Baka bröd på granitplatta i vanlig ugn

Startat av Sivan, 2009-05-25 11:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Sivan

Har någon av er erfarenhet av att baka matbröd på granitplatta? Snälla, berätta om dina erfarenheter, om plus och minus. Kram, Sivan

roffekock

Att baka bröd på en flat sten är ingen nyhet det har man gjort sedan Biblisk tid så du behöver inte vara orolig för att något speciellt ska inträffa. Nu förutsätter jag att stenen är slipad el polerad så den har en slät yta.

Beroende på hur tjock stenen är får du värma den i tid,men jag skulle tro att en halv till en timme räcker. Bättre för länge än för lite ca 225 C. Om du nu bakar tex korgbröd så är dom ju enkla att stjälpa upp på stenen eller om du har en pizzaspade mod mindre,nu tar detta momentet en stund och tempen sjunker i ugnen kraftigt låt därför den jobba för fullt tills du fått fart på den igen. Sen kan du ju sänka något.

Du får mixtra lita här och lärs under resans gång.

lycka till /rolf
Matforum är bäst

Kari


Per-Erik

Behåller temperaturen bättre i ugnen då man öppnar ugns luckan
och jag tycker man får ett bättre lyft på brödet.

Groet

Stenen suger åt sig vätska bättre, testa att ha dubbla ugnsplåtar när ugnen värms upp och stjälp upp brödet direkt på plåten, man får ofta en fin resning i ugnen och rinner inte ut. Det kan vara svårt att få in brödet i ugnen på en varm plåt, man kan använda en mjölad kartong eller ta upp den varma plåten ovanpå ugnen för att göra det enklare. Testa även att använda en gjutjärnsgryta, man kan använda ett lock vilket håller inne ångan och ger en fin skorpa, ta dock av locket innan brödet är klart.

MatgeekJohan

Jag köpte för en månad sen en granitsten och det är som natt och dag.
Läste en förklaring varför och det har att göra med att det blir en induktionseffekt vilket gör att brödet expanderar bättre. Det här märks otroligt tydligt då brödet verkligen reser sig på ett helt annat sätt än tidigare.

Det tar så klart längre tid att värma upp ugnen - brukar låta den gå varm en halvtimme extra, men samtidigt sjunker inte temperaturen i lika drastiskt när man öppnar luckan vilket så klart gynnar bakandet.

Har ingen spade själv utan stjälper lägger ett ark bakplåt ovanpå jäskorgen, på men en skärbräda och vänder sen runt alltihopa. Av med korgen, ett par snabba snitt och sen låter jag deg och papper glid av skärbrädan in i ugnen.
Men det ska nog investeras i en bakspade.

Betalade drygt 500:- för skivan plus 60:- i frakt. Kom på två dagar men var verkligen en utmaning att bära hem från Posten :)

BBagarn´

Citat från: MatgeekJohan skrivet 2009-06-02 15:23
Har ingen spade själv utan stjälper lägger ett ark bakplåt ovanpå jäskorgen, på men en skärbräda och vänder sen runt alltihopa. Av med korgen, ett par snabba snitt och sen låter jag deg och papper glid av skärbrädan in i ugnen.
Men det ska nog investeras i en bakspade.

Betalade drygt 500:- för skivan plus 60:- i frakt. Kom på två dagar men var verkligen en utmaning att bära hem från Posten :)


Jag använder mig av en granitsten inköpt hos Bauhaus Byggvaruhus; Kostnad 73:50!
Fungerar perfekt.
Bakspade = plywood bit - 3 mm - i erforderlig storlek och form, sticksågen fixar formen och en fil "skärper" till den så att det går lätt att skjuta in den under bröden!

Anneli

Köpte min granitskiva på ett stenhuggeri. Det var en "spillbit" från en bänkskiva, skulle få köpa den för 50 kr, men jag gav 100 kr- hade ju sett dem för 600 kr på nätet.
Hittade en bakspade på loppis, en sån som använts som väggbonad med ett käckt ordspråk ingraverat, min käre far slipade bort ordspråket och kapade ner den- kostnad 20 kr

BBagarn´

Hur fungerar stenen - bra förmodar jag. Man behöver inte köpa från "fina gatans" butiker utan det funkar faktiskt med fynd också!
Var det inte synd på ordspråket - om det var bra formulerat?

Lycka till med sten och bak!

Anneli

Stenen funkar jättebra, får en fantastisk skorpa på frallorna numera.
Angående ordspråket så kommer jag inte ihåg vad som stod, nåt med röda stugor...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal