Helt svensk choklad - 1888

Startat av Anne, 2007-08-31 18:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

På Formexmässan stötte jag på Malmö Chokladfabrik, som marknadsförde sin choklad, 1888. De gör chokladen i Sverige (fast på importerade bönor, såklart) och utan tillsatser. Innehållet? Kakao. Och råsocker. That's it. De gör kakor, praliner och en del annat. Jag fick med mig en kaka Master Blend hem, enligt originalrecept från just 1888. Och jag måste säga - den är riktigt, riktigt god. Ganska mjuk i smaken, inte skarp eller vass. Inte heller för syrlig.

Kakaohalt: 70%.
Hemsida: www.malmochokladfabrik.se

Anne's Food - min matblogg

Andreas

Vad kostar den?

Orginalrecept från 1888 och master blend... hade de verkligen tillgång till massor av olika bönor redan då?

Och 1888... jag har aldrig tidigare reflekterat över chokladhistoria - när började man tillverka choklad och vilken halt hade de första chokladkakorna?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Den skulle ligga på 39:- - 45:- i butik, sa han. Visst fanns det väl olika bönor på 1800:talet - det tror jag.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Här står lite att läsa:
http://hem.passagen.se/pretend/Industri/Chokladfabriker.html

"I början av 1900-talet var Malmö något av en chokladmetropol. "

Cloetta - "De schweiziska bröderna Bernhard, Christoffer och Nutin Cloetta hade kommit till Malmö från Köpenhamn 1873 och startade en fabrik på Grynbodgatan (kv Tranan). Sveriges första chokladfabrik. "

Mazetti - "Dansken Emil Nissen kom till Malmö i slutet av 1880-talet och 1888 startade han sin fabrik, Malmö Choklad- och Konfektfabriks Aktiebolag vid Bergsgatan. "

"Mazetti blev uppköpt av finska Fazer 1975. Fazer och Cloetta slogs samman på 1990-talet och fabriken på Bergsgatan lades ner 1992"

Det som idag heter Malmö Chokladfabrik startade 2002 och har alltså tagit över Mazettis gamla farbriksnamn (eller lokaler - fast nuvarande adressen Möllevångsgatan stämmer inte med Bergsgatan från min källa) och tillverkar en kaka som syftar på året 1888 då fabriken startade.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Japp, och enligt vd:n även Mazettis recept.
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal