Egenmalt mjöl - är det någon fördel?

Startat av ivanl, 2008-12-28 02:03

Föregående ämne - Nästa ämne

ivanl

Föräldrarna har skaffat en tysk mjölkvarn som provkördes på julafton.
Detta resulterade i en påse nymalt sammalt dinkelmjöl som provbakades igår och idag.
Använde mjölet för att friska upp en levain på dinkel, och gjorde sedan fullkornsbaguette med traditionellt recept (mjöl, levain, vatten, havssalt).

Observerade att jäsningen tycktes gå långsammare, bröden fick dock bra höjd och textur samt en underbar, kraftig smak.

Undrar nu om någon annan har erfarenhet av att baka med egenmalt mjöl och vilka fördelar det i så fall skulle ge. (Utöver den rent själsliga tillfredsställelsen men att producera något eget helt från grunden)

Mimmi

ivanl, här hemma har vi malt en hel del mjöl på kvarn. Tror det finns lite skrivet här på forumet sedan tidigare också. Jag lämnar en länk där jag skrivit sedan tidigare.....

http://mimmismat.wordpress.com/2008/02/03/farskt-stenmalet-mjol-till-brodbaket/

ivanl

Mimmi, tack så mycket! Vad jag kan utläsa från din blogg så skulle mjölet vara bättre inom ett dygn från malningen innan det börjar oxidera.
Frågan är vilka fördelar man kan förvänta sig av det pinfärska mjölet.

roffekock

Kolla på Boller av stål så får du det ultimata svaret. eller så finns det länkar i forumet sedan tidigare. jag tror du kan söka malet mjöl.

/rolf
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal