Smalahove - En höjdare!

Startat av Nilsson, 2008-12-08 11:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Nilsson

I helgen var jag på rådjursjakt med en kille uppväxt i västra Norge. På kvällen bjöd han på en traditionell rätt som består i rotmos, stuvade ärtor, fårkorv och kokt fårhuvud med skirat smör.
Hittade lite bilder och info här:
http://carloskar.blogspot.com/2008/10/smalehove-fest.html

Detta är något jag rekommenderar alla som har möjlighet att prova!
Jättegott! Till och med ögat smakar gott. Det finns dock mycket mer kött på ett fårhuvud än man tror. Dessa var från vuxna får, inte lamm, och 0.1 ton jag blev definitivt mätt på ett halvt huvud. Det var definitivt inte sista gången jag åt detta!
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

dePaul

Kan säkert vara gott. Ser ut som grishuvud eller golonka.

~Paul~

kurt

Och revbenen till fåret bör nu vara på god väg till pinnekjøtt

Andreas

Kul att du berättade om det Nilsson, alltid spännande höra om sån här lite mer udda mat dit kokt fårskalle definitivt räknas.

"Allt mjukt ätbart" stod det i blogglänken, men vad är det egentligen man äter för delar? Och mer kött än man tror skrev du men om du uppskattar, hur stor andel av det man äter är kött och hur mycket är "annat"?

Vad smakar det som och vad har det för konsistens? Och är det nån större skillnad i smak och konsistens mellan olika delar?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

"Man ska se vad man äter", sägs det. Men jag tror att jag själv hade haft svårt att med god aptit dissekera och sedan äta upp huvudet. Konstigt egentligen, men så är det.

Fårhjärna har jag ätit och det var gott, men den serverades i skivor och jag slapp att själv karva i skallen. Märkligt. Är det den "moderna människan" som inte vill acceptera var maten kommer ifrån?

kurt

I "Nordsjöns kokbok" av Dan Weissenberg beskrivs hur hans mostrar brukade sitta och peta fram de finaste godbitarna från kokta torskhuvuden med strumpstickor. Ett huvud (oavsett om det är en fisk eller ett däggdjur) innehåller ju kött med mycket varierad struktur, det är helt olika sorters muskler, och dessutom annan vävnad.

Nilsson

Citat från: Andreas skrivet 2008-12-08 17:44
"Allt mjukt ätbart" stod det i blogglänken, men vad är det egentligen man äter för delar? Och mer kött än man tror skrev du men om du uppskattar, hur stor andel av det man äter är kött och hur mycket är "annat"?

Vad smakar det som och vad har det för konsistens? Och är det nån större skillnad i smak och konsistens mellan olika delar?

Beklagar dröjsmålet med svaret men det är ont om internet i skogen  ;)
Rent krasst så äter man allt som finns på huvet. Hjärnan åts också förr men efter galna ko sjukan och allt snack ikring hjärna är den borttagen numera. Ytterörat är avklippt men brosket och innerörat utanför benet äts. Huden och mulen är kvar, dock är skinnet bortsvett.
Käkmuskeln är väl den enda framträdande muskeln på huvet men jag skulle uppskatta att det är ganska jämt skägg mellan mjukdelar och kött, kanske med viss fördel för mjukdelarna, speciellt för dem som äter ögat. Det som jag själv tyckte var konstigast att äta var den noppriga insidan av kinden. Huden och mjukdelarna smakar relativt fett, men med en klar antydan mot lamm. Muskulaturen smakar som får men den är ganska fin och inte alls så grov som om man äter en kotlett.

Visst är det skillnad på olika delar, man äter ju även tunga och mule, och dessa är definitivt "slibbigare" än andra delar. Tungan smakar helt enkelt som tunga brukar smaka...  ;D
Till skillnad från grisens svål är huden här mycket lättuggad och smakar inte lika fett...

Nästa projekt nu blir älgmule som jag fick berättat av en bekant att hans farfar brukade tillaga. Kanske kan någon här bidra med förslag på hur jag går tillväga för att tillaga en?


Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal