Dessa små flugor! Bananfluga?

Startat av Kari, 2007-07-05 12:38

Föregående ämne - Nästa ämne

ena

ofrivilligt flugtest med rosevin resulterade i säkert 20 flugor bara över natten (och jag visste inte ens att jag hade såna flugor i köket ???)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Anders Öhman

Här är ett test med olika metoder. Slutsatsen var ganska överraskande men samtidigt logisk.
http://www.instructables.com/id/Fruit-Fly-Trap_1/

Ska testa flaskmetoden med lite socker.

crlhrv

det är väl bättre att attackera rotenn till problemet, t.ex. matrester, ej rengjorda glas osv osv.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anders Öhman

Citat från: crlhrv skrivet 2009-07-29 18:37
det är väl bättre att attackera rotenn till problemet, t.ex. matrester, ej rengjorda glas osv osv.


Men när det inte hjälper?

Andreas

Vad sysslar de med på Sveriges lantbruksuniversitet egentligen?

Aftonbladet igår: "Det är inte själva frukten som gör att bananflugor dras till våra fruktskålar. Flugorna lockas dit av små jästorganismer, som sitter på frukten, visar ny forskning vid Sveriges lantbruksuniversitet..." Marie Bengtsson, professor i kemisk ekologi vid SLU: "- Vi tog bort allt utom jästen, och hade inte alls väntat oss att de skulle vara lika attraherade. Man har alltid trott att det krävs dofter från äpple, vin eller någonting sådant. Men det räckte med bara jästdoften. Vi häpnade, säger Marie Bengtsson till TT." http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15406562.ab

För över tre år sedan skrev jag inlägg #39 med citat från http://australianmuseum.net.au/Vinegar-Fly "The Vinegar Fly is not actually a fruit fly as it does not feed on fruit directly, just the yeasts associated with rotting fruit."

???
Den som inte frågar får inga svar.

Cathy

Något nyttigt sysslar de nog med, för den här lilla smulan ny kunskap rör flugornas luktsinne, inte deras matvanor.

Andreas

Om du vet om att bananflugor livnär sig på jäst, häpnar du då över att de dras till lukten av jäst? ???
Den som inte frågar får inga svar.

Helt underbart

Prövade igår att ställa fram ett glas med likör (persikalikör) och en droppe diskmedel i, vaknade upp med glaset fullt av småflugor som härjat i min lägenhet sen jag hade ett stort fruktfat stående framme sen förra veckan. Så likör är ett bra sett ifall man vill bli av med småflugor!

Cathy

Citat från: Andreas skrivet 2012-09-15 09:43
Om du vet om att bananflugor livnär sig på jäst, häpnar du då över att de dras till lukten av jäst? ???

Nej, ingen häpnar väl, men innan man har genomfört experiment för att bekräfta att så är fallet kan man inte vara säker på att det inte är någon av alla de andra dofterna i ruttnande frukt som lockar flugorna.
När man nu vet att ren jäst räcker för att dra till sig flugorna kan någon kanske gå vidare och ta reda på exakt vilket doftämne i jästen som de reagerar på, renframställa det, och få en mycket bättre flugfälla än något av förslagen i den här tråden. ;)

Ingrid

Fick faktiskt ett tips häromdan som ska vara effektivt. Lös upp jäst i lite vatten och häll på lite vinäger. :D

Tilde

Det är superenkelt att bli kvitt bananflugorna utan att de kommer tillbaka om man sätter ut en "fälla" som jag läste om här: https://www.rightinfonow.com/sv/bananflugor/

sj

hej
jag tycker jag är ganska bra på att städa mitt hem, minst en gång i veckan. Har en etta med pentry dom har infekterat... Provat kokande vatten i vasken, täppt till under natten med glas o liknande. sprayat YEs överallt, tagit bort sopor varje dag. kan de komma från ventilationen eller brevinkastet? bor i lägenhet.

Essamino

Har testat allt. De som fick bort dom helt var att hälla kokande vatten i alla avlopp eftersom det är där de lägger ägg. Alltså kök och toa. Varje morgon och kväll. Efter några dagar är de borta. Häller då några gånger i veckan. Sen börjar jag hälla igen inför varje säsong, någon gång i veckan i förebyggande syfte så har inte sett en enda på två år nu.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal