Brist på kokkött?

Startat av Hasse, 2007-09-02 19:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

I de affärer jag brukar handla, finns det hyllmeter efter hyllmeter med färdigmarinerade flintastekar, kotletter i alla de former, filé på längden och tvären, skivat skinkinnanlår, flera fabrikat bacon och kassler. Men inte en, enda bit fläskbog.

Varför är det så här? Kokas det inte något kött i hemmen numera? Är det lika illa där ni brukar handla?

Urban

Fläskbog brukar det finnas gott om i Umeå i alla fall. Kokar du bogfläsket?, jag tycker att det är gott att skiva och steka bogfläsk.

Hasse

Jag skiljer på fläskbog och bogfläsk. Bogfläsk är väl det som kan bli bacon och stekfläsk, medan fläskbog ser helt annorlunda ut. Kanske någon kan bringa klarhet i vad detta egentligen är för styckningsdetaljer?

agnetasch

Styckning gris Sverige:
1. 1a: Hals 1b:Bog(bogblad/-stek,picnicbog)Hasses fläskstek?
2. Fläskkarré (karré).
3. Kotlettrad (fläskkotlett, fläskfilé).
5. Skinka (flintastek).
6. Fläsklägg 6a: Framlägg (kort lägg) 6b: Baklägg.
7. Revbensspjäll 7a:Tjocka rbs7b:Tunna rbs(grillribs)
8. Sida (sidfläsk, bogfläsk) Urbans bogfläsk?
9. Grisfötter.


Urban

Sökte på nätet (som vanligt) för att veta var "mitt" bogfläsk sitter  ;D.
Enligt Menyse.com, så sitter mitt fläsk på "7a" som då skulle vara lika med "urbenade tjocka revbenspjäll".

(Utsaxat från deras sida "Urbenat från revben kallas den främre delen bogfläsk ")

http://www.menyse.com/action/subProductGroup?productGroupId3=49

Vidare så fanns inget som hette fläskbog, men däremot nånting som heter "Grisbog" som då sitter där "Hasses fläskstek" sitter enligt Agnetas anvisningar ;D

http://www.menyse.com/action/subProductGroup?productGroupId3=47


agnetasch

Hasse har rätt att det finns inte mycket fläsk/grisbog att köpa.Ett o annat vettskrämt fläsklägg(för nån fattig pensionär) kan finnas men inget "finare" kokkött.Det är skivat o pann-färdigt för hela slanten.Det värsta är väl att när man inte ser kokköttet så glömmer man bort det o till slut vet inte ens vad man ska fråga efter.

Hasse

Det är säkert område 1b i Agnetas bild som jag menar med fläskbog. Gott att koka och servera med t.ex. dillsås eller currysås, men ack så sällsynt i kyldiskarna.

weezer

Ica focus i Göteborg/Gårda har sjukt mkt kött i köttdisken, massa rimmad kalvbringa och andra styckningsdetaljer,bBästa köttdisken i göteborg IMO.

kurt

Vart gör de av allt kokköttet? mal de ner allt till färs? Djuren kan ju rimligen inte bestå av 50%filé och 30% stek?

Hasse

Hej Kurt och välkommen till Matforum!

Nej, köttfärs är det ju ingen brist på. Men det finns kanske ingen efterfrågan på kokkött, och utan efterfrågan så blir det heller inget utbud.

Är det bara i en minoritet av hushållen man tar sig tid att laga "riktig" mat? Kanske saknas kunskap om hur man gör? Vad äter man på kvällen i en familj där ingen har ett speciellt intresse av matlagning?

Urban

Varför inte fråga butikschefen ell charkuteriansvarig i den butik ni brukar handla i om det går att beställa kokkött?.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal