Skall barnen äta upp det som finns på tallriken?

Startat av Andreas, 2009-03-10 12:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

I SVD-artikeln Okej att inte vara överens om barnen tas som exempel på något som föräldrar kan tvista om när det gäller barnuppfostran upp om det är viktigt att barnet äter upp det som finns på tallriken eller ej.

Vad säger ni, är det viktigt att barnen äter upp allt på tallriken eller är det oviktigt och varför?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

"Skall barnen äta upp det som finns på tallriken?"
Mat skall aldrig bli en konfliktfråga, varken förälder <-> barn eller förälder <-> förälder.

Om barnen serverar sig själv så får man hjälpa till så att det är en rimligt (liten) portion - för det är ju den bästa moroten för ett barn att känna att man är duktig och kanske vilja ha mer mat och ta själv igen.

Slöseri med mat? Visst kan man tycka det, men nog har jag aldrig slängt tex överblivna köttbullar eller liknande. Dom hamnar i min mage ;) om dom inte är för geggiga.
Annars blir ju hunden glad om man har någon.




ivanl

Man ska absolut aldrig tvinga barn att äta upp
Bättre att lära barnen smaka och tycker man inte om det så lämnar man
samt att när man tar själv så tar man inte för mycket på en gång.
Också viktigt lära barnen känna hur det känns att vara mätt och att man då slutar äta även om det finns mat kvar på tallriken.

JonasBååth

Barn ska lära sig att äta tills de är mätta, inte tills det är tomt på tallriken. Att lära sig tömma faten har nog varit grund för mycken övervikt i äldre dar.

Filippa

Jag håller med föregående talare ! Däremot kan man lära sina barn att ta mindre och hellre ta en gång till i fall man är mer hungrig.

Kommer själv ihåg hur jag satt med kallnande nyponsoppa på fritids, med allt mer soggiga mandelbiskvier i och bara rörde runt med skeden medans alla andra lekte. Nyponsoppa är ingen favorit sedan dess...vilket beror mer på upplevelsen än soppan.

Kari


Kvasthilda

Jag håller med. Våra får lämna mat om dom säger att dom är mätta. Det är ju faktiskt bra att barnen inte går hungriga från bordet!

Jag kan ta min svärmor som exempel. Hon sitter och tvingar i sig det sista på tallriken ibland. " Huvva, vad jag är mätt" kan hon säga medans hon sitter där och pinar i sig maten. "Men sluta äta om du är mätt" brukar min sambo säga. "Nä men det ska nog gå bra det här!!" svarar hon då.

Jag gissar att hon fick äta upp allt på tallriken när hon var liten......
Det gör inget om det är enkelt.

Lena Marie

Klart barnen ska få lämna maten om de är mätta alt. inte tycker om en viss del. Att tvinga i barnen ger problem. Om de tvingas äta upp något de har svårt för kan göra att de avskyr den rätten resten av sitt liv. Mat och äta ska vara en positiv sak!
Att vänja sig vid att att upp fast man är mätt gör att kroppen luras att klara allt större portioner som kan leda till övervikt!
De ska dock få hjälp med att själva ta och få hjälp med att ta "lagom" portioner och då hellre ta två gånger.
Så jag håller väl med alla!
Alma Mater - mat är gott

annamaria

Jag har i hela min uppväxt tyckt att mat det kan man vara utan (ja utom mormors då). Särskilt då smörgås...känner den hemska känsla som infann sig när man var tvungen att få i sig den där mackan på morgonen, kväljningar och tårar som rinner. Nu tycker jag mest synd om mina föräldrar som fick locka och pocka för att få i mig maten. Tur man har barn som vill äta. Då får dem äta tills dem är mätta, sen får dem lämna - men såklart inte ta till sig orimliga mängder. Precis som ni andra skriver.

Kvasthilda

Det värmer mitt modershjärta att vi alla är så överens i denna fråga. Även om det ibland är roligt när alla är oense.... ;-)
Det gör inget om det är enkelt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal