WSM (Weber Smokey Montain) och liknande rökgrillar

Startat av Sweber, 2007-06-19 11:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Wow, rätt stor mao. Gillar looken på den.
Tack för måtten!

Var det någon som hade en WSM? Samma mått till ett annat pris?

bryggens

Öppnar denna igen, jag köpte förra året en dålig kopia på Jula, men nu vill jag veta om det är värt pengarna för en riktig WSM.
Den där Jula varianten tappade värmen och var riktigt dåligt utformad.
Lokomotiv-varianten verkar bli för dyr om man vill ha kvalitét.
Så...?

roffekock

2009-04-25 17:27 #22 Last Edit: 2009-04-25 20:26 by roffekock
En riktig BBQsmoker kostar från 11´ och varar hela livet en bra invest.  Fråga BBQforever han kan tipsa, och denna kan även användas som rök både varm och kall. Och i denna smoker från rumo finns det ordentligt med material som är grundplåten för att hålla värmen konstant. Rumo är även ansedd om en av de bättre värmefördelarna på marknaden även det en viktig sak eller en av de viktigare. Kan rek. på det varmaste. En kär pryl som tuffar på över pensionen och är lika pigg till arvigen. ;)

En måttlig investering på en grill-smoker-rök. ;)

/rolf
Matforum är bäst

Lindström

Jag tycker WSM´n är värd pengarna. Som Webers andra produkter är materialvalet av mycket hög standard. Som du skrev "bryggens" tappar en rök med tunnare material värmen snabbt. WSMn håller värmen och tack vare de flera ventilerna i botten går det att kontrollera värmen väldigt bra i den. Som du säkert redan kollat har den första stora uppdateringen sedan 1982 (Har jag för mig) gjorts i år. Bland annat har en temp satts in i locket och en värmesköld sats in under bottenkärlet. Luckan har gjorts om för att enklare se om dörrhandtaget är i öppet läge samt att dörren har fått olika öppningslägen. Med andra ord är grundkonstruktionen så pass bra att den fungerat i över 20 år. Frågan är om du ska ha en 47 eller 57 cm storlek. Som jag förstått det kan 57 svälja en riktigt stor kasse med bricketer. Kan bli dyrt i drift, fast å andra sidan får du in en ansenlig mängd med kött i den ;) Den långa serietillveknings tiden gör att det alltid finns reservdelar att få tag på om det mot förmodan skulle behövas.

bryggens

Roffe: 11k har jag inte råd med, jag har egentligen inte råd med en WSM heller, men vill ha lite kvaliitet ändå för pengarna ,ska försöka spara ihop till en WSM som det verkar just nu.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal