Hur gör man egen surdeg?

Startat av johbal, 2009-04-12 13:41

Föregående ämne - Nästa ämne

johbal

Jag har tre frågor gällande hur man gör surdeg:

1. Ja, hur gör man den? Är det så enkelt som mjöl och vatten plus något till?


2. Hur upprätthåller jag degen (matar den) och hur länge kan en surdeg överleva utan att bli farlig att ätas?


3. Vilka olika sätt finns det att använda surdegen på, kan jag blanda ner den i vanligt brödbakande som en krydda, eller gör jag bröd på endast surdegen?


Kom gärna med andra tips än det jag frågar efter som är till nytta!


Tack,
Johan

kjpil

1. Ja det räcker med mjöl och vatten
2. Om du har ~1 dl i kylen så räcker det att mata ~1 gång/vecka - då kan den överleva i all evighet, går bra att frysa också. Mata med mjöl, så kan du slänga bort lite när du matar - fler bakterier äter mer energi och behöver mer mat oftare ju mer det är.
3. Du kan använda den som du vill, blanda ner den i brödbak eller gör pannkakor etc.

Andra tips: lufttätt, varmt och rör om i den varje dag under uppstartsperioden.

akius

1. Blanda 1 dl vatten och 1 dl mjöl (råg eller vete) i en skål eller burk, gärna lufttät sådan. Låt stå i ett par dagar tills den har bubblat upp fint.

2. Kan stå i all oändlighet! Om den har stått i kylen för länge och börjat bli otrevlig kan man allt som oftast stjälpa ut den i toaletten eller vasken och undvika att diska ur burken. Degresterna på sidorna och dylikt räcker väl för att starta upp en ny kultur. Nytt mjöl, nytt vatten och den blir oftast som ny! Ibland får man upprepa proceduren ett par gånger. För att undvika att degen blir sådär otrevlig kan man dock göra för vana att göra denna process (mata degen) en gång i veckan.

3. Det jag personligen har stött på att man oftast använder degen till är som jäsmedel, dvs man använder den som man använder jäst. Man tillsätter helt enkelt surdeg, mjöl och vätska och bakar bröd eller annat på den. Man kan kombinera och exprimentera i alla möjliga riktningar! Du kan göra bröd med eller utan jäst, du kan göra bröd med alla möjliga typer av spannmål, du kan göra bröd med nötter, frukt eller kryddor, stora, små, runda, långa. Du kan göra pizza, piroger, pitabröd eller varför inte kanelbullar?

Surdeg ger en lite syrligare brödsmak och för oss som inte gillar jästsmaken så utgör den ett alternativ. Personligen tycker jag att en rågsurdeg är lättare att starta än vete, vete har en tendens att bli unkna och gråa. Sedan kan du ändå baka vetebröd på en rågsur och starta en vetesur med en klick rågsur till en sådan blandning som ovan.

danielmalm

Ett tips är att riva i lite äpple (ca 100 gram). Detta gör att mjölksyrebakterier tillförs och att surdegen kommer igång snabbare. Äpplet kommer du senare inte ens att märka av, så det påverkar inte smaken.

annamaria

Jag gjorde goda frukostbröd med surdeg och använde honung i den. Här är recept och bilder:

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/10/petit-pain-surt-frukostbrd-mums.html

Mickan

Jag startar min vetesurdeg med lite fil. Det fungerar jättebra och flera arbetskamrater har nu en bebis från min mammasurdeg.
Video meliora proboque deteriora sequor

Kari

Det jag har kunnat konstatera är att man lyckas så mycket bättre och enklare med rena sorter av mjöl, dvs ekologiska som inte har tillsatser av tex askorbinsyra.

Rågsur är rena barnleken att lyckas med jfrt med vetesur. Fråga inte varför.

Lycka till Johbal, du är på väg mot något riktigt kul!

Groet

Jag har märkt samma sak Kari! De ekologiska mjölsorterna verkar fungera bättre till surdegar. Min vetesur blev dålig på något sätt, degarna vart veka och kladdiga trotts att de inte borde vara det om man kollar till mängden mjöl mot vatten.

Vad kör ni för proportioner vatten mot mjöl? hälften hälften i volym?

Filippa

Det låter ju enkelt....men vad matar man den med ? Mer mjöl ? Mer vatten ?

Kari

Jag skrev ihop om mitt ruisleipä-bak, här finns länkar till både Pain de Martin och min egen blogg om matning och skapande av surdeg.

http://receptomaten.blogspot.com/2009/09/ruisleipa-ragbrod-pa-finska.html

Rågsuren som jag döp till Mulle är nu halvåret och jag inbillar mig att den blir bättre och bättre ;D


Morsan

Citat från: Filippa skrivet 2009-08-31 10:40
Det låter ju enkelt....men vad matar man den med ? Mer mjöl ? Mer vatten ?


Korrekt.:D
Om det är rågsurdeg brukar man säga att det ska bli som en våffelsmet i konsistensen.

kjpil

Citat från: Mickan skrivet 2009-08-25 19:54
Jag startar min vetesurdeg med lite fil. Det fungerar jättebra och flera arbetskamrater har nu en bebis från min mammasurdeg.

Verkar spännande. Har du lust att utveckla lite, använder någon speciell fil? Vilka proportioner?

AnnaT

Hej! 
Jag är helt nybörjare på surdeg och får inte riktigt till det. Jag har gjort på 200 g (grovt ekologiskt) rågmjöl, 200 g vatten, 25 g jäst och ett rivet äpple men det jäser inte... Andra dagen eller nåt bubblade det lite men sen dess har inget hänt, nu har det gått ca en vecka. Vad ska jag göra? Slänga och börja om igen? Hur ska jag göra för att lyckas bättre nästa gång? Rena barnleken tycker jag inte att det verkar vara... :)

kjpil

Citat från: AnnaT skrivet 2009-10-08 12:21
Hej! 
Jag är helt nybörjare på surdeg och får inte riktigt till det. Jag har gjort på 200 g (grovt ekologiskt) rågmjöl, 200 g vatten, 25 g jäst och ett rivet äpple men det jäser inte... Andra dagen eller nåt bubblade det lite men sen dess har inget hänt, nu har det gått ca en vecka. Vad ska jag göra? Slänga och börja om igen? Hur ska jag göra för att lyckas bättre nästa gång? Rena barnleken tycker jag inte att det verkar vara... :)

Är väl när den bubblade som är optimalt att använda den, verkar dock vara snabbt att den bubblade andra dagen - iofs har jag inte prövat med jäst som start. Antingen kan du börja om. Alternativt kan du pröva göra nyförsök med din "misslyckade", luktar den syrligt? Då kan du ta ~1dl av den, hälla bort resten.. och sen blanda i 1 dl vatten och 1 dl mjöl till.. så kanske den är igång om en eller två dagar igen.

Alternativt kan du tom göra ett försök med degen du har, fast på ett "orenlärigt sätt"... om du blandar i befintliga surdegen i en deg på vatten, och även har i jäst. Då behöver inte surdegen vara "jätteaktiv" för att få jäsning. Sen kan du på minst tre olika sätt se om surdegen gett något resultat. 1: bakar du på vatten så får du en fin stekyta med surdegen, vilket du inte hade fått utan surdeg. 2: surare smak 3: bättre hållbarhet än du fått utan surdeg.

Citat från: Filippa skrivet 2009-08-31 10:40
Det låter ju enkelt....men vad matar man den med ? Mer mjöl ? Mer vatten ?


Det går bra att mata med andra kolhydratskällor också, exempelvis socker :)

DeBe

Hur kan jag laga det finska hembageriets råglimpa? Använder jag endast surdeg eller ska jag blanda med annat?

Kari

Hej DeBe!

Vilken råglimpa tänker du på? Är det finska rågbrödet/ruisleipä du jagar? Då kan jag hjälpa dig ;)

DeBe

Det stämmer, Vore fint med lite hjälp.

Kari

2009-10-10 00:39 #17 Last Edit: 2009-10-10 00:43 by Kari
Börja här med att se vad jag skrivit: http://receptomaten.blogspot.com/2009/09/ruisleipa-ragbrod-pa-finska.html

Så fyller du på med frågor. Jag är ingen expert men hjälper gärna till, har nu bakat detta 6 eller 7 ggr.

--

Nu handlar denna tråd om surdeg och sist ställda frågan av DeBe är:
Citat från: DeBe skrivet 2009-10-08 19:25
Hur kan jag laga det finska hembageriets råglimpa? Använder jag endast surdeg eller ska jag blanda med annat?


Svar: Endast surdeg (i mitt fall)

Så, börja med att göra en surdeg mitt eller någon annans som bara innehåller ekologiskt rågmjöl och vatten. Alt be att få en klick på bageriet eller hos någon som brukar baka.
Finns du i mina trakter så säg till :)

DeBe

Fantastiskt. De ser riktigt goda ut de där. mums

jempa39

Hej!

Försökte mig på att sätta en surdeg som nu stått ca 11/2 dag ute i rumstemperatur. Igår bubblade det och luktade ok. Nu på morgonen hade det blivit en spydoft över det hela. Det här känns tveksamt...har jag kört surdegen i diket? :)
I Brist på bröd får man äta limpa.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal