästa ämne

kjpil

Ett lästips om någon är sugen. LCHF vs SNR i ettårig viktstudie där de mätte en hel massa variabler.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2008.27326v1
Det var ingen större skillnad i alla fall. LCHF fick lite mer av det onda kolesterolet (och det goda).
Alla gick ner i vikt och fick allmänt bättre hälsa. De som åt kolhydrater kan ha bibehållit lite mer muskelmassa.

Slutorden...
CiteraIn summary, similar weight loss and improvements in many
CVD risk factors occurred after consumption of an energyrestricted
LC diet and an isocaloric LF diet for 12 mo. The LC
diet was associated with greater increases in HDL cholesterol and
decreases in triglycerides and the triglyceride:HDL cholesterol
ratio, which may be clinically beneficial to obese persons with
insulin resistance. However, these potential benefits may be
counteracted by the detrimental effects of an increase in LDL
cholesterol, which should be monitored, although predictions of
overall lower CHD risk based on the FRS are similar with both diets.

Mickan

Det här är intressant. Visst är det den här typen av studier vi behöver för att kunna uttala oss om vilka dieter som fungerar? Det får vara slut på ett låtsat vetenskapligt snack med "det funkade i alla fall för mig" i botten. Det är också de långsiktiga resultaten som är intressanta. Brukar man inte säga att de som är överviktiga är experter på att banta... Ja, jag vet att någon vill klippa till mig och säga att LCHF inte är ett sätt att banta men låt bli...
Video meliora proboque deteriora sequor

kjpil

Egentligen behövs väl mycket längre studier med hög följsamhet för relevant utvärdering av cardiovaskulära faktorer (hur aptithormoner skulle kunna påverkas på sikt vågar jag knappt spekulera i - det skulle kunna finnas stora risker, finns också potentiell osteoporosrisk). I den här studien fick deltagarna 30% av sitt energiintag gratis vilket borde resultera i högre följsamhet. Resultaten tyder på ganska bra följsamhet för båda dieter. Det intressanta tycker jag är att viktnedgången inte skiljer sig mellan dieterna - det är ju lchf argument att det är så bra för vikten men det finns ett ganska stort antal studier som visar att lchf inte är bättre än någon annan diet. Att så många personer som blir satta på LCHF dieten också slutar i studierna - tycker jag tyder på att det är en kosthållning som för de flesta är otänkbar att hålla under en längre tid.

Att LDL kolesterolet (det onda kolesterolet) ökade signifikant för LCHF-gruppen gör att jag hoppas att alla personer som går på dieten får professionell uppföljning av cardiovaskulära riskfaktorer.

Mickan

Bra tankar Karl-Johan! Visst är ett år kort tid men kanske det bästa vi har just nu? Har du någon bra länk eller bara lust att berätta om konsekvenser av och förhållande mellan ont och gott kolesterol? 
Video meliora proboque deteriora sequor

kjpil

http://www.netdoktor.se/hjart-karl/?_PageId=617

Finns liten förklaring kring LDL och HDL.

Det finns ett par studier som sträcker sig över längre tid, "optimal diet" studien och "karlshamnstudien".. men båda har sjukt opålitlig metod: ickerandomiserade, få försökspersoner, mindre/ingen kontrollgrupp etc, framförallt den förstnämnda. Och Karlshamnstudien är gjord på diabetiker typ 2. För övrigt demonstrerar karlshamnstudien att lchf inte verkar funka långsiktigt för viktnedgång.

De andra studierna som många lchf-förespråkare använder sig av som referenser har haft låg följsamhet. Exempelvis shai-studien som kostdoktorn menar är starkaste beviset för LCHF hade "atkinsgruppen" ~40E% kolhydrater, vilket är mer än pauluns ISO-diet och närmre SNR än LCHF. Men kostdoktorn säger att "de följde dieten i början av studien" när viktnedgången skedde - hur han nu kan veta det, måste vara synsk.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal