Pitabröd

Startat av Andreas, 2009-01-10 09:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Köpte fryst pitabröd i affären men det var jättedåligt, torrt och smuligt och gick sönder när man skulle fylla det hur försiktig man än var. Dessutom var det för litet för min smak.

Nu är planen att endera dan baka eget pitabröd. Steg ett är att hitta ett recept som verkar vettigt. Så om någon har bakat pitabröd med bra eller dåligt resultat, berätta gärna hur det gick och vad ni använde för recept så får jag nåt att gå efter.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

2009-01-10 18:12 #1 Last Edit: 2009-01-10 18:16 by annamaria
Jag bakade pitabröd för 10-15 år sen när jag jobbade på ett mentalsjukhus. Har tyvärr inte receptet kvar men de blev fluffiga och fina. Det jag minns var att det var enklare att baka än vad jag trodde. Dem innehöll endast vetemjöl som mjölsort. När man tittar lite på nätet så finns det varianter med vete + grahamsmjöl och något med endast vetemjöl special. Vetemjöl special tycker jag känns ganska rätt - så det blir fluffigt och mjukt.


Specialvarianten: http://www.lyckasmedmat.nu/recept.asp?receptnr=111

Jag tycker ofta att bröden blir som du beskriver - men det finns en dansk fryst variant (minns inte namnet). Dem brukar jag tina och använda utan att man kör dem i ugnen, då funkar dem utmärkt.

Undrar vad kebaberiorna har för märke på sina?

Här är dem bröd jag använder med tillhörande kebabrecept: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/10/hemgjord-kebab.html

Andreas

Tack AnnaMaria, det receptet verkar ju hyfsat enkelt, skulle jag kunna börja med. Är det kanske Hatting du tänker på, de är väl danska och gör diverse frysta bröd? Deras pitabröd har jag i så fall inte provat.

Tog och läste vad som stod om pitabröd i wikipedia och om jag förstod den röriga texten rätt finns två grundtyper:
1) Grekiskt pitabröd med jäst som gräddas i stenugn.
2) Arabiskt pitabröd utan jäst som gräddas på tunn metallplåt över öppen eld och som bildar fickor när när degen liksom puffar upp av temperaturen som är så hög som 370°C.

Kanske är det läge att använda pizzastenen eller den elektriska bakhällen, jag får se.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Japp Hatting heter dem! Men jag skulle hellre äta hemgjorda om jag fick välja men de är helt okej - men kör dem inte i ugnen direkt från frysen, då går dem sönder. Ja det låter väldigt bra med stenen - med tanke på en calcone till exempel.

Kvasthilda

Jag brukar köra Hattings pitabröd i brödrosten.
Det gör inget om det är enkelt.

Andreas

Nu har jag provat receptet du länkade till AnnaMaria. Vad gäller ingredienser följde jag receptet till punkt och pricka. Tog den nedre angivelsen salt, 15 hade blivit för salt. Att ange saltmängd i gram var förresten onödigt, 10 gram är 1/2 matsked. Det blir en ganska hård deg som inte är alldeles enkel att kavla ut. Runda bröd är inte vidare praktiska att fylla så jag formade ovala istället. Och gräddade inte 4-5 minuter i 250° utan 3 minuter på pizzastenen i 275° (min dumma ugn går tyvärr inte till 300° annars hade det blivit det). Bröden bubblade upp på lustiga sätt vid gräddningen.

Smak och konsistens tycker jag blev riktigt bra, hundra gånger bättre än alla köpesbröd. Dock tycker jag mig känna en liten sötma som jag inte riktigt gillar i denna brödtyp så gör jag om receptet blir det nog bättre med 1 msk honung istället för två.

Men där är ett stort problem, bröden är svårdelade. De är visserligen ganska sega men där bröden är som tunnast, det är ju omöjligt att göra 100% jämntjocka bröd för hand, är de sköra eftersom de blir hårdare gräddade där. Man får liksom försiktigt lirka sig ut med en kniv ifrån nån bubbla vilket är rätt tidsödande. Jag inbillar mig att det var lättare när bröden var nygräddade, tog ut ett par från frysen häromdan som jag tinade i mikron och sen delade och det var riktigt svårt. Möjligen blir de lättare att dela om man inte kör dem på sten, men det vore trist.

För att sammanfatta mina synpunkter tror jag receptet skall se ut så här:

16 pitabröd i grekisk stil
¤ 5 dl vatten
¤ 850 g vetemjöl special
¤ 25 gram jäst
¤ 2 msk olivolja
¤ 1/2 msk salt
¤ 1 msk honung

1) Arbeta mjöl, honung, salt, vatten och olivolja smidigt och glansigt 16 minuter i köksmaskin. Tillsätt salt och blanda två minuter till.
2) Låt degen jäsa i köksmaskinsbunken under lock minst 2 timmar.
3) Dela i 16 bitar, kavla ut till ovala kakor ca. 3 mm tjocka.
4) Låt kakorna jäsa till dubbel storlek. Grädda 3 minuter på pizzasten i 275°. Låt svalna på galler under bakduk. Dela bröden innan du fryser dem.

Nästa gång jag bakar pitabröd blir det att prova den arabiska varianten som ska ge fickor, kanske slipper man delningsproblematiken då.

(Den nedre bilden är riggad, bröden är platta när de svalnat.)
Den som inte frågar får inga svar.

ivanl

Andreas, det ser väldigt läckert ut! En idé för att få dem att dela sig lättare: Har du provat metoden att vika+kavla+vika+kavla etc? Ungefär som med wienerbröd? När man har en oljig, smidig deg borde det kunna gå att få bra skikt inuti degen på detta sätt.

annamaria

Oh dem ser väldigt goda ut. Lite lammfärsbollar och yoghurtsås där i mums!

linnwegemo

När jag bakar pitabröd brukar jag alltid vända på dem det sista jag gör innan jag ställer in dem i ugnen. Jag vet inte exakt hur det ger effekt (eller om det gör det överhuvudtaget...), men det brukar bli ihålliga bröd som man får plats med mycket fyllning i. Sen tar de upp mycket plats i frysen, men det kan man ju leva med. 

Andreas

Har nu ätit några fler av de frysta pitabröden, denna gång var de faktiskt inte alls lika svåra att dela så jag får nog skrota teorin om att de är lättare att dela nybakta, vad det handlar om är förmodligen att olika bröd bubblade upp olika vid gräddningen, de som bubblade upp mest är förstås lättast att dela.

Citat från: ivanl skrivet 2009-02-07 12:51
En idé för att få dem att dela sig lättare: Har du provat metoden att vika+kavla+vika+kavla etc? Ungefär som med wienerbröd? När man har en oljig, smidig deg borde det kunna gå att få bra skikt inuti degen på detta sätt.


Det kan säkert fungera! Men blir det inte lite väl arbetssamt..?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

I väntan på att få tid att baka fler egna har jag provat Hattings frysta pitabröd... visst, det är det bästa färdigköpta jag provat och det innehåller inga konstigheter. Men de är något torra. Och går sönder gör de precis som AnnaMaria säger (ser jag nu i efterskott) om man följer anvisningarna på påsen och kör dem i ugnen. Dessutom är de för små och för tjocka och den förskurna sidoöppningen är löjligt liten, hur har de tänkt bröden ska kunna fyllas? Och att köpa bröd tillverkat i Danmark, visst om man bor i Malmö och det fraktas 29 mil, men om man bor i till exempel Umeå och det fraktas 154 mil..?

http://maps.google.se/maps?daddr=Hatting,+Danmark&geocode=CVZOE4mJ6gMYFQVFVAMdcwSVAA&dirflg=&saddr=ume%C3%A5&f=d&hl=sv&sll=55.854341,9.766003&sspn=0.041673,0.0527&ie=UTF8&z=6

Apropå torrt, 72% mjöl står det i innehållsförteckningen på hattingpitapåsen medan receptet jag bakade efter i inlägg #5 ovan, om jag nu räknar rätt, innehåller ca. 60% mjöl.
Den som inte frågar får inga svar.

akius

Jag provade i dagarna att göra ett pitabröd på en väldigt lös (runt 100%) vete-levain-deg och det gick jättebra! Förvärmd ugn och plåt på max och bröden puffade upp sig i en boll som man vill, blev härligt mjukt och ändå frasigt. Har provat med två olika degar, den ena lite lösare än den andra och har en känsla av att bottensidan av brödet blir tjockare med lösare deg. Ska försöka prova göra lite ajvar-kebab och fylla med så snart som möjligt.

Andreas

Välkommen till Matforum!

Hur menar du "runt 100%", 100% vad? ???

Mitt största problem var ju att dela vissa bröd, hur går det med den saken för dig, verkar dina pitabröd lättdelade?
Den som inte frågar får inga svar.

akius

Tack så hemskt mycket Andreas!

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig, jag uttrycker vattenmängden i mina bröd i förhållande till mjölmängden, angivet i vikt. Så en 70%-ig deg är 700g vatten per kg mjöl - 100% lika mycket vatten och mjöl. Min vete-levain gör jag på en vildjäst på aprikoser, socker, honung och vatten.

Ja, igår försökte jag mig på att göra pitor för att fylla och testade då lite mer vatten och då vart det bara pannkaka av allting. Kanske jäste för länge innan jag bakade ut eller något, osäker på varför. Dessa bubblade knappt upp alls och då enbart i små bubblor. Märkte också att det är svårt att få rätt tjocklek på bröden - blir dom för tjocka klarar dom inte att lyfta, för tunna så blir den "övre sidan" för tunn och går sönder vid minsta försök att fylla brödet med något. Alla jag tidigare gjort har bubblat upp i en stor boll som dom "ska" och då är det inga som  helst problem att dela på dom. Ska exprimentera lite mer.

Hankki

Hej

Hittade detta på coop.se idag och resultatet var ganska bra, dom hade en benägenhet att spricka lite. Kan det bero på saltmängden? Hursomhelst körde jag degen i assistenten och den var mycket lättarbetad efter jäsningen, har dock inget annat pita recept att jämföra med.
http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=32352

pralin

Äntligen har jag lyckats med mitt pitabröd. Hembakat pitabröd är det bästa som finns om man kan baka det. Nu vet jag  hur jag ska baka pitabröd
http://matmedmera.eu/gott-hembakat-pitabrod/
Pralin matbloggare

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal