Vad har ni för julgran till jul?

Startat av mums, 2007-12-16 20:58

Föregående ämne - Nästa ämne

mums

Då står den där igen, men i år kommer den inte att barra. Det fick bli ett surogat i år. Vad har ni för gran?
Observera granfoten, egenhändigt tillverkad. skryt,skryt,skryt. Jo jag vet, men ibland måste man bara.

Sweber

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Det var en trevlig julgransfot! Var är surrogatgranen köpt? Tycker den såg ovanligt knubbig ut.

Vad är egentligen bäst för miljön - plast eller äkta? En äkta gran är lokalproducerad och engångs men en surrogat kan hålla bra många år fast å andra sidan lär den kosta ganska mycket energi att tillverka.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Någon form av kungsgran tror jag att det blir
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Luktar kungsgranar fortfarande kattkiss?
Förr hjälpte mannen en julgransodlande jaktkompis att sälja sina granar. Han påstår att kungsgranar luktar kattkiss om de blir våta. Han hade haft en kund som klagade på detta; hon hade inte fått bort lukten hur mycket hon än duschade granen ;D

crlhrv

Jag har inga planer på att spruta vatten på min kungsgran så ;)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

2007-12-17 12:25 #6 Last Edit: 2007-12-17 12:28 by elka
Kattkiss?? Hmm låter verkligen inge vidare?! Hålla på att duscha granen verkar komplicerat..

---

Jag tycker det går lika bra med att hänga lite ljus på en gran/tall/en ute, enklast, billigast och antagligen det mest miljöriktiga. Enda nackdelen är själva dansen, om man håller på med sånt.  ;)  
Så finns det dom som sätter i kontakten i början av December och drar ut den igen till påsk..  ;D och belysningen sitter högre upp för varje år..

En gång när jag var liten så klädde mamma en jättefikus (blomma med stora blad) i vardagsrummet och pappa fick såga toppen så stjärnan skulle rymmas. Fint och konstigt på samma gång. Förövrigt den enda "julgran" som jag kommer att minnas för resten av livet  ;D

Men att köpa en gran, har inte hänt och kommer inte att hända!

---

http://tinyurl.com/2w9ljq   (länk till di.se)


agnetasch

Sist vi hade en riktig julgran fick jag en förfärlig snuva så då beslutades att jag var allergisk mot granar (inte mot andras julgranar konstigt nog ;D ) Sen kunde vi inte bestämma oss vilken sorts plastgran vi skulle ha. Kraven sjönk. Nu, till slut, har vi en konstgjord vägg-gran; en halv gran som sitter smetad mot väggen o inte tar någon plats. Kalaspraktisk!

Andreas

Citat från: Andreas skrivet 2007-12-17 10:02
Vad är egentligen bäst för miljön - plast eller äkta?


Det var en bra fråga Andreas! Jag hittade precis den här sammanfattningen av en undersökning Svenska Naturskyddsföreningen och Råd & Rön gjorde 2002: http://www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-julgranar-jamforelse.htm (Som förutsätter att man byter plastgran vart 10:e år.)

Vanlig gran
¤ Bäst ur miljösynpunkt.
¤ Minst miljöpåverkan i nästan alla aspekter.

Plastgran
¤ Sämst ur miljösynpunkt
¤ Negativ energibalans
¤ Störst risk för spridning av giftiga ämnen samt
¤ Störst utsläpp till luft av miljö- och hälsofarliga ämnen.

..hoppsan.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vi har bara en halv plastgran.Jag känner mig bara halvskamsen :-[

mums

Vi köpte den på Vellingblomman, tillverkad i Thailand. Vet inte vad den är gjord av men det är säkert inte miljövänligt, föresten Andreas, visst det var en bra fråga. Förmildrande måste väl det vara ändå att många åker ju till thailand för att fira jul, vi köper en konstgran därifrån, det måste väl vara miljövänligare, vikten är ju betydligt mindre än en medelman med packning och det är enkel resa. ;D
Hade förr om åren kungsgran men i fjol luktade den skarpt och tappade hälften av barren innan jul. Mistänker att man sprutat mot sly i granodlingen och det kan aldrig vara bra för hälsan.
Apropå belysning, kolla min favorit. http://www.bestofgooglevideo.com/video.php?video=609

mums

OJ! Det var inte många som tänker ha gran! :o
Vill ni inte kommentera julbelysningen på länken, är jag ensam galen nog att gilla det? ::)

Andreas

Den där belysningen är rolig att se på video men om mina grannar hade på sånt där blink skulle jag ringa miljö- och hälsoskydd!

Och på tal om miljö, det är nog många som ska ha gran men jag är rädd att jag förstörde din grantråd när alla plastgransägare blev lite utmålade som miljöbovar... ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Bifogar en spöklik bild av årets utegran. Hemmasnickrad fot 1,60 från spets till spets och materialet är impregnerad 2"8.
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Mannen var å hämtade en ädelgran dan innan julafton i år o så här ser den ut!!

Jag minns första året här i huset vi hade gran så tog vi hem en från skogen och den gick nästan upp till nock, förbi balkarna iaf, tjusigt men det var hiskeligt trångt o då hade vi den stod precis framför murstocken!

Andreas

Vilken enormt mysig julbild med självaste tomten och allt Kryddburken!

När åker granen ut? Följer ni traditionen med julgransplundring på tjugondedag Knut eller blir det någon annan dag?

Och apropå det här med plastgran: Ikea vann granstrid mot tullverket och fick skattesats på 2,7% istället för 4,7% på sina plastgranar "Tullverket försåg granen med ett nummer som innebar att den hamnade i samma grupp varor som "konstgjorda blommor, blad, och frukter"... Ikea å sin sida hävdade att granen hörde hemma i kategorin " prydnadsartiklar för högtider, karnevalartiklar och liknande artiklar, inbegripet trolleri och skämtartiklar". http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=392499
Den som inte frågar får inga svar.

mums

Nu tar jag upp den här länken igen. Vad blir det i år då? Är det kanske för tidigt?

Kari

WOW Mums! ;)

För egen del blir det nog ingen.. Men skulle det bli läge ligger yxan i bilen. ;D

anicka

HI. Utsmyckning vårt hus för Yuletide säsongen är en av mina favorit saker jag gör med mamma (andra naturligtvis från matlagning). För i år, vi har Pink som vår viktigaste färg (förra året var det blå). Tonvikten färg är guld. Det är min favorit julgran av alla, eftersom dess första gången vi använder Pink! :-*

Mickan

Har precis satt ned granen i källaren. Nu kan ni gissa vilken sort jag har! Den är väldigt snygg. Svart och lite lätt glittrig. Ser djupt grön ut med guldpynt och ljus i.
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal