LCHF - hälsorisker?

Startat av Andreas, 2009-03-06 09:00

Föregående ämne - Nästa ämne

kjpil


roffekock

2009-04-25 08:10 #41 Last Edit: 2009-04-25 08:13 by roffekock
Stil på diskusionen önskas, den ton som ni för är inte lämplig på detta forum. Vad tror ni om att sänka tonen till den varma och förstående

Bättre att vara omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen. 8)


/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Förlåt. Självklart har du rätt; tonen bör vara varm o förstående. Men roffe, har du  aldrig dragits in i en engagerande diskussion då man glömmer vett o etikett o bara öser på?

Förlåt kjpil, hädanefter ska jag vara snäll :-[

roffekock

Jo det har jag agneta,men lärdommen blev densamma som din. Man behöver ju inte uppfin..............................

Med synen riktad på mitt fikonträd som jag köpte på Korsika för 2år sedan, leva eller försvinna ...........hjälp

Med en riktig vårkram från en tung gubbe (känns så i knäna)

/rolf
Matforum är bäst

kjpil

Allright Agneta, ursäkta mina fula formuleringar

kjpil

Det verkar finnas en stor möjlighet ketogen kost kan påverka kalciumbalansen vilket skulle kunna ha potential att leda till benskörhet - urlakning av benvävnad. Finns flera liknande artiklar som undersökt epileptiska barn på ketogen kost. Det verkar inte heller som om tarmen ökar kalciumabsorptionen för att man kissar ut mer kalcium på dieten. Paulun hade tydligen skrivit om det i någon tidning fast jag har inte läst artikeln och vet inte om han baserar det på samma typer av artiklar. Om det här stämmer så borde de vara särskilt viktigt i Sverige eftersom benskörhet är ett stort problem redan.

"In view of the prevalence of hypercalciuria in children maintained on the ketogenic diet, evaluation of bone metabolism may also be indicated in this patient group."

Risk factors for urolithiasis in children on the ketogenic diet. Pediatr Nephrol (2000) 15:125-128

Kostdoktorn refererar till artikeln om att epelepsimedicinen leder till benskörhet. Men enligt den här litteraturen (som är välciterad) är det fråga om helt andra mekanismer som saknar samband med medicin. Jag har påpekat det, vi får se vad svaret blir - de är ju ändå doktorer och borde ha bättre koll.

Personligen tror jag att ketogen kost har stor potential att påverka mineralbalansen utöver kalcium, men det vet jag ju inte säkert.

antexx

Jag har aldrig mått så bra sedan jag började med LCHF. Jag har rasat i vikt och suckersuget och vrålhungern är helt borta. Min kropp går på fettdrift och inte på kolhydrater. Detta är en hormonell bantning och inte en svältbantning som etablissemanget har tutat i oss att anamma i ett halvt sekel nu! Sprid detta innehåll i inlägget till så många som möjligt. Man går inte bara ned i vikt utan men bibehåller den också. Tillståndet som kroppen hamnar i kallas ketonfas där insulinproduktionen som annars bidrar till fettinlagring minskar kraftigt. Detta innebär blodsockerhalten förblir låg och jämn och att fettet inte dirigeras till reserverna utan förbränns direkt. I detta tillstånd upptäcker kroppen också att det finns ingen anledning att hålla på fettvävnaden utan succesivt  släppa på det. Därav går man fort och stadigt ned i vikt.

Skulle du "fuska" någon eller några dagar så är du snabbt tillbaka på banan när du lagt om till LCHF igen. Många med mig har samma erfarenheter.

Med LCHF blir man piggare, gladare och orkar hela dagen. Magbesvären,uppkördheten och gasbildningarna upphör helt och hållet. Diabetiker blir friskare och i bästa fall slipper medicineringen helt.  Kroppen hamnar i en naturlig harmoni. Men Livsmedelsverket tycker ju att vi ska fortsätta proppa i oss tillsatser, kolhydratstinna livsmedel och transfetter. Den maten gör oss verkligen sjuka! 

Mängder av åkommor försvinner när kroppen tillgodogör sig det mättade animalska fettet. För detta är väldigt näringsrikt och stabilt och att kolestrol skulle vara farligt är en ren LÖGN! Snarare tvärtom. Folk blir sjuka av det industriellt framställda fettet och inte av det naturligt mättade fettet från kött och mejeriprodukter som näringsexperter och dietister under LV har indoktrinerat oss att tro. Får vi i oss lagomt med protein, mycket mättat och även naturliga oljor från växtriket och håller så lågt intag av kolhydrater som möjligt så sköter kroppen resten själv. Med den kosten följer automatiskt alla näringsämnen och vitaminer med utan C-vitamin. Den måste vi få i oss från vegetabilier som tex spenat,broccoli eller blomkål. När det gäller grönsaker är alla ovanjordgrönsaker tillåtna. Resten ska vi vara restriktiv till. Pasta,potatis,ris och socker i alla former(även från frukt) ska vi undvika helt och hållet med tanke på det alltför höga innehållet av kolhydrater. Bönor, lök och nötter kan man äta, men i liten mängd. Prova dig fram vilken nivå av kolhydrater du vill lägga dig på. Ett tips är att succesesivt sänka intaget så får du en mjukare övergång till ketonfasen.

Jag hänvisar nu vidare till Annika Dahlqvists blogg där du läsa om vad LCHF är, läsa om hennes tillfrisknade från Fibromyalgi, andra åkommor och viktnedgång tack vare LCHF, följa den senaste rönen inom LCHF, få tips om goda recept och läsa om andras erfarenheter m.m. Denna metod har godkänts av Socialstyrelsen efter många turer och kontroverser, och vi ska tacka Annika för sin drivkraft och övertygelse för att ha introducerat denna kost och även livsstil i Sverige. Jag är ett levande bevis på att det fungerar och jag kommaer aldrig byta tillbaka till min gamla kostföring! Till sist - att man skulle få cancer av att äta rött kött, vad bygger dessa slutsatser på? Vi är anpassade till det sedan vi blev köttätare. Glöm också allt fint snack om antioxidanter. Om vi BARA håller oss till omega-3 serien så kan det vara nödvändigt eftersom det fettet lättare oxiderar i kroppen. Mättat fett har stabilare kedjor och vår kropp är helt anpassad efter detta. Jag har tagit upp grunderna till LCHF. Vill ni veta mer så sätt igång att googla eller börja med att besöka Annikas blogg.Så gott folk, ni som provat allla dieter men gång på gång sett kilona komma tillbaka lika snabbt igen eller har diabetses eller förhöjd risk att utveckla det m.m. - här finner ni svaret!   ;)

kjpil

Hej antexx, välkommen till forumet.

Gratulerar till att du hittat en kosthållning du mår bra av!

Jag blir nyfiken på hur du åt innan (strikt?) du började med LCHF (strikt?)  då du upplevt så många hälsoförbättringar?

Kapten

 ;) Problemet med munhygien brede ut sig över Europa och man kan härleda det till importen av socker (1). Först måste säga att LCHF inte är ett nytt påfund, Det har en stor likhet med hur man behandlade diabetes före insulinet. För om man skulle ge en diabetiker på den tiden den kost som rekommenderas i dag skulle den dö. Om ni känner er redo för att dränka er i lite historisk info om hur våra kostråd som vi har matats med sedan 50-talet bygger på en hypotes om kolesterol och mättat fett så kan ni läsa har(2). Känner ni för att ta reda på vad det är för övrig skit vårt livsmedelsverk tycker att det är ok att vi sätter i oss så ta denna länk(3).
Bara som kuriosa så finns det indikationer på att LCHF även är bra mot cancer, av den anledningen att cancerceller konsumerar massa kolhydrater. Men här har ni lite mer om det (4).
1.   http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=1256
2.   http://fatlies.wordpress.com/intro/
3.   http://hem.passagen.se/enummer/
4.   http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/lchf_och_cancer


Kapten

Till kjpil
Det finns en bok jag tycker att du skall kolla upp "Istället för doping" den finns även på Åkerbloms

kjpil

Jag blir intresserad av att läsa den faktiskt, trots att jag har starka fördomar angående trovärdighet :)

antexx

Tack Kjpil, och kul att ha hittat ett nytt forum  :)   Jag kommer berätta lite mer om hur jag levt innan min omläggning och hur jag äter idag vid ett senare tillfälle. Men under tiden, för alla som vill, kan se Dr. Annikas föreläsning om LCHF på Youtube. Den är i 18 delar, men jag lovar det är värt varenda minut. Lycka till!  :)

http://www.youtube.com/watch?v=lUUVizF8LDY&feature=PlayList&p=A969696268488CF0&index=0&playnext=1

Kapten

Jag fårstår din skepsis, det skulle jag också ha om jag var i din situation. För om detta skulle var sant och bra för oss människor så skulle det vara för dig som för en präst om det visasade sig att Jesus inte funnits.
Men precis som bibeln bygger våra kostlära på en hypotes. Skillnaden mellan bibeln och vår näringslära är att näringslärans hypotes kom till i USA någon gång på 50-talet.( Skall bara hitta referensen till det men inte nu. Nu har jag för kul.)  Men i likhet med bibeln och skapelseberättelsen är att människans kropp är en gamla konstruktion. För när man tänker på det så har det tagit ett par miljoner år för att komma dit vi är i dag. Utgår man från det så och den form av föda som vi människor är konstruerade för så måste jag säga att de kostråd som finns i dag är konstiga, vilka har ca 60 år på nacken. Och om man utgår från akademiskperspektiv, finner man att många av de påstådda effekterna inte finns.
;D
Så låt oss ha en lite referens tävling, tyvärr måste jag erkänna att jag inte ännu har hunnit läsa alla referenser noga men de ger en stark indikation på att jag har rätt.
;) ;)
Uffe Ravnskov, "Kolesterolmyten", Streiffert & Co Bokförlag, Stockholm, 1991
Uffe Ravnskov, "Kolesterolmyterna," www.ravnskov.nu (mest information på den engelskspråkliga delen)
Uffe Ravnskov, "The diet-heart idea is kept alive by selective citation"
The International Network of Cholesterol Skeptics, THINCS, och en stor mängd länkar till diskussioner och kritiska artiklar om det mesta när det gäller forskningsetik, fett, kolesterol och statiner
Anthony Colpo, "The Great Cholesterol Con - why everything you've been told about cholesterol, diet and heart disease is wrong!" Lulu Press, Australia, 2006 (www.lulu.com), [ tillgänglig i Sverige på Adlibris ]
Anthony Colpo, "LDL Cholesterol: "Bad" Cholesterol, or Bad Science?". Läs också kommentarer till denna artikel och Colpos svar.
Barry Groves, "Fats, Cholesterol and Heart Disease"
Flera artiklar av Malcolm Kendrick, t ex "Why The Cholesterol-Heart Disease Theory Is Wrong"
Mary Enig och Sally Fallons, "The Oiling of America", och "The truth about saturated fats"
Peter H. Langsjoen, "Statin-induced cardiomyopathy, introduction to the citizen's petition on statins"
hoppas att detta är lika kul läsning för dig som det är för mig  8)

Kapten

 :D Kuriosa
Utan den energi som rött kött och dess fettvävnad innebar för människan är sannolikheten inte vidare stor att vi skulle ha kunnat utveckla den gråa massa som vi idag kan använda för att generera denna text.
:D

crlhrv

Stämmer, det du äter bestämmer vad du blir. Evolutionen är en bra sak.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kjpil

lol. Inom näringslära är kunskapen inte så tvärsäker, forskningen är inte fulländad. Men det finns områden som har starkare/svagare evidens för "fakta", sen finns tro som du talar om. Jag känner inte igen mig i din beskrivning Kapten.

Har tyvärr inte tid att läsa alla "referenser" du postat fast det säkert hade varit intressant och givande. Ser ändå inte ut som särskilt objektiva källor, jag läser hellre vetenskapliga studier. Och några vetenskapliga studier som bekräftar alla starka hälsopåståenden jag sett kring LCHF verkar tyvärr inte finnas för den som äger någon form av kritiskt tänkande. Vad individer upplever är en helt annan femma.

Kapten

men om du vill ha säkra källor så ber jag dig på min bara knän, om så måste, ta reda på vad det fanns för kostråd till diabetiker innan insulinet uppfanns och ställ dig den enkla frågan varför.

Kolla därefter upp Roy Firus och hans lista på ämne som är på ett eller annat sätt farliga för oss men vårt beskyddande godkänner: http://hem.passagen.se/enummer/

Men du har helt rätt det är inte vitt eller svart när det kommer till kostrådgivning men att säga att LCHF inte är vetenskaplig när alla kostråd om att fett inte är nyttigt bygger på en hypotes så vet jag inte hur jag skall tolka det.


;D Ha en bra dag för nu drar jag till gymmet.

Krista

Det är rätt logiskt att det är bra för diabetiker och folk med dålig insulinkänslighet att skära ner på kolhydrater eftersom deras system inte fungerar som hos friska personer. Men just generella kostråd till personer som inte är sjuka, där tycker jag det känns kontroveriellt att dra ner på grönsaker till förmån för mer fett.

Jag testade käka LCHF en period och det kändes inte helt bra att kolhydratransonen var förbrukad när jag käkat ett par småtomater; att käka min normala mängd grönsaker skulle verkligen inte funka för att följa LCHF. Har svårt att tänka mig att det skulle vara mer hälsosamt att äta ett paket bacon istället för 500 gram grönsaker och mina favvokolisar linser och bönor. Som ett plus kan jag säga att det inte var några problem alls med koncentrationen eller att träna 3-4 ggr/veckan på LCHF-käk.

Kapten

Tänk vad en hypotes från 50-talet kan ställa till med.
Att säga att vi människor behöver bröd, ris och potatis tycker jag saknar förankring. Av en mycket enkel anledning, homosapiens matspjälkningssystem har inte ändrast nämnvärt de senaste 10000 åren. Vilket gör att den formen av livsmedel inte är skapta för oss och inte dess råvaror heller. Det är inte för inte som vi har en blindtarm. Vi är i grund och botten samlare och as ätare inte mer, inget mindre. Därför bör vi också ha en föra för en sådan varelse.
Så den som tror att vårt matspjälkningssystem skulle ändra struktur bara för att vi har kommit på hur man kan raffinera kolhydrater tror jag är inne på fel spår.

Angående den lilla flicka som fick vitta min brist, ta en titt på våra universitets studenter och deras hälsa. Det finns de bland dem som också har lidit av samma bristsjukdom och allt de borde ha gjort är att satta lite ketchup på pastan så hade de klarat sig. okunskap är faligt i vilken form den än är i.

Trötthet seghet på grund av LCHF kost tvivlar jag på. Där i mot tror jag att det kan beror på dolda brister i den kosten. För bristen på omga 3 (1)kan ge sådana konsekvenser. Anledningen till att brist uppstår är att upptaget av omga 3 är likställt till upptaget av omga 6. Omga 6 får vi i oss i ett överflöd, även i odlad fisk och från kreatur som går på foder. Detta gör att det är svårt för oss att få i de gram vi skall ha av det varje dag.

Serotonin kommer från den essentiella aminosyran tryptofan och är således ett protein vilket man får från t.ex. kyckling, lax och nötkött. Vad det skall ha med kolhydrater att göra är för mig en gåta.

De som känner för att göra en lite resa i tiden var vänlig och kolla upp vad det var för kost råd som man gav till människor med diabetes innan insulinets dagar och fråga er sedan varför.
När ni har kommit fram till svaret på den frågan säll er då denna. Om den typen av kost som de åt var bra för dem finns det då inte något i den typen av kost hållning som även borde vara bra för oss idag.
En liten ledtråd. De kostråd som ges idag skulle döda dessa människor som då, med den kosten, kunde leva ett nästan normalt liv.
;)
1.   http://www.omega-3.se/

Krista

Citat från: Kapten skrivet 2009-07-24 17:49
Serotonin kommer från den essentiella aminosyran tryptofan och är således ett protein vilket man får från t.ex. kyckling, lax och nötkött. Vad det skall ha med kolhydrater att göra är för mig en gåta.

Har hört att kroppens upptag av serotonin från tryptofan är låg men att det ökar märkbart om man kombinerar intaget med kolhydrater, så på så sätt kan kolhydrater vara relevanta i sammanhanget.

Citat från: Kapten skrivet 2009-07-24 17:49
De som känner för att göra en lite resa i tiden var vänlig och kolla upp vad det var för kost råd som man gav till människor med diabetes innan insulinets dagar och fråga er sedan varför.

För personer som inte är diabetiker utan har normal insulinkänslighet, vad är vinsten med med att byta ut grönsaker mot bacon då?

(En liten undran, ursäkta om jag råkar förolämpar Kapten nu, men är ni två som skriver under samma användare månne? Undrar bara eftersom samma innehåll i inlägget ovan redan står i #48, fast med andra ord och avstavningar.)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal