Problem och 2 frågor angående gjutjärnspanna

Startat av hullan, 2009-07-10 07:57

Föregående ämne - Nästa ämne

hullan

Startar en ny tråd för att inte röra till saker och ting.


Jag har lite problem med en skeppshult-panna som jag inte lyckas få bukt med. Den kvarglömdes över en natt med vatten i för ca 3 månader sedan. Jag har sedan dess givit den religiös skötsel men den vill sig inte riktigt.

Den fungerar bra att laga mat i nu men jag är inte riktigt säker på vilken färg en panna SKA ha? Jag hade för mig att en gjutjärnspanna ska ha en tydlig svart färg men om jag håller min panna i starkt dagsljus är den liksom lite mer brunaktig i färgen. Jag har kokat ur den med vatten, bränt ur den med salt och värmt in rapsolja och smort och donat.

Är det kanske normalt att de har en lite brun/röd ton eller är det "ingrodd" rost eller vad man ska säga? Har denna färgton någon negativ inverkan, är det kanske inte så lämpligt att äta mat lagad i den?

Igår när jag kokade ur vatten i pannan luktade det ganska starkt av någon doft som inte var direkt äcklig men ändå påtaglig. Jag hade smort in den med rapsolja innan och torkat bort överflödig olja innan jag kokade ur vatten i den.

Man har ju hört att rapsolja ska bilda ganska otrevliga ämnen vid upphettning men det var ju det kokande vattnet som började ryka när det kokade. Var det också den upphettade oljans otrevliga ämnen som luktade? kanske inte så bra att andas in de där ångorna? :(

Då bör det väl inte heller vara så smart att "bränna in" stekpannor med rapsolja som jag sett många tips på...

Vet att här finns många duktiga! Hoppas någon har tid!

Filippa

Vet du, jag skulle ringt Skeppshult och frågat. De måste ju vara riktiga experter ?

hullan

det är ju naturligtvis första alternativet och jag har så gjort, men jag får lite känslan av att dem gärna hänvisar till FAQ:n på sin hemsida... Jag får liksom inget riktigt svar från dem

Någon här som vill hjälpa till, vad säger ni om den andra frågan?

helfgren

Jag har köpt ett par gjutjärnspannor och grytor som har varit rostiga och eländig .
Jag brukar blästra av dem på jobbet och då blir dem helt ren . Färgen är då stålgrå och inte svart . När dem är blästrad så stekar jag in dem med matfett och fläsk . Färgen är då fortfarande grå , men efter en tid blir den mörkare i färgen .
Jag undrar om dem inte svärtar stekpannorna från fabrik för att dem ska vara svarta .

MVH// Henrik
Carpe diem

roffekock

Färgen på gjutjärn som inte är behandlad med något är som regel stålgrå. Nu finns det gjutjärn som har en lite annan färg särskilt från utlandet (kanske en annan blandning) men vad jag märk så funkar dessa lika.

Om det på något sätt luktar från en panna som är rengjord KASTA det kan ha varit förvarat saker där som inte har med livsmedel att göra.

Efter att ha använt din panna ett tag på rätt sätt så kommer du att få en mörkare ton på det , den sk stekytan som du ska vara rädd om för det tar lång tid att få en spegelblank sådan.

Om du ser på denna bild så förstår du vad jag menar http://matforum.nu/index.php?topic=1327.msg15289#msg15289.

Du kan ta ett fint vattenpapper och slipa lite på botten när pannan är torr så ser du om det finns en stekyta.

/rolf

Matforum är bäst

helfgren

Hittade lite skötsel råd för gjutjärns produkter från Skeppshult , bifogar länk till dessa .
Där står att det kan bli en frän lukt när man återfettar pannan , men ej varför .

http://www.axelskitchen.com/se/page/skeppshult-care-advise.php

MVH// Henrik
Carpe diem

Andreas

Jag citerar från din länk: "Efter återinfettning är det en fördel att ställa kärlet på spisplattans eftervärme så att fettet torkar in i gjutjärnet. Efter att kärlet har svalnat så torka ur överflödigt fett. Tänk på att ha god ventilation - denna procedur kan ge upphov till kraftig lukt."

Kan det vara så att de menar att eftervärmen är så hög att oljan brinner upp och osar?

Citat från: roffekock skrivet 2009-07-10 12:38
Om det på något sätt luktar från en panna som är rengjord KASTA det kan ha varit förvarat saker där som inte har med livsmedel att göra.


Men är det inte att ta i att kasta? Hur långt in i metall kan egentligen "farligheter" tränga in, borde det inte räcka med att slipa ner materialet ett par tiondelar?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal