Bli av med svettlukt i kläder (ättika)

Startat av crlhrv, 2007-07-16 18:28

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

2007-07-16 18:28 Last Edit: 2007-07-17 11:56 by crlhrv
Jag har hört att man med hjälp av ättika kan bli av med ingrodd svett i kläder (främst syntetmatrerial), är det någon som vet om det funkar och hur man i sådana fall skulle gå till väga?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Jag har en väldigt bra "anti-svett"-låda.Den är stor,vit o hård.I den stoppar jag det svettdoftande plagget,vatten o tvättmedel(köper det på ICA)När lådan har snurrat runt sitt innehåll tar man ut det o svettlukten är försvunnen!Köpte min låda i en affär för köksutrustning(!) i Sävedalen.Se bild

crlhrv

Ok, vi är på den nivån ;)

Ett förtydligande: vissa plagg (främst sådana gjorda av syntetmaterial) spelar ingen roll hur många gånger man tvättat, så fort plaggen blir varma så luktar de svett. I det här fallet är det ett mesh-foder inuti en skaljacka som vägrar bli rent och luktfritt. Men nu tror jag att jag har hittat en lösning..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Har postat en länk till Perstorp Ättika i denna tråd. http://matforum.nu/index.php?topic=442.0.
Där står det massor av saker om olika tips som man kan använda Perstorps Ättika till bla. svettlukt-borttagning

crlhrv

Precis vad jag hittade! Blir till att marinera gore-tex-jackan i ättika då ;D
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Inlagd heter det väl när det har med ättika att göra,inte marinerad.Inlagd gore-tex-jacka.Vilka tillbehör har du tänkt dig? ;D

Kari

Kanske inte en lösning på jackan som redan luktar skunk men jag måste bara berätta att jag sen i vintras till 90% använder underställ och sockor i 100%-ig Merino ull. Dyrt men helt fantastiskt. Luktar inte svett på flera dagar.

Men stoppa jackan i frysen i en plastpåse, borde funka då det funkar med skor.

Jag misstänker att impregneringen av jackan motverkar vid tvätt och låter inte svetten tvättas. Är jackan ny så får Du leva med det ett bra tag innan det släpper, en äldre jacka skulle jag själv inte impregnera i maskin utan bara spraya på slitytor som axlar (där ryggan ligger på) och ärmmuddarna.

Lycka till!

mums

Tycker man öknamnet " gurkan" är ok så varför inte prova.

justrom

Citat från: crlhrv skrivet 2007-07-17 11:49
Precis vad jag hittade! Blir till att marinera gore-tex-jackan i ättika då ;D


Men vad kan hända med impregneringen? Jag skulle prova att lägga jackan i frysen först som elka föreslog. Dock kan jag tänka mig att ättika fungerar bra på syntetunderställ och sporttröjor. Har bara kört med frysen själv, men de som provat ättika säger att det fungerar ännu bättre.

Kari

Jag tänkte att om man impregnerat i maskin eller hink så sitter impregneringen även på ställen där man inte vill ha sånt jox, giftigt säkert. Så jag menar ett plagg som är utan impregnering skulle jag behålla som det är kankse bara spreja där det behövs mest. Gore-tex är vattentätt utan impregnering hursomhelst.

Riktigt Äkta Turkisk olivtvål är det bästa mot lukt på både kropp och plagg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal