Hur sköta kolstålsknivar?

Startat av marisan, 2009-02-21 14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

marisan

Har en Sabatier kolstålskniv som ser alldeles förfärlig ut :-[. Jag skulle gärna vilja putsa upp den men funderar på om det bara är dumt. Ska jag låta den vara svart och vara nöjd med att den är j-t vass? Annars, finns det något bra trick? Jag läste på forumet att kniven kan ligga i ett "oljepapper" när den inte används. Det verkar ju förnuftigt och ska testas.

roffekock

Matforum är bäst

marisan

Oooops....sorry, såg inte att det fanns en hel avdelning för knivar. Hjälper det lite att jag är i feberdimma  :-[?

roffekock

2009-02-21 16:42 #3 Last Edit: 2009-02-21 16:53 by roffekock
Krya på dej marisan. Och en god läsning.

Något som inte står i forumet men som funkar som underhåll av kniven sen du fått den så som du vill ha den. Ta lite vanligt salt stänk på några droppar vatten+några droppa ättika blanda det ska bara var lite fuktigt,nu tar du en vanlig kork tex en vinkork eller ännu bättre om du har en sk. slipkloss i kork och så gnider du med saltet tills alla svarta fläckar är borta. ;)

Men sen är ju frågan om en kniv i kolstål behöver att vara blank jag tycker att en väl använd kolstålskniv har en vacker patina missuppfatta mej nu inte den ska inte vara rostig om du tänker på en gjutjärsstekpanna blank men inte rostig. Om du vet med dej att du inte ska använda din kniv på ett tag så kan du ta lite matolja på en pappersbit och rulla in den i. En sak som du bör tänka på vid användning av din kolstålskniv, lär dej att använda knivstålet det bör användas ofta helst diamant. OCH SEN EN SAK SOM JAG INTE VILL SE I DITT KÖK PLASTSKÄRBRÄDE DET FINNS INGET SOM GÖR KNIVEN SÅ SLÖ SOM DEN. :D :D

/rolf
Matforum är bäst

dePaul

Vill man absolut ha bort patinan så går det ju. Lösningen är Autosol Kromglans. Det är bara att applicera den och gnugga ordentligt med fingrarna. Sedan tar man bort det med en trasa och polerar upp. Om det trots allt finns mörk beläggning (oxidation/ytrost) kvar så får man upprepa proceduren.

~Paul~

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal