Bästa kockkniv under 300 kronor?

Startat av Andreas, 2007-05-20 14:05

Föregående ämne - Nästa ämne

dePaul

Citat från: Pliant skrivet 2009-02-10 18:54
Förmodligen kring HRC 55
Jag har skrivit till Fiskars ang. detta. Den typiska hårdheten för 420J2 ligger mellan 49-53 HRC. Jag tror därför inte att Fiskars härdar sina knivar till så pass hög HRC som 55.

Det här stålet är så nära diskbänk som man kan komma.

dePaul

Citat från: Betula skrivet 2009-02-07 20:34
har dessvärre ett limegrönt plasthandtag som förvisso är väldigt ergonomiskt men tämligen fult. Kan du leva med att inte ha en snygg kniv som är extremt prisvärd föreslår jag att du köper en Mora of Sweden.
Det går att beställa andra färger. Om man är några stycken som går ihop så borde det lösa det problemet. Färgerna som finns: Svart (allround), vitt (nötkött), blått (fisk), gult (fågel), rött (gris/fläsk), brunt (vilt), orange (får/lamm) och lime (allmänhet).

mika01

Spännande att bara knivar kan vara så komplicerat :P

Hur fungerar keramiska knivar då? Dessa ser ju härliga ut:

http://lagaochduka.se/Presentf%C3%B6rpackning,-skalkniv-och-kockkniv,-vit-handtag-31498.html

Ligger ju inte under 300 SEK men det går säkert att hitta.

Mvh, Micke

ipont

Jag har beställt en keramsik kniv från DX.com. Kostade mig ca 70kr för en kockkniv med ungefär 16cm långt blad. Får se om det är något att ha, jag borde få den inom 4 dagar.
Frakten från DX.com är gratis men det tar ungefär 2 veckor att få sina varor i och med att det ligger i kina eller japan.

DavidJohansson

Victorinox har mycket bra kvalité för runt 300:-

Siri Looft

Kan också rekommendera victorinox. Deras lilla kockkniv är grym, kom ihåg bara att smörja in trähandtaget med olja, annars torkar det!

DavidJohansson

Jag rekommenderar linfröolja som inte härsknar till skillnad från olivolja och andra veg. oljor.

Riclard

Citat från: ipont skrivet 2012-09-14 14:27
Jag har beställt en keramsik kniv från DX.com. Kostade mig ca 70kr för en kockkniv med ungefär 16cm långt blad. Får se om det är något att ha, jag borde få den inom 4 dagar.
Frakten från DX.com är gratis men det tar ungefär 2 veckor att få sina varor i och med att det ligger i kina eller japan.


Så nu skulle man ju vilja veta vad du tyckte om den keramiska kniven,är det något att satsa på?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal